Connect with us

Zabawa

Infamy: Rap i rodzina romska łączą się w dramacie na Netflix – Romea.cz

Published

on

Infamy: Rap i rodzina romska łączą się w dramacie na Netflix – Romea.cz

Oglądając „Infamy” poczułem pewnego rodzaju ambiwalencję, która towarzyszy mi do dziś. Z jednej strony cieszę się, że reżyserka Anna Maliszewska osadza historię dorastającej dziewczynki w środowisku romskim, mimo że w Polsce, kraju liczącym 38 milionów mieszkańców, jest zaledwie 40 tysięcy Romów, a „podmiot romski” nie jest tematem tematem dominującym w polskiej kompanii. Cała strona wizualna serialu jest udana, piękne zdjęcia Wojciecha Zielińskiego i żwawy montaż podkreślają jego profesjonalną obróbkę. Miło jest na to patrzeć.

Z drugiej strony reżyser wyraźnie zdecydował się spełnić ambicje mniej pasujące do Infamy. Z serialu skupiającego się na młodej dziewczynie – widowni, dla której Netflix w ostatnich latach wyprodukował większość swoich filmów – wyłoniło się dzieło, które chce należeć do gatunku dramatu społecznego.

PRZYCZEPA

Celem serii jest zwrócenie uwagi na uprzedzenia, pozycję kobiet w tradycyjnym społeczeństwie romskim i rasizm. Jednak nie jest to całkowicie udane. Do tego reżyser potrzebowałby szczegółowej wiedzy o środowisku romskim, a bohaterowie i ich motywacje do działania i zachowań musiałyby zostać bardziej szczegółowo nakreślone. Poza Gitą i jej ojcem pozostałe postacie są płaskie, psychologiczne i przez to mało interesujące. To samo dotyczy przedstawiania scenerii romskiej, która czasami jest dla romskiego widza niewiarygodna i sprawia, że ​​trudno się z nią utożsamić. Na moją perspektywę prawdopodobnie wpływa fakt, że nie jestem Vlax-Romem, a ten polski serial opowiada historię rodziny Vlax-Roma.

Największym błędem reżysera i Netfliksa, który przy produkcji takich filmów trzyma się określonej formuły, jest obsadzenie większości głównych ról romskich aktorami nieromskimi (wszystkie role drugoplanowe Romów grają prawdziwi Romowie). . Choć aktorzy są doświadczeni i dobrzy, w niektórych momentach romski widz po prostu im nie wierzy. Jest to szkoda. Obecnie, ponieważ wiele filmów to koprodukcja, nie ma problemu z obsadzeniem aktorów, którzy są zarówno profesjonalistami, jak i Romami, na przykład z Bułgarii, Rumunii czy Słowacji. Serial, który chce zbliżyć się do środowiska romskiego i tematyki romskiej, powinien obsadzić romskich aktorów. Trzeba przyznać, że kreacja Gity przez 24-letnią Zofię Jastrzębską jest wiarygodna i błyskotliwa, naprawdę lubi odgrywać rolę nieco szalonej nastolatki.

Pomimo wszystkich zastrzeżeń, jakie mam do tej serii, polecam ją obejrzeć. Historia Gity jest wciągająca, powoli powstają filmy z romskimi bohaterami. Jednak nie mogę postrzegać serialu jako dramatu społecznego. To raczej klasyczny produkt Netfliksa, opowiadający o pogodzeniu się młodej dziewczyny ze swoimi korzeniami i tym, że jej los jest z góry przesądzony.

Widzowie romscy, proszę o wybaczenie niektórych scen, które mogą wydawać się wam nieautentyczne. Widzowie niebędący Romami: Proszę nie postrzegać tego serialu jako filmu dokumentalnego przedstawiającego środowisko rodziny romskiej. Przypomina bardziej amerykańskie filmy inspirowane Bollywoodem. Dostajesz odrobinę egzotyki, posmak innej kultury, piękne kostiumy, ale niewiele dowiadujesz się z nich o autentycznym środowisku indyjskiej rodziny. To nie ma znaczenia, do takich filmów podchodzimy takimi, jakie są.

„Infamy” to fajny serial, szczególnie dla młodego widza. Nie eksploruje głębin romskiego społeczeństwa, niezależnie od tego, czy taki był pierwotny zamysł reżysera, czy też nie. Zakończenie „Infamy” również sugeruje, że należy spodziewać się kontynuacji. Zobaczymy.

wstyd (hańba), małe serie

Po wielu latach pobytu w Wielkiej Brytanii Gita, dorastająca romska dziewczyna, wraca z rodziną do rodzinnej Polski. Robi wszystko, co w jej mocy, aby odnaleźć siebie, odkryć własną pasję, żyjąc życiem normalnej 17-latki. Kiedy jednak się zakochuje, musi znaleźć równowagę między współczesnym światem nastolatków a tradycyjnymi zasadami panującymi w jej rodzinie. (Netflix)

Dramat / Musical
Polska, 2023, 6 godzin 21 minut (każdy odcinek trwa 44-52 minuty)

Kierunek:
Anna Maliszewska, Jakub Czekaj

Scenariusz:
Dana Łukasińska, Julita Olszewska, Anna Maliszewska

Kinematografia:
Wojciech Zieliński

Muzyka:
Łukasz Targosz

Aktor:
Zofia Jastrzębska, Sebastian Łach, Magdalena Czerwińska, Kamil Piotrowski, Artur Dziurman, Magdalena Czerwiec, Wanda Ranii Kozłowska, Bożena Paczkowska

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *