Zabawa
Gdzie jest Anna Frank? Film animowany ożywia pamiętnik Holokaustu
ZA Zdezorientowana nastolatka leży na łóżku Anny Frank, podczas gdy ludzie zasiedlają rodzinny dom. Ale ci ludzie nie są nazistami; są nowoczesnymi turystami. A dziewczyna na łóżku to nie Anna, ale Kitty – wyimaginowana przyjaciółka, do której skierowała swój znany na całym świecie pamiętnik.
Magicznie wskrzeszona z boku i przeniesiona do nowoczesnej Europy, Kitty jest zbulwersowana tym, jak społeczeństwo fetyszyzuje jej najlepszą przyjaciółkę, sprzedaje tanie towary i niekończące się niedokładne reinterpretacje jej słów. W końcu bierze na siebie odzyskanie spuścizny Anny wszelkimi sposobami.
To odważna reinterpretacja historii Anne Frank, którą można odnaleźć w nowym filmie animowanym Gdzie jest Anna Frank, którego premiera odbyła się w zeszłym tygodniu na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Zdobądź Daily News Daily Edition przez e-mail i nie przegap żadnego z najważniejszych artykułów Zarejestruj się za darmo
Film wyreżyserował uznany izraelski reżyser Ari Folman, najbardziej znany z nominowanego do Oscara w 2008 roku hybrydowego animowanego filmu dokumentalnego Walc z Baszirem o trwałych wspomnieniach pierwszej izraelskiej wojny w Libanie.
Teraz Folman zmierzył się z tym, co wielu uważa za święty tekst Holokaustu – przepisując Anne Frank, aby zinterpretować jej prawdziwe, trwałe dziedzictwo.
Film, który powstał we współpracy z Anne Frank Fonds, szwajcarską organizacją non-profit założoną przez ojca Anne Otto, który jest właścicielem praw autorskich do jej pamiętnika, jest skierowany do młodszej publiczności.
Ale wkracza również na zaskakujące terytorium polityczne, gdy Kitty rozumie współczesny kryzys imigracyjny w Europie i świadomie łączy miliony osób ubiegających się o azyl z historii Anne.
„Głównym celem filmu jest pomoc dzisiejszej młodej widowni w zbliżeniu się do historii Anne Frank, tak jak robiły to wcześniejsze pokolenia z pamiętnikiem” – powiedział Yves Kugelmann, członek zarządu Funduszu i jeden z kluczowych producentów filmu.
„Głównie tak widzę ten film. Jeśli ten cel zostanie osiągnięty, będzie to sukces.”
Ognista rudowłosa z różowymi kośćmi policzkowymi Kitty nie jest tylko cichym obserwatorem – głośno mówi o pełzającej komercjalizacji swojej najlepszej przyjaciółki jako marki.
„Anne nie napisała tego pamiętnika po to, abyś mógł ją czcić” – powiedziała holenderskiej policji w kulminacyjnym momencie po incydencie, w którym zakłóciła sceniczną produkcję pamiętnika. – Albo nazwij jej imieniem mosty, szkoły, teatry i stacje kolejowe.
Kitty zaczyna też spotykać się z chłopcem, który zostaje kieszonkowcem turystycznym w Domu Anny Frank, a później działaczem imigracyjnym.
Jak to zrobił z Walc z BasziremFolman łączy spektakularne sekwencje fantasy z dobrze ugruntowaną narracją.
Podróż Kitty przez Amsterdam w 2021 roku i skrupulatnie szczegółowy Dom Anny Frank są połączone z aluzjami do greckiej mitologii i Imperium Rzymskiego, które zafascynowały Annę.
W retrospekcjach naziści są przedstawiani jako przypominające roboty ghule noszące maski pośmiertne, patrolujące ulice Amsterdamu, nie nienawidząc ani nie żałując ludzi, którzy ich polują i nękają. o tym, jak starała się ją sobie wyobrazić.
Folman powiedział Hollywoodzki reporter że jego własna matka, ocalała z Holokaustu z Łodzi, była chętna, aby podjął się tego projektu.
„Tak naprawdę nie chciałem”, powiedział Folman. „Myślałem, że było zbyt wiele dostosowań i było to zbyt kultowe. Ale przeczytałem pamiętnik po raz pierwszy od młodości i odwiedziłem matkę (oboje rodzice byli ocalonymi z Holokaustu).
Powiedziała: „Słuchaj, nigdy nie ingerowaliśmy w twoje decyzje, ale jeśli nie podejmiesz się tego projektu, umrę w weekend; Możesz przyjść i odebrać moje ciało w niedzielę. Ale jeśli tak, zostanę z tym do premiery.”
Podczas badania projektu: Jego rodzice przybyli do Auschwitz w tym samym tygodniu, co rodzice Anny, Otto i Edith.
Podczas gdy Kitty nieustannie potępia niekończące się nowoczesne reinterpretacje historii Anne, które istnieją po to, by dopracować jej status jako symbolu, a nie osoby, można by argumentować, że film jest kolejną tego typu próbą, która ma na celu narysowanie prostoty.
Paralele między Holokaustem a współczesnym kryzysem uchodźczym.
Film różni się od tekstu pod innymi względami. Chociaż pamiętnik Anny jest pełen humoru, film ma przynajmniej jedną potrzebującą postać w każdej scenie, czy to we współczesnym Amsterdamie, czy podczas Holokaustu.
Gdzie jest Anna Frank twierdzi również, bez dowodów, że Auguste van Pels, który również ukrywał się u Franków, ukrył w domu kosztowny wazon, być może po to, by nie musieć go sprzedawać na artykuły spożywcze. Ale wizja Folmana w filmie nigdy nie polegała tylko na przekazywaniu faktów z historii.
„Szukałem nowego wymiaru, nowego sposobu opowiadania historii” – powiedział. „I starałem się wymyślić, jak zbliżyć go do najmłodszej publiczności, jaką mogłem. A kiedy zaczynasz film od cudu, jak ta kreacja Kitty, budujesz bajkę.”
Folman współpracował również z Anne Frank Fund nad powieścią graficzną adaptacją pamiętnika Anne, zilustrowaną przez Davida Polonsky’ego i opublikowaną w 2017 roku.
Film i książka będą częścią nowego pakietu edukacyjnego, którym fundusz podzieli się z setkami szkół na całym świecie, dostarczając programy i materiały dotyczące edukacji o Holokauście.
Zgodnie ze statutem organizacji non-profit i życzeniem Otto Franka, aby żaden z projektów funduszu nie był komercyjny, dochód z filmu zasili pracę organizacji, która ma wiele programów edukacyjnych i projektów z UNICEF, agencją stowarzyszenia Organizacja Narodów Zjednoczonych włącza dla dobra dzieci, powiedział Kugelmann.
Wraz z Kitty projekt ma nadzieję znaleźć swojego najnowszego ambasadora dla młodszego pokolenia – prosto z 80-letnich stron pamiętnika Anne.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.