Nauka
GA-ASI uruchamia nową wielozadaniową kapsułę NATO na MQ-9
Rozwój kapsuły NATO łączy międzynarodowych partnerów, aby sprostać przyszłym wymaganiom
SAN DIEGO – 20 grudnia 2022 r – General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) po raz pierwszy poleciał nową kapsułą NATO 23 listopada 2022 r. Kapsuła NATO to wspólny projekt GA-ASI i Sener Aeroespacial z Hiszpanii. Kapsuła NATO jest budowana przez Sener Aerospace w Europie w celu spełnienia standardów zdatności do lotu NATO, przy jednoczesnym zwiększeniu opcji konfiguracji i ładowności dla zdalnie sterowanych samolotów MQ-9A i MQ-9B produkowanych przez GA-ASI. Nowy produkt jest przeznaczony dla międzynarodowych klientów zainteresowanych szybką integracją możliwości suwerennych ładunków w celu osiągnięcia określonych celów misji.
Lot testowy odbył się na poligonie Yuma Proving Ground samolotem MQ-9A należącym do GA-ASI.
Rozwój kapsuły NATO był napędzany pragnieniem GA-ASI, aby zapewnić klientom konfigurowalną, wielozadaniową kapsułę do przenoszenia suwerennych czujników wywiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR) dla systemów MQ-9A i MQ-9B RPA. GA-ASI współpracuje z firmą Sener i innymi europejskimi dostawcami, aby zintegrować ich możliwości czujników z tą nową kapsułą. Kapsuła NATO to elastyczna, skalowalna i certyfikowana obudowa z możliwościami strukturalnymi do obsługi systemów misji o szerokim zasięgu. Kapsuła spełnia standardy certyfikacji DEF STAN i STANAG w zakresie zdatności do lotu, w tym ochrony przed uderzeniem pioruna i ptaka.
Kapsuła NATO łączy się ze wspólnymi interfejsami zasilania i nawigacji samolotu MQ-9, w tym z łączem danych między platformą a naziemną stacją kontroli (GCS). Integracja systemów klienta opiera się na wykorzystaniu wspólnego zestawu interfejsów do samolotów i systemów GCS.
„To naprawdę ważny wysiłek związany z projektowaniem i wdrażaniem produktu”, wiceprezes GA-ASI ds. ładunków i eksploracji misji, Satish Krishnan. „Ściśle współpracowaliśmy z firmą Sener, aby spełnić wymagania i zsynchronizować nasze połączone zespoły, aby osiągnąć ten wyjątkowy wynik. Nasz udany lot testowy pozwala nam rozpocząć komercjalizację tej nowej zdolności z naszymi międzynarodowymi krajami partnerskimi jako sposób na szybkie zwiększenie suwerennej pojemności użytkowej”.
Rafael Orbe, dyrektor generalny ds. obrony w Sener Aeroespacial, powiedział: „Ten pierwszy lot jest wynikiem długiej współpracy między GA-ASI i Sener i jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do sukcesu projektu. Cieszymy się na kontynuację dobrej współpracy, która z pewnością przyniesie nam więcej sukcesów w przyszłości.”
Ta współpraca przemysłowa wprowadza europejską produkcję zaprojektowanego przez GA-ASI sprzętu misyjnego i otwiera drzwi dla określonych przez klienta ładunków misyjnych – w tym technologii budowanych poza Stanami Zjednoczonymi – do wdrożenia w MQ-9A i MQ-9B. Testowana kapsuła NATO zawierała ładunek zbudowany przez Arpège SAS France.
MQ-9A są obsługiwane przez kilka krajów europejskich, w tym Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Holandię i Hiszpanię. Nowszy wariant GA-ASI MQ-9B został przejęty przez Wielką Brytanię i Belgię. Niedawno Polska ogłosiła, że będzie dzierżawić MQ-9A.
O GA-ASI
General Atomics-Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), spółka stowarzyszona z General Atomics, jest wiodącym projektantem i producentem sprawdzonych i niezawodnych zdalnie sterowanych statków powietrznych (RPA), radarów, systemów elektrooptycznych i powiązanych systemów misji, w tym serii Predator® RPA i wielomodowych radarów Lynx® . Z ponad siedmioma milionami godzin lotu, GA-ASI zapewnia samoloty o długiej żywotności, zdolne do wykonywania misji, ze zintegrowanymi czujnikami i systemami łącza danych potrzebnymi do zapewnienia trwałego lotu, który umożliwia świadomość sytuacyjną i szybkie uderzenie. Firma produkuje również różnorodne naziemne stacje kontrolne i oprogramowanie do sterowania czujnikami / analizy obrazu, oferuje szkolenia pilotów i usługi wsparcia oraz opracowuje anteny metamateriałowe. Aby uzyskać więcej informacji, www.ga-asi.com
Avenger, Lynx, Predator, SeaGuardian i SkyGuardian są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy General Atomics Aeronautical Systems, Inc.
O firmie Sener Aeroespacial
Sener Aeroespacial od ponad 50 lat jest wiodącym dostawcą wysokowydajnych systemów lotniczych dla przestrzeni kosmicznej, obrony i nauki, opracowując własne produkty technologiczne o wysokiej wartości. Sener Aeroespacial jest liderem w dziedzinie systemów naprowadzania, nawigacji i kontroli, systemów uruchamiania i naprowadzania oraz systemów komunikacji, COMINT, optyki, ATC i awioniki. Jest zaangażowana w główne programy agencji kosmicznych ESA i NASA. Sener Aeroespacial jest częścią konsorcjum SATNUS, które przewodzi hiszpańskiemu kontyngentowi Remote Operators w programie FCAS. Sener Aeroespacial jest również częścią nowo utworzonego konsorcjum SMS.
Sener Aeroespacial posiada centra produkcyjne w Katalonii, we Wspólnocie Madrytu iw Kraju Basków. Jest spółką grupy inżynieryjno-technologicznej Sener, założonej w 1956 roku, która zatrudnia 2700 specjalistów na czterech kontynentach.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”