technologia
Google rozważa opcję AI Paywall – raport
Według doniesień Google, wyszukiwarka, z której korzysta ponad miliard ludzi na całym świecie, rozważa pobieranie opłat za treści premium generowane przez sztuczną inteligencję (AI).
Mówi się, że firma, której właścicielem jest Alphabet Inc., zmienia swój model biznesowy i rozważa umieszczenie niektórych swoich podstawowych produktów za zaporą płatniczą.
Byłby to pierwszy raz, kiedy Google pobiera opłaty za swoje treści.
Google stwierdziło, że „w tej chwili” nie ma nic do ogłoszenia.
Według Financial Times (FT) rozważa dodanie pewnych funkcji wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji do swoich usług subskrypcji premium, które już zapewniają dostęp do nowego asystenta AI o nazwie Gemini, wersji wirusowego chatbota ChatGPT firmy Google.
Według doniesień kadra kierownicza nie podjęła jeszcze decyzji o tym, kiedy i czy kontynuować prace nad tą technologią, ale FT twierdzi, że inżynierowie są w trakcie opracowywania know-how niezbędnego do świadczenia usługi.
Tradycyjna wyszukiwarka Google pozostałaby bezpłatna, ale nadal wyświetlałaby reklamy obok wyszukiwanych treści, które widzieliby także subskrybenci, powiedział FT.
Google stanęło przed wyzwaniami związanymi z rewolucją sztucznej inteligencji – na początku tego roku Gemini, które potrafi odpowiadać na pytania w tekście, ale także generować obrazy w odpowiedzi na podpowiedzi tekstowe, wywołało kontrowersje po tym, jak błędnie stworzyło wizerunek ojców założycieli USA z czarnym człowiek miał człowieka.
Przedstawiali także niemieckich żołnierzy z II wojny światowej, błędnie przedstawiających czarnego mężczyznę i Azjatkę.
Google przeprosił i natychmiast wstrzymał działanie narzędzia, twierdząc, że nie trafiło w sedno.
Jednak dla większości użytkowników Internetu firma nadal jest numerem jeden, jeśli chodzi o wyszukiwanie informacji.
Według globalnej firmy badawczej Statista, Google dominuje na rynku wyszukiwarek dla komputerów stacjonarnych od 2015 roku, z którego korzysta ponad 80% użytkowników Internetu. Różne strony internetowe szacują, że dziennie korzysta z nich ponad miliard użytkowników.
Większość przychodów Google pochodzi z reklam. Według Statista jej spółka matka Alphabet to jedna z największych firm internetowych na świecie, której wycena w 2023 roku wyniesie 1,6 biliona dolarów (1,26 biliona funtów).
Firma dokonała jednak dywersyfikacji i obecnie oferuje między innymi pocztę, narzędzia zwiększające produktywność, produkty dla przedsiębiorstw i urządzenia mobilne. W 2023 roku sprzedaż firmy wyniosła około 305,6 miliarda dolarów (241 miliardów funtów).
W oświadczeniu przekazanym BBC Google stwierdziło, że „nie pracuje nad funkcją wyszukiwania bez reklam ani nie rozważa jej”.
„Jak to często robiliśmy wcześniej, będziemy nadal opracowywać nowe funkcje i usługi premium, aby ulepszyć naszą ofertę subskrypcji w Google” – oznajmił gigant wyszukiwania. „W tej chwili nie mamy nic do ogłoszenia”.