technologia
Gamedec Recenzja (Switch eShop) | Życie Nintendo
Ciekawie jest obserwować, jak gatunek RPG rozwinął się przez lata i zmieniły się oczekiwania, jeśli chodzi o to, czego ktoś może od ciebie oczekiwać. W dzisiejszych czasach RPG składa się zwykle ze stosunkowo dużego świata fantasy lub science fiction, dogłębnej narracji i systemu walki, który w dużej mierze opiera się na różnych wartościach liczbowych. Gamedec – nowa odsłona polskiego dewelopera Anshar Studios – mniej więcej trafia w te dwa pierwsze specyfikacje, ale nie ma tu mowy o walce ani statystykach. Dla niektórych ten brak skupienia się na rozgrywce może wydawać się wadą, ale i tak zachęcamy do spróbowania. Jeśli masz odpowiednie nastawienie, możesz być częścią tego fascynującego świata.
Gamedec stawia cię w roli Gamedeca o tej samej nazwie – „detektywa gier”, który zajmuje się różnymi sprawami, aby znaleźć osoby zaginione, rozwiązać morderstwa itp. Wszystkie te sprawy są oparte na pracy Marcina Przybyłka, polskiego autora pięć kapeluszy – podzbiór oryginalnych opowiadań osadzonych w zaawansowanym technologicznie uniwersum. Tak czy inaczej, skaczesz między realium (rzeczywisty świat) a różnymi grami cyfrowymi – jak urocza wersja Harvest Moon – ze specjalnym krzesłem, które wysyła ludzki umysł do gry.
Chociaż rozwój postaci jest ograniczony do minimum, fajnie jest zagłębiać się w niuanse każdej historii i wchłonąć różne napotkane osobowości. Dodatkowo każda sprawa ma wiele interesujących zwrotów akcji, gdy zagłębisz się w śledztwo i zaczniesz potrząsać niewłaściwymi drzewami. Wszystko to jest zawarte w narracji opartej na graczach – wybory, których dokonujesz w swoim dochodzeniu, wpływają na wynik i nie ma realnej szansy na „przegraną”, nawet jeśli nie uda ci się połączyć wszystkich ważnych elementów.
Tak więc ci z was, którzy lubią antologie opowiadań (podobnie jak materiały źródłowe, na których są oparte), znajdą tu wiele do pokochania. Chociaż w końcu pojawia się większa, nadrzędna fabuła, każda mała narracja porusza intrygujące tematy, takie jak transhumanizm, w prosty sposób, który sprawia, że każdy wątek dodatkowy wydaje się dodawać coś wartościowego do całego doświadczenia. W świecie, w którym granice między rzeczywistością a wirtualnością są tak zatarte, jest mnóstwo miejsca na opowiadanie ciekawych historii; Gamedec wykonuje świetną robotę, wykorzystując w pełni swoje założenia. Nie ma w tym nic rewolucyjnego i nie ma tu nic, co naprawdę by cię rozwaliło, ale wiele z tych historii nas oczarowało.
Mały problem, który zauważyliśmy tutaj i tam, polega na tym, że czasami wydaje się, że skrypt nie został napisany z myślą o wyborach dokonywanych przez graczy. Może NPC odpowie oświadczeniem, które wyraźnie nie było przeznaczone do tego, co właśnie powiedziała twoja postać, a może mówi o postaci lub wydarzeniu, którego jeszcze nie odkryłeś, tak jakbyś to zrobił. Takie narracyjne czkawki niekoniecznie psują rozgrywkę, ale od czasu do czasu zabierają cię z gry – wydaje się, że skrypt mógłby trochę usprawnić.
Rozgrywkę można najlepiej porównać do klasycznych gier przygodowych typu „wskaż i kliknij”, ponieważ każdy przypadek obejmuje rozmowę z NPC, badanie otoczenia i powolne budowanie listy wskazówek i kluczowych spostrzeżeń, których następnie używasz, aby wydedukować, co się stało . Każdy przypadek jest podzielony na kilka segmentów, w których próbujesz odpowiedzieć na główne pytanie, a dla każdego pytania jest zwykle kilka możliwych odpowiedzi. Zawsze możesz odgadnąć odpowiedź, ale dobrze jest poświęcić trochę czasu na zebranie jak największej ilości informacji w celu podjęcia świadomej decyzji, ponieważ nie możesz wycofać swojego wniosku po jego zakończeniu – tj. przechodzi do następnego segmentu sprawy.
W każdej części sprawy wiele z twojego sukcesu zależy od tego, jak skutecznie możesz prowadzić rozmowę, aby uzyskać informacje od świadków. Nie każdy lubi gamedec lub chce być szczery ze swoją wiedzą, a napięcie to jest reprezentowane w niektórych rozmowach za pomocą prostego paska, który wypełnia się na podstawie pytań i odpowiedzi, które zadajesz ją Pytania. Jeśli osoba lubi cię wystarczająco, pasek zapełni się w jednym kierunku i możesz odblokować kluczową informację lub znaleźć łatwy sposób na przedostanie się do miejsca, do którego próbowałeś się przedostać.
Doceniliśmy to lekkie skupienie się na wydajności przesłuchań, ponieważ zmusza cię do zwracania uwagi na to, w jaki sposób wchodzisz w interakcje z każdym NPC, jednocześnie wkładając się w jego buty i udzielając im odpowiedzi, które chcą usłyszeć. Co ważniejsze, nadaje rozmowom rzeczywistą stawkę, gdy nie tylko brutalnie wymuszasz drzewa dialogów – bardzo możliwe, że tak powiem niepoprawne rzecz i zablokować tę osobę na stałe dla ciebie. Może to oznaczać, że nie masz żadnych potencjalnych wskazówek ani spostrzeżeń, które mogli zaoferować, i chociaż nadal możesz bez nich wyciągać wnioski, nigdy nie wiesz, jakie informacje mogły wpłynąć na twoją decyzję.
Aby dać ci łatwe poczucie postępu i zwiększyć szanse na pomyślne wydobycie informacji, istnieje cały system „pracy”, który działa, aby poszerzyć repertuar twojej postaci. Twoja postać może być osobą wpływową, hakerem lub złodziejem, a każda z nich odpowiada ekskluzywnym opcjom dialogowym w rozmowach, które pomogą ci łatwiej przejść przez to. Na przykład możesz albo przeprowadzić długą rozmowę z kimś, aby miejmy nadzieję przekonać go do podania kodu do sejfu, albo możesz użyć opcji dialogowej „Sleeves” (złodziej) w sejfie, aby po prostu się włamać.
Wszystkie zadania są połączone za pomocą drzewa, a odblokowujesz nowe, wydając oznaczone kolorami punkty osobowości, które zdobywasz w rozmowie. Na przykład silna odpowiedź na neutralne pytanie prawdopodobnie przyniesie ci czerwoną kropkę, a zdrowsza odpowiedź przyniesie ci zieloną kropkę. Każde zadanie kosztuje określoną liczbę punktów do odblokowania, ale wadą jest to, że zadania są addytywne. Potencjalnie możesz odblokować całe drzewo, jeśli opracujesz strategię zdobywania punktów i wykorzystaj to Każdy opcje dialogowe, które byś przyznał – ale w większości przypadków będziesz musiał być nieco bardziej krytyczny, ponieważ dość trudno jest konsekwentnie przewidzieć, jakie punkty możesz zdobyć z wyborów dialogowych.
Doceniamy to lekkie podejście do systemu klas, ponieważ daje Gamedec możliwość odtwarzania w przyszłych rundach, a jednocześnie daje coś, nad czym można popracować, a nie tylko gonić za dalszym śledztwem lub przesłuchaniem. Ponadto różnorodność dodatkowych opcji dialogowych po prostu pomaga uatrakcyjnić rozmowy, ponieważ twoja postać zwykle wciela się w nieco inną rolę, gdy przejmuje rolę określonej pracy.
Uważamy, że trzeba powiedzieć, że Gamedec nie jest „zabawną” grą, jak wiele innych gier. Z surowej perspektywy rozgrywki z chwili na chwilę po prostu czytasz długie ściany tekstu, a następnie podchodzisz, aby przeczytać dłuższe ściany tekstu związane z czymś innym. Dlatego zaleca się podejście do tego z takim samym nastawieniem, jak w przypadku powieści wizualnej. Same historie są na tyle przekonujące, że warte są twojego czasu, ale pamiętaj, że nie dzieje się tu zbyt wiele „zabawy”. Pod wieloma względami przypomina bardziej samodzielną powieść przygodową niż standardową grę RPG.
Jeśli chodzi o prezentację, z przyjemnością informujemy, że Gamedec wykonuje świetną robotę, przekazując zaawansowane technologicznie, low-life motywy, które są tak kluczowe dla gatunku cyberpunk. Modele mogą być uproszczone, a tekstury stosunkowo niskiej rozdzielczości, ale każda scena jest bardzo szczegółowa. Niezależnie od tego, czy kręcisz się po jasnym mieszkaniu dyrektora generalnego w Górnym Mieście, czy przeszukujesz brudne ulice BDSM MMO, każde ustawienie ma swoją własną estetykę i świetnie radzi sobie z zanurzeniem cię w zmaganiach twojej postaci. Niestety zauważyliśmy tu i ówdzie błędy graficzne, m.in. B. okazyjnie pojawiające się modelki w okolicy. Nic przełomowego, ale wolelibyśmy trochę więcej polerowania.
Wniosek
Gamedec to rodzaj gry, który czerpie z znacznie prostszego typu RPG. Nie znajdziesz tu żadnych kreatywnych systemów walki ani przypadków zabijania boga mocą przyjaźni – to bardziej przypomina przygodową grę typu „wskaż i kliknij” z dużą ilością dialogów w nawigacji. Jeśli masz szczególne zamiłowanie do science fiction lub cyberpunku w formie literackiej, znajdziesz tu mnóstwo rozrywki; Jeśli lubisz gry RPG, które łamią wiele liczb i walczą z fajnymi wrogami, nie znajdziesz wiele. Jeśli uważasz, że Gamedec brzmi jak twoja rzecz, zdecydowanie zalecamy spróbować. Oprócz okazjonalnych błędów graficznych i niezrozumiałych dialogów, Gamedec wykonuje świetną robotę, osiągając to, co zamierza zrobić.