Sport
Hanwha Ocean planuje eksport łodzi podwodnych do Kanady, Filipin i Polski
Przez Ju-min Park
SEONGNAM, Korea Południowa (Reuters) – Południowokoreańska spółka Hanwha Ocean złożyła oferty budowy okrętów podwodnych Kanadzie, Filipinom i Polsce, powiedział w środę przedstawiciel firmy, w związku z dążeniem kraju do zostania jednym z czterech największych eksporterów obronności na świecie.
Kanada ocenia potencjalnych producentów nowych łodzi podwodnych i wyraziła zainteresowanie Hanwha Ocean wśród innych zagranicznych konkurentów, powiedział w wywiadzie dla Reuters Kim Seung-min, szef zespołu marketingu statków morskich i specjalnych za granicą Hanwha Ocean, bez zgody konkurentów na podanie nazwy .
„Teraz sprawdzamy sznurowadła na linii startu przed rozpoczęciem wyścigu” – powiedział Kim na marginesie największych targów obronnych w kraju, Międzynarodowej Wystawy Aeronautyki i Obrony w Seulu (ADEX).
Prezydent Korei Południowej Yoon Suk Yeol obiecał wzmożenie wysiłków na rzecz zwiększenia eksportu broni i zabezpieczenia najnowocześniejszych technologii obronnych, aby przemysł ten stał się jednym z czterech największych eksporterów na świecie.
Według think tanku Sztokholmski Międzynarodowy Instytut Badań nad Pokojem czterema największymi eksporterami broni są obecnie USA, Rosja, Francja i Chiny.
Hanwha Ocean, wcześniej znana jako Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, to wiodący południowokoreański wykonawca branży obronnej, który budował okręty podwodne dla marynarki wojennej Korei Południowej i Indonezji.
Kim powiedział, że Hanwha Ocean odpowiedziała na pytania Polski dotyczące jej możliwości w zakresie budowy łodzi podwodnych w tym roku po tym, jak wyraziła zainteresowanie przetargiem europejskiego kraju na budowę około trzech łodzi podwodnych.
W zeszłym roku Korea Południowa sfinalizowała umowę zbrojeniową z Polską o wartości 13,7 miliarda dolarów – największą w historii Seulu umowę zbrojeniową – kładąc podwaliny pod ważną umowę wojskowo-przemysłową.
Hanwha Ocean chce także sprzedawać łodzie podwodne z napędem diesla Filipinom, które planują nabyć dwa okręty podwodne o wyporności ponad 2000 ton, powiedział Kim.
Rośnie napięcie między Filipinami a Chinami nad Morzem Południowochińskim. Filipiny nie mają obecnie floty łodzi podwodnych.
Kim powiedział, że firma zaproponowała zaopatrzenie Filipin w okręty podwodne wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, które pozwalają im przebywać pod wodą znacznie dłużej niż te wyposażone w akumulatory kwasowo-ołowiowe, co stanowi przewagę nad francuskimi i hiszpańskimi okrętami podwodnymi.
(Raport: Ju-min Park; redakcja: Sonali Paul)
„Idol nastolatek przyszłości. Specjalista od totalnej popkultury. Miłośnik internetu. Wannabe odkrywca.”