Connect with us

Gospodarka

Francuscy i niemieccy przywódcy spotykają się w awanturze o energię i gospodarkę

Published

on

Francuscy i niemieccy przywódcy spotykają się w awanturze o energię i gospodarkę

Prezydent Francji Emmanuel Macron i kanclerz Niemiec Olaf Scholz w środę w Paryżu walczyli o to przez trzy godziny, mając nadzieję na wypełnienie luki między dwoma sąsiadami i kluczowymi sojusznikami Unii Europejskiej w kwestiach takich jak energia, obronność i gospodarka.

Macron i Scholz omówili swoje różnice podczas roboczego lunchu w Pałacu Prezydenckim w Elysée.

W tweecie Scholz określił spotkanie w sprawie dostaw energii w Europie, rosnących cen i wspólnych projektów obronnych jako bardzo dobre i ważne.

Niemcy i Francja stoją blisko siebie i wspólnie stawiają czoła wyzwaniom, dodał Scholz.

Przedstawiciele obu krajów podkreślili, że dwaj szefowie państw i rządów osiągnęli szerokie porozumienie co do kierunku, w jakim chcą widzieć rozwój, mimo że Europa zmaga się ze skutkami wojny na Ukrainie.

Urzędnicy, którzy wypowiadali się pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie są upoważnieni do publicznego wypowiadania się o spotkaniu, nie podali szczegółów.

Prezydencja francuska oceniła rozmowy jako konstruktywne, dodając, że Macron i Scholz skupili się na budowaniu bliskiej współpracy w celu rozwiązania problemów średnio- i długoterminowych.

Przywódcy zgodzili się na powołanie grup roboczych w trzech kluczowych kwestiach: energii, obrony i innowacji, powiedziała prezydencja francuska.

W wywiadzie dla telewizji France 2 w środę wieczorem Macron powiedział, że omawiał z Scholzem pomysł ulgi podatkowej mającej na celu zachęcenie Europejczyków do kupowania pojazdów elektrycznych zbudowanych na kontynencie, na wzór tych niedawno wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych zastosowany środek

Francja i Niemcy, obaj główni producenci samochodów, muszą zjednoczyć się w tej sprawie, powiedział Macron, dodając, że widzi prawdziwe porozumienie z Scholzem, aby posunąć się naprzód w tej sprawie.

Nigdy nie wierzyłem, że Europa jest otwartym supermarketem, powiedział.

A więc tak, musimy chronić nasz przemysł i zachować narzędzia do pojazdów produkowanych w Europie.

Posiedzenie francusko-niemieckiego gabinetu zostało pierwotnie zaplanowane na środę, ale zostało przełożone na styczeń. Rządy w Paryżu i Berlinie stwierdziły, że potrzebują więcej czasu na osiągnięcie konsensusu w niektórych kwestiach dwustronnych.

READ  Polska strefa inwestycyjna skutecznie wspiera rozwój inwestycji

Z reguły spotkania rządu francusko-niemieckiego odbywają się przynajmniej raz w roku w celu koordynacji polityki.

Ostatnia odbyła się w maju 2021 roku za pośrednictwem wideokonferencji w związku z pandemią COVID-19.

Rzecznik francuskiego rządu Olivier Veran powiedział, że wizyta Scholza pokazała, że ​​oba kraje potrafią czasami przezwyciężać trudności… kiedy priorytety jednego kraju niekoniecznie pokrywają się z priorytetami drugiego.

Dodał, że siła pary francusko-niemieckiej zawsze się dogaduje i popycha Europę do przodu.

Różnice francusko-niemieckie nie są rzadkością. Kraje, w których znajdują się największe gospodarki strefy euro, są przyzwyczajone do zajmowania różnych stanowisk w sprawach obronnych, energetycznych i innych.

Zawsze chciałem zachować jedność europejską oraz przyjaźń i sojusz między Francją a Niemcami, powiedział Macron w Brukseli w zeszłym tygodniu przed spotkaniem UE. Myślę, że to nie jest dobre ani dla Niemiec, ani dla Europy, że się zamykają – dodał.

Pytany o oczywiste napięcia Scholz powiedział w piątek, że współpraca z Francją jest bardzo intensywna i podkreślił, że często spotykał się z Macronem.

Są sprawy, w których mamy wspólne stanowiska i posuwamy się naprzód – powiedział. Widzisz na przykład, że to Niemcy i Francja wciąż przyglądają się temu, jak możemy poczynić postępy we wspieraniu Ukrainy.

Niektóre inne państwa członkowskie UE krytykowały Niemcy w ostatnich miesiącach za obronę własnych interesów narodowych nad priorytetami europejskimi.

Wiele osób, w tym Francja i Włochy, wskazało na brak koordynacji z Niemcami w zakresie planu dotacji o wartości 200 miliardów euro, który ma pomóc gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom radzić sobie z wysokimi cenami energii.

Niektóre kraje Europy Wschodniej krytykowały Berlin za powolne dostawy broni na Ukrainę.

Polska i kraje bałtyckie wyraziły zaniepokojenie, gdy Niemcy okazały się niechętne przyznaniu Ukrainie statusu kandydata do członkostwa w UE.

Berlin i Paryż mają dziesiątki lat historii dwustronnych irytacji i europejskich sporów, które wiążą się z przyjaźnią i współpracą tych krajów.

READ  Prezydent PA NATO przemawia na szczycie parlamentarnym Platformy Krymskiej, wzywając do niezachwianego wsparcia dla Ukrainy

Francja i Niemcy zostały określone jako lokomotywa UE. Odkąd w 1957 roku wraz z czterema innymi krajami współtworzyli prekursora UE, wielokrotnie znajdowali kompromisy, nawet w trudnym terenie.

W styczniu będą obchodzić 60. rocznicę podpisania Traktatu Elizejskiego, który po wiekach zaciekłej rywalizacji i krwawych konfliktów nadał ton stosunkom obu krajów.

W zeszłym tygodniu, gdy przywódcy UE dążyli do porozumienia, aby zapewnić, że gwałtownie rosnące ceny gazu nie będą dalej obciążać zmagających się z problemami gospodarek UE, Niemcy i Francja były w przeciwstawnych obozach w Berlinie, wyrażając wątpliwości i powstrzymując plany dotyczące ograniczenia cen, podczas gdy większość innych chciała naciskać to dalej.

Scholz powiedział, że każdy argument dotyczy metody, a nie celu.

Obrona była również powracającym tematem, ponieważ Paryż uważał, że Berlin od lat nie robi wystarczająco dużo w regionie, dopóki wojna na Ukrainie nie skłoniła Niemiec do ogłoszenia znacznego wzrostu wydatków wojskowych.

Na początku tego miesiąca piętnaście krajów uzgodniło prowadzone przez Niemcy plany ulepszonego europejskiego systemu obrony powietrznej, znanego jako Inicjatywa Europejskiej Tarczy Powietrznej.

Francja nie przystąpiła do projektu.

Francuski system Mamba jest już częścią zintegrowanego systemu obrony powietrznej i przeciwrakietowej NATO.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *