Któż z nas nie jest przygnębiająco zaznajomiony z ciągłym przeciąganiem liny między odwlekaniem zadań, które wymagają skupienia, a rozproszeniem uwagi przyciąganym jak ćma do płomienia?
Czasami obwiniamy siebie i przeklinamy naszą skłonność do zwlekania. Ale powinniśmy dać sobie spokój. Żyjemy w bezprecedensowej epoce, w której miliardy dolarów zostały zarobione przez maszyny zaprojektowane po to, by nakłonić nas do zrobienia tego, co zaplanowaliśmy.
Te myśli nie są nowe. Ale ostatnio wydarzyło się coś, co – jak na ironię – przyciągnęło niemałą uwagę i dało mi iskierkę nadziei, że Internet, który przeprogramował nasze umysły, może być również wykorzystany do jego rozwikłania.
W zeszłym miesiącu YouTube nagle został zbanowany Dziewczyna Lofi, muzyczną transmisję na żywo, która jest emitowana nieprzerwanie przez około 20 843 godzin – ponad dwa lata – i ma 660 milionów wyświetleń. Dezaktywacja była spowodowana fałszywym roszczeniem dotyczącym praw autorskich i została później cofnięta. Ale popularność Lofi Girl jest tak wielka, że jej fani na krótko zniknęli.
Czemu? Lofi Girl to niekończąca się playlista „Lofi beats” nastawiona na animację wideo studentki college’u pracującej przy biurku. Bity Lofi (low fidelity) to gładkie, pozbawione wokalu rytmy hip-hopowe zoptymalizowane w celu wywołania spokoju i skupienia. Również zdjęcia studenta, wykonane przez kolumbijskiego artystę Juana Pablo Machado, są niezbędne do realizacji kanału. Gdy dzień zamienia się w noc, pejzaż miasta zmienia się, kot macha ogonem, a Lofi Girl kontynuuje pisanie w rytmie.
Dla Emmy Winston, etnomuzykologa z University of London, która studiowała Lofi Girl, apelem jest to, że jest „przytulny i kojący, a często zaprojektowany tak, aby brzmiał analogicznie i staro, jakby pochodził z minionej epoki, która faktycznie istniała lub nie. Centralnym elementem funkcjonalności kanału jest okno czatu obok filmu, w którym użytkownicy zostawiają sobie nawzajem pozytywne komentarze „masz to”, co jest rzadkością w witrynach takich jak YouTube. „Może zapewnić poczucie wspólnoty, ale jest to takie, które jest bardzo niskie — możesz cieszyć się muzyką sam, nikt nie musi wiedzieć, że tam jesteś, ale nadal możesz czuć się współobecny z innymi w pokoju .” „
Winston zauważył, że podczas gdy wiele stylów muzycznych kwitnie w Internecie, lofi beats to wyjątkowy gatunek stworzony dzięki internetowi, aby zaspokoić pragnienia tych, którzy tak jak ja szukają nie ciszy, ale pokoju. „Bardzo niewiele dzieje się w zakresie dźwięków, które kojarzą nam się z ekscytacją”, mówi Reed Arvin, producent muzyczny z Nashville. „Ten obszar nazywamy „jasnym”. Muzyka Lofi Girl jest nie tylko muzycznie gładka, ale także dźwiękowo gładka.”
Delikatny jest również sposób, w jaki Lofi Girl odrzuca niektóre z podstawowych mechanizmów, które leżą u podstaw modeli biznesowych Big Tech. Ciągłe odtwarzanie okrada YouTube z każdej chwili, by serwować nowe treści i reklamy mające na celu skierowanie użytkowników do tzw. króliczej nory. Winston porównuje strumień do „ciszy” w burzy treści, która wymaga naszej uwagi ze wszystkich stron.
Lofi Girl oferuje również bardziej satysfakcjonującą odpowiedź na sugestie, że powinniśmy po prostu zignorować cyfrowe rozpraszacze. Tyler Lok, fan Salt Lake City, mówi, że wpływ Internetu na naszą świadomość polega na tym, że przerwy można „wyłączyć” tylko wtedy, gdy „włączone” jest coś innego.
„Cały czas angażujemy się w stymulację… do momentu, w którym nasze mózgi stopniowo tracą zdolność do nudy” – mówi Lok. „Prądy [like Lofi Girl] Pozwól nam pozostać w kontakcie z cyfrową stymulacją i nadal wykonywać trochę pracy”.
Dave Lee jest korespondentem FT w San Francisco
© 2022 The Financial Times Ltd. Wszelkie prawa zastrzeżone. Nie mogą być w żaden sposób rozpowszechniane, kopiowane ani modyfikowane.