technologia
Impact Clean Power Technology zakłada GigafactoryX w Polsce
Bateria co jedenaście minut dla pojazdów ciężkich, ciężarówek i autobusów. Polska firma Technologia Impact Clean Power (Grenevia Group) ujawniła wizualizację tego, co będzie GigafactoryX, w podwarszawskim Pruszkowie zostanie otwarta duża fabryka akumulatorów do pojazdów elektrycznych i magazynów energii.
Powierzchnia produkcyjna GigafactoryX będzie wynosić 16 300 m². W fabryce znajdować się będzie m.in. stanowisko do testowania akumulatorów oraz centrum badawczo-rozwojowe. Produkowane są akumulatory do różnego rodzaju pojazdów elektrycznych, w tym do lokalnego transportu publicznego, takiego jak e-busy, e-ciężarówki oraz sektora kolejowego. Zakład będzie również produkował systemy magazynowania energii przeznaczone dla komercyjnego przemysłu elektroenergetycznego, w tym wielkoskalowe magazyny energii. Systemy akumulatorowe będą oparte na ogniwach litowo-jonowych w technologiach LTO, LFP i NMC.
Nowoczesny obiekt będzie jednym z największych tego typu w Europie. Budowa zwiększy moce produkcyjne Impact do 1,2 GWh w 2024 r. i do ponad 4 GWh rocznie w 2027 r. Planowany jest także system magazynowania energii na ok. 1 MWh, który będzie współpracował z systemem fotowoltaicznym i siecią elektroenergetyczną.
Potrebbe interessarti
Impact Clean Power Technology buduje w Polsce fabrykę akumulatorów o nazwie GigafactoryX. Inwestycja pomnoży moce produkcyjne spółki do 5 GWh rocznie – twierdzi spółka (obecnie spółka produkuje dziennie 1 MWh). Baterie Impact Clean Power Technology (ICPT)…
Technologia Impact Clean Power wyjaśnia projekt GigafactoryX
„Projekt GigafactoryX to kolejny ważny krok w rozwoju technologii Impact Clean Power. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji już w przyszłym roku będziemy mogli zwiększyć moce produkcyjne do 1,2 GWh rocznie, zapewniając bezpieczeństwo dostaw systemów akumulatorowych dla największych światowych marek, które są naszymi partnerami. W 2027 r. produkcja docelowo osiągnie 4 GWh rocznie. „Utworzenie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym europejskim dostawcą akumulatorów dla branży elektromobilności, a wszystko w oparciu o polskie rozwiązania” – komentuje Bartek Kras, dyrektor generalny Impact. „Ponadto jest dla nas niezwykle ważne, aby nowy zakład został zaprojektowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju” – dodaje.
Za dostawę i montaż linii do produkcji akumulatorów dla transportu publicznego w GigafactoryX odpowiedzialna jest firma teamtechnik Production Technology Poland.
Pierwsza faza ma wymiary 58 na 19 metrów i jest tym samym największą realizacją projektu w historii Teamtechnik Poland dotyczącą systemów akumulatorowych. Czternastu inżynierów pracowało nieprzerwanie przez cztery miesiące nad projektowaniem systemów mechanicznych, elektrycznych i automatyki. Na elastyczność linii wpływa zastosowanie cyklu produkcyjnego, który pozwala na optymalizację produkcji w zależności od rodzaju produktu. Daje to inwestorowi oszczędność miejsca i kosztów. Bezpieczeństwo pracowników pracujących na linii czuwają kamery termowizyjne; W przypadku wykrycia wysokiej temperatury modułu uruchamiany jest proces ewakuacji produktu.
Rozwiązanie teamtechnik jest także kluczowym elementem zwiększania efektywności produkcji Impact. Do 2024 roku linia umożliwi produkcję 16 000 sztuk systemów akumulatorowych z obecnej wydajności około 2500 sztuk. Dodatkowo zapewnia powtarzalną jakość produktu, gdyż obejmuje pełną automatyzację procesów takich jak zrobotyzowany montaż poszczególnych komponentów, dozowanie, dokręcanie, kontrola wizualna oraz szereg testów. Po raz pierwszy na świecie zastosowano system przenośników TS7 firmy Bosch Rexroth. Rozpoczęcie prac montażowych zaplanowano na lipiec 2023 roku.
„Dzięki wysokiemu poziomowi automatyzacji procesów nie tylko zwiększamy efektywność produkcji, ale także jakość produkowanych akumulatorów. Efektem zastosowanych technologii będzie szybki cykl montażu pojedynczego akumulatora, trwający zaledwie 11 minut. Ma to ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę rosnącą popularność elektromobilności i przewidywane rosnące zapotrzebowanie na systemy akumulatorowe w Europie – komentuje Bartek Kras. „Nasza współpraca z Teamtechnik jest przykładem współpracy i synergii pomiędzy firmami wchodzącymi w skład TDJ. Łącząc nasze kompetencje i potencjał rozwojowy w ramach grupy, możemy zyskać znaczące przewagi rynkowe. „Wsparcie TDJ i Grenevia jest ważnym wsparciem dla rozwoju biznesu i skalowalności” – podsumowuje.