technologia
FUNKCJA — Aplikacje do dostarczania, które sprawiają, że koncert jest „cyfrowym dzikim zachodem”
* Kierowcy Glovo twierdzą, że aplikacje innych firm pozbawiły ich pracy * Włoskie związki zawodowe twierdzą, że boty oszukują system dostarczania
* Deweloperzy twierdzą, że aplikacje zapewniają przydatne usługi pracownikom koncertowym Autor Umberto Bacchi
2 lutego (Fundacja Thomson Reuters) – Przez około rok podczas pandemii Marco zarabiał na życie jeżdżąc na rowerze po brukowanych ulicach Rieti we Włoszech, dostarczając posiłki dla hiszpańskiej firmy Glovo. Potem nagle jego zamówienia wyschły.Marco jest jednym z kilkunastu kierowców Rieti, którzy stracili dochody z powodu aplikacji innych firm, które podważają systemy rezerwacji platform dostawczych, takich jak Glovo – pozwalając pracownikom płacić za rezerwację miejsc pracy, związki zawodowe. powiedzieli przywódcy.
„Te aplikacje stworzyły cyfrowy dziki zachód, stawiając przeciwko sobie nisko opłacanych pracowników” – powiedział Mario Grasso, rzecznik włoskiego związku zawodowego UILTuCS. We Włoszech, gdzie bardziej doświadczeni lub wysoko oceniani kierowcy Glovo mają pierwszeństwo, jeśli chodzi o wybór pracy zmianowej, aplikacje są używane przez początkujących pracowników koncertów, którzy bez nich mają trudności z otrzymaniem zamówień.
Zjawisko to nie występuje wyłącznie we Włoszech. Ponieważ COVID-19 https://news.trust.org/item/20211125173311-t6wxp napędzał popyt na posiłki z dostawą i inne towary, aplikacje innych firm, które zarabiają, pomagając samozatrudnionym kurierom w rezerwacji zamówień z Hiszpanii na Stany Zjednoczone. „Pracownicy zwykle korzystają z tych systemów, ponieważ możliwości zarobkowania lub sposób przydzielania miejsc pracy nie wydają im się sprawiedliwe” – powiedział Alessio Bertolini, badacz z projektu Fairwork w Oxford Internet Institute.
Opisał aplikacje jako technologiczne wersje gangmasterów z epoki industrialnej, dodając, że ich rozwój był zakorzeniony w złych warunkach pracy w gospodarce koncertowej https://news.trust.org/item/20211022090230-us99t. Aplikacje wykorzystują różne techniki do zakłócania systemów dostarczania wprowadzonych przez firmy takie jak Glovo i działają bez ich zgody.
Glovo, która jest jedną z głównych aplikacji dostarczających we Włoszech i działa w 23 krajach, nie odpowiedziała na kilka próśb o komentarz. PROBLEMY Z BOTAMI
Marco, który poprosił o nie podawanie swojego prawdziwego nazwiska, zaczął pracować dla Glovo w 2020 roku, kiedy aplikacja była stosunkowo nowa w Rieti, dołączając do garstki innych kierowców obsługujących 47 000 mieszkańców miasta. Dwa razy w tygodniu, o ustalonych porach, aplikacja pozwala pasażerom rezerwować godziny pracy w nadchodzących dniach, a Marco powoli wspinał się w rankingu platformy.
Pracownicy z najwyższą oceną — na podstawie stażu pracy, dostępności w godzinach szczytu, opinii i wydajności — mają pierwszy wybór, podczas gdy ci z niskim wynikiem muszą poczekać, aby zobaczyć, co jeszcze zostało. Marco powiedział, że początkowo było wystarczająco dużo pracy dla wszystkich, ale sytuacja zmieniła się w 2021 roku, gdy do platformy dołączyło więcej zawodników.
Według publicznego organu badawczego INAPP, w latach 2019-2021 liczba pracowników koncertowych we Włoszech podwoiła się do pół miliona. „Wkrótce okazało się, że nie mogę zarezerwować żadnych godzin” – powiedział Marco przez telefon, dodając, że gdy jego zarobki się zmniejszyły, zalegał z czynszem i musiał szukać innej pracy.
Kierowcy i związki zawodowe twierdzą, że dzieje się tak, ponieważ coraz większa liczba motocyklistów Glovo w Rieti korzysta z aplikacji, takich jak GlovoBot i SushiClicker, które składają się z botów, które automatycznie rezerwują godziny, gdy tylko stają się dostępne, niezależnie od rankingu. Powiedzieli, że Glovo rozprawiło się z fałszywymi profilami kurierskimi – kolejną taktyką stosowaną przez niektórych pracowników, aby przeskoczyć kolejkę.
WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO CZY NIŻSZE PŁATY? Grasso z UILTuCS powiedział, że związek zgłosił problem z aplikacją do włoskiej inspekcji pracy, twierdząc, że użycie botów może być nielegalne i stanowiło naruszenie warunków korzystania z usług Glovo.
„Chcielibyśmy również, aby Glovo robił więcej, aby blokować te zautomatyzowane systemy” – powiedział. Inspekcja pracy odmówiła komentarza.
Inspektor policji Rieti, Alessandra Ciulla, powiedziała, że używanie botów może być uważane za formę nieuczciwej konkurencji i może stać się sprawą karną, jeśli Glovo będzie skarżyć się na uszkodzenie swojego oprogramowania. Nie można uzyskać komentarza SushiClicker.
Prośba o komentarz do GlovoBot spowodowała odpowiedź od polskiej firmy Ecoweb, która stwierdziła, że aplikacja jest w sprzedaży „od dzisiaj” i nie jest już aktualizowana. Powiedział, że Glovo zaktualizowało swoje oprogramowanie, co utrudniło Glovobotowi działanie. Kolejna prośba wysłana do Ecoweb spowodowała wysłanie e-maila od jego właściciela, Przemysława Pasieko, który powiedział, że był byłym kierowcą Glovo i opracował aplikację z frustracji związanej z systemem rezerwacji pracy hiszpańskiej platformy oraz w celu zwiększenia bezpieczeństwa kurierów.
„Kiedy kurier jedzie, on… nie musi godzinami szukać, żeby zarezerwować” – czytamy w e-mailu. Ale Luigino Serilli, kierowca Glovo w Rieti, powiedział, że w małych miasteczkach, w których pasażerowie konkurują o kilka zamówień, aplikacje takie jak GlovoBot wypychają z rynku tych, którzy nie płacą za swoje usługi. GlovoBot pobiera od użytkowników do 50 euro miesięcznie.
„To właśnie robimy w jeden lub dwa dni”, powiedział Serilli. „GŁODNE RYBY”
Skargi na boty zostały zgłoszone również gdzie indziej. Ruben Ranz z hiszpańskiego związku zawodowego UGT powiedział, że boty były popularne w Hiszpanii do zeszłego roku, kiedy nowe prawo zmusiło firmy kurierskie do zatrudniania kurierów, a Glovo zrezygnowało z systemu rezerwacji okien czasowych.
Sharon Goen, członkini Gig Workers Collective w Stanach Zjednoczonych, powiedziała, że boty były powszechne wśród kurierów współpracujących z Instacart i Amazon Flex, gdzie konkurencja o zdobycie dobrze płatnych „bloków” była duża. Dostawy na tych platformach są zazwyczaj przypisywane do najszybszej osoby, która na nich przeciągnie.
„Czuję, że my (dostawcy) wyglądamy jak banda głodnych ryb podskakujących głowami w wodzie, kiedy ktoś rzuca w nich bułką tartą” – powiedziała przez telefon. Twórcy jednego bota, Flexomatic, który działa na Amazon Flex, stwierdzili, że znają swój model biznesowy, podnoszą kwestie etyczne i że korzystanie z ich aplikacji jest niezgodne z warunkami świadczenia usług Amazona – ale uważają, że świadczą użyteczną usługę.
„Zasadniczo oszczędzamy czas dla ludzi” – powiedział dyrektor naczelny Flexomatic Remi Marenco, były pracownik Flex, który powiedział, że kurierzy zwykle marnują godziny na odświeżanie aplikacji, aby uzyskać pożądane prace. Flexomatic, który pobiera do 4% tego, co kurierzy płacą za dostawę, pozwala użytkownikom wstępnie ustawić godziny, w których chcą pracować i minimalną płacę, jaką są gotowi przyjąć, oraz automatycznie zgarnia przesyłki, które pasują do rachunku, powiedział Marenco .
Aplikacja ma obecnie około 1000 aktywnych użytkowników w krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Singapurze i Japonii. Amazon odmówił komentarza.
Instacart powiedział, że ma na celu zapobieganie naruszaniu warunków świadczenia usług przez nielegalne lub oszukańcze aplikacje, a jego wysiłki w tym kierunku obejmowały blokowanie złych podmiotów, podejmowanie działań prawnych i dezaktywację tych, którzy niewłaściwie korzystali z platformy. Ale Bertolini z Fairwork powiedział, że rozwiązanie może leżeć gdzie indziej.
„Gdyby aplikacje dostarczające miały zapewniać normalne umowy o pracę i płace, pracownicy mogliby mniej korzystać z tych sztuczek” – powiedział.
(Ta historia nie została edytowana przez pracowników Devdiscourse i jest automatycznie generowana z syndykowanego kanału.)