Gospodarka
Herbata Ceylon zwiększa obecność w największych sieciach handlowych w Polsce
*
Herbata Ceylon zwiększa obecność w największych sieciach handlowych w Polsce
Pon, 29 sierpnia 2022 23:19 czasu SL, ColomboPage News Desk, Sri Lanka.
29 sierpnia, Kolombo: Eksport herbaty ze Sri Lanki na polski rynek detaliczny będzie znaczącym przełomem od 2022 roku dzięki rozszerzeniu dostaw herbaty cejlońskiej do największych polskich sieci handlowych Biedronka (Ladybird) i Auchan, podała Ambasada Sri Lanki w Warszawie w Informacja prasowa.
Biedronka pozyskała już łącznie 109 699 kilogramów herbaty cejlońskiej o wartości 754 641,12 USD w okresie od lutego do lipca 2022 r. od nowego partnera eksportowego ze Sri Lanki. Jest to ważna okazja do dalszego rozszerzenia obecności herbaty Ceylon na polskim rynku detalicznym i zwiększenia uznania dla herbaty premium Sri Lanki wśród najczęściej pijących herbatę polskich konsumentów. Herbata stanowiła 31,60% eksportu Sri Lanki do Polski w 2020 roku.
Biedronka pozyskuje swoje produkty głównie od polskich dostawców. Jednak sieć detaliczna oferuje w swoich sklepach możliwość sprzedaży szerokiej gamy wysokiej jakości towarów konsumpcyjnych od zagranicznych dostawców. Zgodność z unijnymi normami jakości/standardów, nieprzerwane dostawy i profil CSR (Corporate Social Responsibility) są dla Biedronki kluczowe przy pozyskiwaniu towarów od zagranicznych nabywców.
Nowe dostawy herbaty cejlońskiej, produkowanej w całości na Sri Lance, będą sprzedawane pod marką własną Briedronka „REMSEY” z logo lwa w 3154 sklepach tej sieci w 1100 miastach w Polsce. Szacuje się, że sprzedaż herbaty cejlońskiej w samej tej sieci supermarketów wyniesie co najmniej 10 mln USD do końca 2022 r., a do 2023 r. wzrośnie do 15 mln USD. Obecnie wartość własnej marki herbaty cejlońskiej, składającej się głównie z herbaty Earl Grey i czarnej, wynosi około 4 mln dolarów. Wraz z wejściem nowych partnerów eksportowych ze Sri Lanki, cejlońskie półki herbaciane w Biedronce i Auchan zostaną urozmaicone o herbaty smakowe i mrożone, w tym odmiany regionalne.
Sprzedaż herbat marek własnych przez sieci detaliczne szacowana jest na około 50% całego polskiego rynku herbaty i znacznie wzrosła, biorąc pod uwagę możliwości rynku wschodzącego, rozsądne koszty i wysokie marże zysku, jakie generuje. Jako największa sieć detaliczna, sama Biedronka kontroluje prawie połowę polskiego rynku FMCG. Ponieważ kategorie rynku wellness i produktów ekologicznych wciąż się rozwijają, kluczowi detaliści rozszerzają swoją markę herbat premium, aby odwoływać się do zrównoważonego i zdrowego stylu życia.
Ambasada Sri Lanki w Warszawie, łącząc działania promujące herbatę i turystykę, zaprezentowała na Międzynarodowym Bazarze Charytatywnym w listopadzie 2021 r. gamę wysokiej jakości herbat cejlońskich hojnie ufundowanych przez Empire Teas Ltd., Quest Ceylon Tea LLC oraz Mabroc Teas Ltd. zostały przekazane do Warszawy.
Elpitiya Plantations PLC uczestniczyła również w wydarzeniach promocyjnych Ambasady Sri Lanki z paczkami z herbatą i cynamonem. Podczas akcji charytatywnej ambasadzie udało się nawiązać współpracę z krakowską firmą FMCG LIVEE POLSKA Sp., stałym dostawcą Biedronki i Auchan, aby poszerzyć portfolio herbat cejlońskich w sieciach supermarketów.
Misja na Sri Lankę zorganizowała spotkania B2B dla LIVEE POLSKA Sp.
Ambasador Dhammika Kumari Semasinghe została zaproszona w zeszłym roku do udziału LIVEE w dyskusjach i negocjacjach z Biedronka w celu zapewnienia zwiększonych i bezpośrednich dostaw herbaty cejlońskiej.
Dzięki odpowiedniemu produktowi i ciągłym działaniom promocyjnym celem LIVEE jest podwojenie eksportu herbaty cejlońskiej i innych produktów do Polski do 2023 roku. LIVEE wejdzie również na rynek ukraiński z mniejszymi ilościami herbaty cejlońskiej pozyskiwanej bezpośrednio od nowych partnerów.
Trwają już rozmowy na temat pozyskiwania suszonych owoców, ananasów w puszkach, herbat mrożonych dla dwóch sieci handlowych, a także herbat premium cejlońskich ze złotymi i srebrnymi końcówkami itp. dla luksusowych herbaciarni w Warszawie i Krakowie. W najbliższych miesiącach te kontakty biznesowe pomiędzy partnerami ze Sri Lanki i Polski zostaną sformalizowane.
Pomyślne wejście herbaty cejlońskiej na polski rynek detaliczny jest również ważną dywersyfikacją rynku, ponieważ partnerami eksportowymi Sri Lanki w przestrzeni europejskiej są głównie Francja, Niemcy, Belgia, Włochy, Holandia i Wielka Brytania. Ponieważ sieci/rynki detaliczne są połączone i ujednolicone w całej Europie, herbaty cejlońskie o wartości dodanej i inne produkty oferowane są na przykład w Auchan Polska, w sklepach Auchan na Węgrzech, w Rumunii, Portugalii lub w UE. Obecnie rynki środkowo-wschodnioeuropejskie Sri Lanki są nadal żałośnie niedostatecznie wykorzystywane.
Sri Lanka może jednak z optymizmem patrzeć na swoje długoterminowe perspektywy rozwoju szeregu produktów eksportowych, zwiększając swoją ekspozycję handlową na Europę Środkowo-Wschodnią poprzez Polskę, największy rynek wschodzący w regionie z populacją ponad 38 milionów.
Polski rynek herbaty, wyceniany na 630 mln dolarów rocznie, stale rośnie. Jako czwarty co do wielkości rynek herbaty w Europie (obok Irlandii, Wielkiej Brytanii i Rosji), roczny import herbaty do Polski wynosi około 31 000 ton o wartości 120 mln USD. Polska specjalizuje się w herbatach o wartości dodanej i sprowadza dużą część swoich produktów głównie z Indii i Kenii.
Biedronka, należąca do portugalskiej Grupy Jerónimo Martins, od 1995 roku zrealizowała w Polsce inwestycje o wartości ponad 14 mld zł. Sieć supermarketów z 3154 oddziałami na terenie całego kraju jest największym prywatnym pracodawcą w Polsce (70 000 pracowników) i pozyskuje swoje produkty głównie od polskich dostawców.
Auchan to francuska międzynarodowa grupa handlowa z siedzibą w Croix we Francji, która prowadzi działalność handlową w Polsce od ponad 22 lat (od 1996 roku).
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”