Gospodarka
ICTSI podpisuje nową 30-letnią dzierżawę terminalu w Polsce – Manila Bulletin
International Container Terminal Services Inc. (ICTSI) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) podpisały nową umowę dzierżawy na okres 30 lat do 2053 roku.
ICTSI, która jest właścicielem 100 procent BCT, została wybrana jako preferowany oferent w ramach nowej umowy najmu.
ICTSI działa w Porcie Gdynia od 2003 roku i zainwestowała ponad 100 mln USD w zaplecze terminalu, personel i możliwości obsługi ogólnej.
Oczekuje się, że przyszłe inwestycje z łatwością dorównają i przewyższą tę liczbę i będą początkowo uzupełnieniem bieżących prac Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA nad modernizacją infrastruktury portowej w celu umożliwienia obsługi większych jednostek.
Dotychczas zakończono prace w ramach I etapu, który umożliwi BCT obsługę jednostek o długości całkowitej do 366 m.
Późniejsze zmiany umożliwią dostęp i obsługę znacznie większych statków o długości do 400 m LOA.
BCT jest ważną częścią polskiej infrastruktury portowej.
Jako główna brama morska dla usług dowozowych, kieruje ładunki do iz głównych węzłów północnoeuropejskich.
Służy również jako główny port zawinięcia dla usług bezpośrednich – Scan/Balt – USA i Northwest Continent – usługi Indie-Pakistan.
Rozwój umożliwi BCT konsolidację i rozszerzenie obsługi obu kategorii usług z bezpośrednią korzyścią dla eksporterów i importerów.
Jednocześnie ułatwi obsługę ładunków specjalnych, takich jak zaawansowany sprzęt wojskowy.
„BCT posiada duże doświadczenie w tej dziedzinie” – powiedział Wojciech Szymulewicz, Dyrektor Generalny BCT. „Spełniamy surowe wymogi bezpieczeństwa i cieszymy się zaufaniem polskiej armii i polskich sojuszników z NATO”.
W ostatnich latach BCT wyrobiło sobie również markę w zakresie obsługi elementów turbin wiatrowych przeznaczonych do użytku w lądowych farmach wiatrowych.
Oczekuje również wykorzystania tego know-how w związku z morskimi farmami wiatrowymi, które planuje rozwijać w perspektywie krótko- i średnioterminowej.
„Cieszymy się z rozszerzenia naszej współpracy z Portem Gdynia” – powiedział Hans-Ole Madsen, starszy wiceprezes ICTSI, dyrektor regionalny na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA).
„Wprowadzamy nowe inwestycje w zrównoważony sposób, które spełniają najnowsze wymagania klientów, wzmacniają strategiczne atrybuty terminalu i maksymalizują pozytywny wpływ ekonomiczny we wszystkich obszarach dla BCT, portu i miasta jako całości.”
Nacisk kładziony przez BCT na zrównoważony rozwój znajdzie również odzwierciedlenie w nieustannych wysiłkach zmierzających do przemieszczania ładunków koleją do i z terminalu, nie tylko do miejsc docelowych w kraju, ale także poza granice Polski.
Zasięg rynkowy kolei BCT obejmuje wszystkie ważne destynacje w Polsce i rozciąga się wzdłuż coraz ważniejszego transeuropejskiego korytarza Bałtyk-Adriatyk (Korytarz VI). Biegnie od Gdyni przez południową Polskę (Górny Śląsk), Wiedeń i Bratysławę oraz wschodni region Alp do północnych Włoch, obsługując po drodze różne ośrodki przemysłowe.
BCT obsługuje miesięcznie około 250 pociągów intermodalnych obsługiwanych przez 13 operatorów intermodalnych. Ładunki kontenerowe transportem kolejowym stanowią 30 procent rocznych obrotów.
BCT jest również członkiem wspieranego przez Unię Europejską projektu COMODALCE, którego celem jest wyniesienie intermodalnego transportu kolejowego na nowy, wyższy poziom.
ZAPISZ SIĘ DO CODZIENNEGO NEWSLETTERA
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”