Zabawa
Irański dramat dla nastolatków „Lato z nadzieją” wygrywa Festiwal Filmowy w Karlowych Warach
Osadzona w Iranie opowieść o dorastaniu Lato z nadzieją zdobyła główną nagrodę na 56. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach. Festiwal Filmowy i zdobył jury Kryształowego Globu dzięki historii nastoletniego pływaka Omida, który zmaga się z treningiem do ryzykownych zawodów oceanicznych.
Film, wyreżyserowany i napisany przez irańsko-kanadyjskiego Sadafa Foroughi, jest jej drugim pełnometrażowym filmem i kontynuacją dramatu młodzieżowego Ava z 2017 roku. Nagroda Karlowych Warów to 25 000 dolarów amerykańskich.
Podczas gali zamknięcia, która wypełniła dużą salę tradycyjnego Hotelu Thermal w zachodnich czeskich uzdrowiskach, kilkoro zdobywców nagród rozmawiało o kluczowej kwestii wolności artystycznej i wezwało do solidarności z narodem Ukrainy. Benicio Del Toro, uhonorowany Nagrodą Prezydenta Festiwalu, pochwalił Karlowe Wary za organizację tegorocznej imprezy Work-in-Progress Festiwalu Filmowego w Odessie i powiedział, że wsparcie pomoże „zapewnić, że inna kultura nie stanie się ofiarą wojny”. Podziękował także widzom filmu, opisując go jako „ludzi takich jak ty, którzy tchnęli życie w te filmy za każdym razem, gdy je oglądasz”.
Geoffrey Rush przypomniał swoje poprzednie sesje filmowe w Czechach dla „Les Miserables” i serii „Genius” National Geographic, w których grał Alberta Einsteina podczas ceremonii rozdania nagród za całokształt twórczości, dodając, że czuł się zaszczycony zaproszeniem „do ten pryzmatyczny, inspirujący świat Czech”.
Podał także czeskiego reżysera Milosa Formana, dramaturga Karela Capka i Vaclava Havla – wraz z twórczością teatralną aktora Bolka Polivki – jako źródła artystyczne, z których uczył się od wczesnych lat swojej kariery.
Festiwal uhonorował Polivkę nagrodą za całokształt twórczości.
Żywe, ale pachnące hiszpańskie studium przyjaciół Musisz przyjść i zobaczyć, wyreżyserowane przez Jonása Truebę, zdobyło Nagrodę Specjalną Jury i 15 000 dolarów za żartobliwy, filozoficzny obraz wycieczki na brzeg przez mieszkańców Madrytu.
Czeska reżyserka Beata Parkanova zdobyła Nagrodę Reżysera za Słowo, koprodukcję czesko-słowacko-polską i jej oryginalną historię małomiasteczkowego notariusza – Martina Fingera, który również otrzymał Nagrodę Aktorską – i jego żony Gabrieli Mikulkovej, którzy zmierzyli się polityczne naciski represyjnego reżimu wytrzymały przed 1989 r. wysokimi kosztami osobistymi.
Gruzini Taki Mumladze i Mariam Khundadze podzielili nagrodę dla najlepszej aktorki za role niespokojnych młodych kobiet zmagających się z klaustrofobią i frustracją seksualną w niemiecko-gruzińskim dramacie Ioseba „Soso” Bliadze Pokój mój.
Dziewięciodniowy festiwal, prawdopodobnie najbardziej spektakularny w Europie Środkowej, zakończył się w sobotni wieczór i zwieńczył tydzień ze 170 filmami, które pokazywano w w większości przepełnionych halach, z łączną liczbą ponad 10 000 widzów.
Nagrodę Publiczności Právo otrzymał czeski rockumental PSH Neverending Story, szczera relacja Štěpána FOK Vodrážki o trzech praskich bohaterach raperów, Orionie, Vladimirze 518 i Mike’u Trafik, którzy jako Peneři strýčka Homeboye (Uncle Homeboy’s Tramp) przez dziesięciolecia robili furorę w lokalnych klubach, imprezach i nagłówki tabloidów.
Nowy konkurs Proxima Festiwalu w Karlowych Warach – który wyewoluował z dawnej sekcji Wschód z Zachodem i otwiera go dla światowej klasy niezależnych filmowców wykonujących niezwykłą pracę – uhonorował czeski dokument Art Talent Show w reżyserii Adéli Komrzý i Tomáša Bojara, kronikę sztuki duch rywalizacji w szkole z główną nagrodą i 15 000 dolarów. Filmowcy zobowiązali się do przekazania środków na wsparcie pilnych potrzeb ofiar wojny na Ukrainie.
Film zdobył też nagrodę FIPRESCI, podobnie jak oficjalna selekcja Borders of Love, niekonwencjonalne czesko-polskie spojrzenie na otwarte związki w reżyserii Tomasza Wińskiego.
„La Pietà”, hiszpańsko-argentyńskie spojrzenie na życie w domu w piekle w reżyserii Eduardo Casanovy, zdobył Nagrodę Specjalną Jury Proximy i 10 000 dolarów, podczas gdy chorwacko-serbska opowieść rodzinna „Wujek” zwyciężyła w latach 80., wyreżyserowana przez Davida Kapaca i Andrija Mardešić otrzymał specjalne wyróżnienie jury.
Nagrodę Jury Ekumenicznego otrzymał dokument obserwacyjny „Szpital prowincjonalny”, bułgarsko-niemiecka produkcja w reżyserii Iliana Meteva, Ivana Chertova i Zlatiny Tenevy, natomiast Nagrodę Europa Cinemas Label otrzymała polska polemika świąteczna „Fucking Bornholm” w reżyserii Anna Kazejak uhonorowana.
Zwycięzca 56. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach
Najlepszy film
„Lato z nadzieją”
Wyreżyserowane przez Sadafa Foroughi
Kanada, Iran
Nagroda Specjalna Jury
„Musisz przyjść i to zobaczyć”
Wyreżyserowane przez Jonása Trueba .a
Hiszpania
dyrektor
Beata Parkanowa
„Słowo”
Czechy, Słowacja, Polska
aktorka
Taki Mumladze i Mariam Khundadze
„Pokój dla mnie”
Gruzja, Niemcy
aktor
Martin palce
„Słowo”
Czechy, Słowacja, Polska
Nagroda Publiczności Právo
„Niekończąca się historia PSH”
Reżyseria: Stepan FOK Vodrážka
Republika Czeska
Grand Prix Proximy
„Pokaz talentów artystycznych”
Wyreżyserowane przez Adélę Komrzý, Tomáš Boyar
Republika Czeska
Nagroda Specjalna Jury Proximy
„La Pieta”
Wyreżyserowane przez Eduardo Casanovę
Hiszpania, Argentyna
Wyróżnienie dla Jury Proxima
„Wujek”
Reżyseria: David Kapac, Andrija Mardesic
Chorwacja, Serbia
Nagroda Jury Ekumenicznego
„Szpital Wojewódzki”
Reżyseria: Ilian Metev, Ivan Chertov, Zlatina Teneva
Bułgaria, Niemcy
Nagrodzony odznaką Europa Cinemas
„Gówno Bornholm”
Wyreżyserowane przez Annę Kazejak
Polska
FIPRESCI
Konkurs Kryształowej Kuli
„Granice miłości”
Wyreżyserowane przez Tomasza Wińskiego
Czechy, Polska
Konkurs Proxima
„Pokaz talentów artystycznych”
Wyreżyserowane przez Adélę Komrzý, Tomáš Boyar
Republika Czeska
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.