Connect with us

Sport

Inwestorzy zagłębiają się w niższe szczeble futbolu i dostrzegają potencjał rynkowy

Published

on

Inwestorzy zagłębiają się w niższe szczeble futbolu i dostrzegają potencjał rynkowy

Model wieloklubowy staje się coraz bardziej popularny we współczesnej piłce nożnej.

City Football Group od lat dominuje w angielskiej Premier League za pośrednictwem Manchesteru City, a obecnie rozprzestrzenia swój wpływ na czołowe ligi na całym świecie. 777 Partners posiada znane kluby z czołowych światowych lig i jest blisko przejęcia historycznego klubu EPL Everton.

Jednak pomimo całej chwały związanej z przejmowaniem niektórych z najbardziej znanych klubów w sporcie, prezes North Sixth Group Matt Rizzetta wierzy, że działanie odwrotnie jest splendorem i wartością.

North Sixth Group uruchamia Club Underdog, który specjalizuje się w kupowaniu i inwestowaniu w kluby z najniższych lig piłkarskich na całym świecie.

„Nie widzieliśmy zbyt wiele [groups] Rób to, co zrobiliśmy, czyli rywalizuj z tymi słabszymi klubami” – mówi Rizzetta Front Office Sports. „Niższe poziomy, mniejsze ryzyko poniesienia straty, wysoki potencjał wzrostu, wysoki potencjał marketingowy”.

Początkowe portfolio Club Underdog obejmuje włoski klub Campobasso FC, o którym po raz pierwszy zrobiło się głośno w zeszłym roku, kiedy ogłoszono, że osobistości medialne Kelly Ripa i Mark Consuelos dołączyli do jego grupy właścicielskiej. Campobasso awansowało do Serie D, czwartej ligi włoskiej piłki nożnej, w pierwszym sezonie pod nowym właścicielem.

Club Underdog posiada mniejszościowe udziały w klubie Serie B Ascoli FC i tworzy klub USL League One Brooklyn FC w USA.

Najnowszym właścicielem jest FC Locarno z siedzibą w mieście o tej samej nazwie w Szwajcarii, niedaleko granicy z Włochami.

W swojej historii Locarno grało przez kilka sezonów w najwyższej klasie rozgrywkowej szwajcarskiej piłki nożnej, ale po bankructwie w 2018 roku trafiło do administracji. Zostali automatycznie zdegradowani do dziewiątej ligi, gdzie kupił ich miejscowy weterynarz Mauro Cavalli, który pełnił funkcję administratora, który poprowadził klub do czterech kolejnych awansów.

READ  Iga Świątek idzie do sądu. Agencja chce od niej ogromnych pieniędzy. Tenis

Kiedy potrzeby piątej dywizji stały się zbyt wysokie, Cavalli sprzedał drużynę North Sixth za nieujawnioną kwotę.

„Nie jestem pewna, czy Szwajcaria miałaby dla nas sens jako jednorazowa transakcja, jeśli będziemy mówić otwarcie i przejrzyście o naszej grupie” – mówi Rizzetta. „W ramach podejścia wieloklubowego Szwajcaria ma dla nas strategiczne znaczenie i odgrywa bardzo ważną rolę”.

Szczególnie Locarno ma duży potencjał ze względu na szwajcarską hierarchię i miejsce na rozwój (właściciele LAFC właśnie kupili drużynę w szwajcarskiej ekstraklasie), a także może służyć jako poligon doświadczalny dla zawodników Campobasso i Ascoli ze względu na bliskość Włoch.

Podczas gdy Club Underdog najwyraźniej chce zaprezentować udany produkt, Rizzetta wierzy, że miasto Locarno jest o krok od stania się głównym kierunkiem turystycznym, co przyniesie tylko korzyści jego zespołowi.

„Jeśli poniesiesz porażkę w sporcie, poniesiesz porażkę we wszystkich innych aspektach inwestycji” – mówi Rizzetta. Jeśli jednak odpowiednio podejdziesz do sportowej strony, możesz zrobić jeszcze wiele innych rzeczy”.

Wskazuje na Wrexham AFC – słynną własność aktorów Roba McElhenneya i Ryana Reynoldsa – która nie tylko awansowała do angielskiej ligi piłkarskiej, ale także nakręciła przy okazji niezwykle popularny film dokumentalny.

Campobasso już teraz odnosi podobne sukcesy: klub podpisał umowę merchandisingową z Adidasem i w nadchodzących miesiącach zabiega o własną dokumentację.

Oczywiście model klubowego słabszego nie jest dla każdego. Rizzetta przyznaje, że metoda jego grupy ma znacznie dłuższą perspektywę sukcesu, pozwala stawić czoła klubom, które z natury borykają się z problemami i wymaga dużo praktycznego mentoringu.

Śledzenie trendów makroekonomicznych w tych regionach i korzystanie z modelu może się jednak opłacić.

Według Rizzetty Campobasso i Brooklyn są warte odpowiednio 15 milionów dolarów i 50 milionów dolarów na podstawie wycen z rund inwestycyjnych. Club Underdog oczekuje całkowitej wyceny na 100 milionów dolarów, która uwzględnia istniejące i potencjalne przyszłe kluby.

READ  Jak grać Argentyna vs. Polska w meczu grupy C Mistrzostw Świata

Według Rizzetty Polska jest domem dla jednej z najszybciej rozwijających się gospodarek w Europie i ma świetne programy rozwoju zawodników. Po Brazylii Urugwaj produkuje jednych z najlepszych zawodników w Ameryce Południowej.

Do tego dochodzi słoń w pokoju: „Jeśli masz strategię obejmującą wiele klubów, trudno zignorować Anglię” – mówi Rizzetta.

Biorąc pod uwagę ogromny rozwój kobiecej piłki nożnej w Ameryce, Club Underdog planuje również uruchomienie w nadchodzących latach klubu kobiecego, który będzie uzupełnieniem Brooklyn FC.

Tak czy inaczej, te kluby będą walczyć o awans.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *