Nauka
Globalna rekonfiguracja łańcucha dostaw potrwa do 2030 r.
TAJPEJ, 10 sierpnia 2022 /PRNewswire/ — Globalne łańcuchy dostaw są nadal zakłócane, ponieważ pandemia COVID-19 wkracza w trzeci rok i następuje kryzys. Europa tworzy chaos w Europa–Azja transport. Specjalista Mark Millar powiedział, że zakłócenie daje firmom możliwość ponownej oceny ich dostaw i produkcji, biorąc pod uwagę bardziej regionalne podejście w przyszłości. Spodziewa się również, że globalna rekonfiguracja łańcucha dostaw potrwa od 2025 do 2030 r., z niektórymi firmami nearshoringowymi i reshoringowymi.
Millar jest uznanym na całym świecie ekspertem branżowym w zakresie strategii logistyki i łańcucha dostaw z ponad 30-letnim globalnym doświadczeniem biznesowym. Jest uznanym mówcą i autorem Globalne ekosystemy łańcucha dostaw. Będzie przemawiał podczas webinaru prowadzonego przez DIGTIMES Azja w 25 sierpnia: Z długie łańcuchy dla krótkich łańcuchów: reforma globalnych łańcuchów dostaw w erze po pandemii.
Według Millara znaczna część świata wciąż doświadcza poważnego chaosu w łańcuchu dostaw, podczas gdy niektóre regiony się odbudowują. Im bardziej zglobalizowane są łańcuchy dostaw, tym częstsze będą zakłócenia. Jednak wyzwania, przed którymi stoją dziś firmy, różnią się od tych sprzed dwóch lat, zwłaszcza z trwającym konfliktem, który Millar określił mianem „czarnego łabędzia”.
Powiedział, że w 2021 roku koleją przejechało ponad milion kontenerów cargo ze Wschodu, głównie Chinydla Zachodnia Europa ze względu na znaczne zatory w sektorze frachtu morskiego.
Większość z tych tras przechodzi Rosja i nie są teraz dostępne. Dlatego spedytorzy i firmy logistyczne muszą znaleźć miejsce na kontenery na już pełnych statkach.
W szerszej perspektywie kryzys Europa wpłynęły na dostępność ropy i gazu oraz na wzrost cen energii. Millar powiedział, że sytuacja wywołała efekt domina w globalnej sieci transportowej obsługującej łańcuchy dostaw.
Więcej nearshoringu i reshoringu w przyszłości
Co firmy mogą zrobić, aby sprostać wyzwaniom? Chociaż jest to termin nadużywany, Millar powiedział, że współpraca między partnerami w łańcuchu dostaw jest praktycznym sposobem na przezwyciężenie kryzysu w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Wysiłek obejmuje znalezienie alternatywnych źródeł lub tras transportowych, które mogą być droższe, ale które mogą dostarczyć towary do miejsca docelowego.
Millar powiedział, że w perspektywie średnioterminowej zakłócenie stworzyło okazję do ponownej oceny po 30 latach globalizacji. Na przykład firmy mogą w przyszłości chcieć przyjąć bardziej regionalne podejście, które zwiększy odporność ich łańcuchów dostaw i zmniejszy emisje.
W rzeczywistości zapoczątkował ruch firm rekonfigurujących swoje łańcuchy dostaw. Millar powiedział, że niektóre firmy analizują lub wdrażają nearshoring, zbliżając podaż i produkcję do rynku docelowego. Inni rozważają przeniesienie dostaw i produkcji z powrotem do miejsca docelowego, którym jest reshoring, znany również jako on-shoring.
„Będziemy obserwować ruch w kierunku bardziej regionalnego podejścia do łańcuchów dostaw” – powiedział Millar.
Ekspert dodał, że w europejskim scenariuszu Polska, Peru a nawet niektóre kraje Afryki Północnej z tanią siłą roboczą i blisko położonymi geograficznie Europa wszystkie wejdą w grę jako potencjalne witryny typu nearshoring.
Zaopatrzenie i produkcja, aby pozostać silnym w Azja
W obliczu zbliżającego się nearshoringu i reshoringu pojawiają się pytania o to, czy zmiana konfiguracji łańcuchów dostaw wpłynie na z Azjiszczególnie z Chinpodniesiono papierniczy i produkcyjny potencjał.
Millar powiedział, że z różnych powodów nie będzie masowego exodusu, tylko część produkcji zostanie wyprowadzona. Chiny lub Azja. Na przykład niektóre łańcuchy dostaw są tak złożone i dopracowane, że ich relokacja byłaby zbyt kosztowna i ryzykowna.
Co więcej, większość wzrostu klasy konsumenckiej będzie nadal pochodzić z: Azja co najmniej do 2030 r. Millar powiedział, że wzrost prawie zrównoważy to, co wyjdzie Azja do nearshoringu. Dlatego produkcja i dostawa do łańcuchów dostaw w Azja pozostanie silna, aby służyć regionowi.
Ponadto Chiny rząd przyjął strategię podwójnego obiegu, aby promować większą samodzielność swojej gospodarki. Polityka da dodatkowy impuls do zwiększenia produkcji w ciągu Chiny.
Millar doszedł do wniosku, że prawdziwy ruch w kierunku rekonfiguracji globalnych łańcuchów dostaw stanie się widoczny w latach 2025-2030. Oprócz nearshoringu i reshoringu firmy skupiłyby się na łańcuchach dostaw Chiny za produkty, które sprzedają lokalnie – „W Chinach za Chiny„. Ponadto dywersyfikacja wokół Azja zaowocuje strategią China-Plus, tworzącą łańcuchy dostaw Azja za Azja.
Millar powiedział, że niektórzy dyrektorzy generalni i dyrektorzy finansowi dużych spółek giełdowych są obecnie zaangażowani w strategiczne decyzje dotyczące łańcucha dostaw. Wiele dyskusji Zarządu na temat przyszłych kierunków łańcucha dostaw będzie w toku. Wyniki będą się stopniowo ujawniać w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat.
„Pejzaż globalnego łańcucha dostaw w 2030 r. będzie bardzo różnił się od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w ostatniej dekadzie” – dodał Millar.
Zbierać się Seminarium internetowe dotyczące łańcucha dostaw DIGITIMES i omówić łańcuch dostaw 2025, zastanawiając się nad COVID zakłócenia i zbadanie, jak dynamika i geopolityka branży logistycznej wpłynie na przyszłość po pandemicznych łańcuchach dostaw
Aby uzyskać więcej informacji o webinarium, odwiedź https://reurl.cc/1Znv1W
ŹRÓDŁO DIGITIMES AZJA
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”