Connect with us

Gospodarka

Inflacja w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie

Published

on

Inflacja w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie

(MENAFNING)

Środki antyinflacyjne powinny złagodzić szczyt CPI w 2022 r., ale rosnące koszty, silny popyt konsumencki i napięty rynek pracy oznaczają, że podwyższona inflacja będzie się utrzymywać


dzielić
Autor Rafał Benecki Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi analizami ekonomicznymi i finansowymi ING.

Subskrybuj MYŚLENIE

Wstępny szacunek polskiej inflacji za grudzień 2021 r. wzrósł o 8,6% r/r. Ceny towarów konsumpcyjnych (wskaźnik cen konsumpcyjnych) wzrosły o 9% r/r, a ceny usług o 7,6% r/r wobec odpowiednio 8,1% i 6,6% w listopadzie.

Roczna inflacja wzrosła między listopadem a grudniem (8,6% r/r wobec 6,4% r/r) głównie z powodu gwałtownego wzrostu cen żywności i napojów bezalkoholowych. Kategoria ta odpowiadała za wzrost rocznej inflacji CPI o 0,6 pkt. proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem. Według naszych szacunków, pozostałe 0,2 pkt. proc. zostało wygenerowane przez dalszy wzrost inflacji bazowej, która na koniec 2021 r. wyniosła ok. 5,3% r/r.

Kursy VPI i NBP w Polsce

Silny wzrost cen żywności (2.3%m/m) był spowodowany szeroko zakrojonymi podwyżkami cen wielu artykułów spożywczych. Chleb i mąka, mięso (zwłaszcza drób i wołowina), owoce i warzywa oraz tłuszcze (w tym masło) odnotowały gwałtowny wzrost. Co ciekawe, pomimo obniżek podatków konsumpcyjnych w ostatniej dekadzie grudnia, Statamt odnotował jedynie niewielkie obniżki cen benzyny i oleju napędowego oraz wyższe ceny LNG, co stanowi wysoką bazę odniesienia dla miesięcznej zmiany w styczniu br. Inne silne wzrosty cen miały miejsce w restauracjach i hotelach.

Obecny wzrost inflacji ma szerokie podstawy. Odzież i obuwie, które są jednymi z głównych składników koszyków CPI, odnotowały wzrost cen o niespełna 3%. Ceny w tej kategorii spadały corocznie od 10 lat. Wysoka presja inflacyjna jest generowana przez energię (energia elektryczna, gaz, ogrzewanie, benzyna, olej napędowy), która była o około 20% droższa niż w grudniu 2020 r. To zaczyna wpływać na ceny innych towarów i usług.

Wydłużenie tzw. Tarczy Antyinflacyjnej 1.0 i jej rozszerzenie (Tarcza 2.0) spłaszczy ścieżkę inflacji w pierwszej połowie 2022 r., ale powrót stawek VAT do poziomu wyjściowego może wygenerować lokalny szczyt inflacji, który może nawet osiągnąć dwucyfrowe. W tym kontekście niektóre środki wprowadzone przez tarcze mogą zostać przedłużone, a władze mogą zdecydować o dywersyfikacji zwrotu do zasad 23% VAT na niektóre towary. Polityka jest kierowana stanem finansów publicznych i ewolucją cen netto towarów, które podlegają czasowo niższym stawkom VAT.

Spodziewamy się, że średnioroczny wzrost cen wyniesie nieco ponad 8% w 2022 r., a inflacja CPI pozostanie na wysokim poziomie (~6%) w 2023 r.

Daleko nam do wniosku, że wszystkie podwyżki cen w Polsce są spowodowane szokami podażowymi. Szok zbiegł się z i tak już ożywionym popytem konsumenckim i napiętym rynkiem pracy, co ułatwia firmom przerzucanie wyższych kosztów na ceny detaliczne. Ponadto warunki na rynku pracy stwarzają ryzyko wzrostu presji płacowej. Naszym zdaniem obecnie obserwujemy jesienno-zimową falę szoków po stronie podażowej (gaz, węgiel, ropa i żywność), po której nastąpi wzrost cen detalicznych zbliżony do I półrocza 2021 r. w odpowiedzi na wyższe koszty (efekty drugiej rundy). Jest to możliwe, ponieważ nie ma znaczącej bariery popytu. Uważamy, że tarcze inflacyjne powinny złagodzić szczyt CPI w 2022 r., ale rosnące koszty, silny popyt konsumencki i napięty rynek pracy powinny utrzymać podwyższoną inflację.

Oznacza to, że wciąż istnieje duże pole do zacieśnienia polityki pieniężnej, a na lutowym posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Narodowy Bank Polski podniesie stopy procentowe o co najmniej 50 punktów bazowych. Na ostatniej konferencji prasowej prezes NBP Adam Glapiński stwierdził, że podstawowa stopa procentowa na poziomie 3% nie będzie stanowiła zagrożenia dla gospodarki, a w scenariuszu silnego wzrostu gospodarczego (nasz scenariusz bazowy na 2022 r.) mogłaby nawet wzrosnąć do 4%. ). Utrzymywanie się podwyższonego wskaźnika cen konsumpcyjnych (nawet jeśli nie osiągnął szczytu z 2022 r.) przemawia za podwyżkami w drugiej połowie tego roku iw 2023 r., gdzie widzimy stopy na poziomie 4,5%.

READ  Ukrzaliznyci, firma logistyczna, LTG Cargo Ukraina buduje trasę multimodalną Turcja-Ukraina-Litwa-Polska

MENAFN14012022000222011065ID1103542124

Zastrzeżenie: MENAFN dostarcza informacje „tak jak są” bez jakiejkolwiek gwarancji. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za dokładność, treść, obrazy, filmy, licencje, kompletność, legalność lub wiarygodność jakichkolwiek informacji zawartych w tym artykule. Jeśli masz jakiekolwiek skargi lub problemy z prawami autorskimi związane z tym przedmiotem, skontaktuj się z powyższym sprzedawcą.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *