Connect with us

Gospodarka

Francuscy i niemieccy przywódcy spotykają się w awanturze o energię i gospodarkę

Published

on

Francuscy i niemieccy przywódcy spotykają się w awanturze o energię i gospodarkę

PARYŻ – Prezydent Francji Emmanuel Macron i kanclerz Niemiec Olaf Scholz miotali się w środę w Paryżu przez trzy godziny w nadziei na wypełnienie luki między dwoma sąsiadami i kluczowymi sojusznikami Unii Europejskiej w kwestiach takich jak energia, obrona i gospodarka.

Macron i Scholz omówili swoje różnice podczas roboczego lunchu w Pałacu Prezydenckim w Elysée. W tweecie Scholz nazwał spotkanie w sprawie dostaw energii w Europie, rosnących cen i wspólnych projektów obronnych „bardzo dobrym i ważnym”.

„Niemcy i Francja są blisko siebie i wspólnie stawiają czoła wyzwaniom” – kontynuował Scholz.

Przedstawiciele obu krajów podkreślili, że dwaj szefowie państw i rządów osiągnęli szerokie porozumienie co do kierunku, w jakim chcą widzieć rozwój, mimo że Europa zmaga się ze skutkami wojny na Ukrainie. Urzędnicy, którzy wypowiadali się pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie są upoważnieni do publicznego wypowiadania się o spotkaniu, nie podali szczegółów.

Prezydencja francuska oceniła rozmowy jako „konstruktywne”, dodając, że Macron i Scholz skupili się na rozwijaniu „bliskich stosunków roboczych” w kwestiach średnio- i długoterminowych.

Przywódcy zgodzili się na powołanie grup roboczych w trzech kluczowych kwestiach: energii, obrony i innowacji, powiedziała prezydencja francuska.

W wywiadzie dla telewizji France 2 w środę wieczorem Macron powiedział, że omawiał z Scholzem pomysł ulgi podatkowej mającej na celu zachęcenie Europejczyków do kupowania pojazdów elektrycznych zbudowanych na kontynencie, na wzór tych niedawno wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych zastosowany środek

Francja i Niemcy, obaj główni producenci samochodów, muszą „zjednoczyć się” w tej sprawie, powiedział Macron, dodając, że widzi „prawdziwą konwergencję” z Scholz, aby posunąć się naprzód w tej sprawie.

„Nigdy nie wierzyłem, że Europa jest otwartym supermarketem” – powiedział. „Więc tak, musimy chronić nasz przemysł i zachować dostawy dla pojazdów produkowanych w Europie”.

Posiedzenie francusko-niemieckiego gabinetu zostało pierwotnie zaplanowane na środę, ale zostało przełożone na styczeń. Rządy w Paryżu i Berlinie stwierdziły, że potrzebują więcej czasu na osiągnięcie konsensusu w niektórych kwestiach dwustronnych.

READ  ISW twierdzi, że Rosja wykorzystuje operacje informacyjne do demoralizowania ukraińskich żołnierzy

Z reguły spotkania rządu francusko-niemieckiego odbywają się przynajmniej raz w roku w celu koordynacji polityki. Ostatnia odbyła się w maju 2021 roku za pośrednictwem wideokonferencji w związku z pandemią COVID-19.

Rzecznik francuskiego rządu Olivier Veran powiedział, że wizyta Scholza pokazała, że ​​oba kraje są w stanie „czasami być w stanie przezwyciężyć trudności… kiedy priorytety jednego kraju niekoniecznie pokrywają się z priorytetami drugiego”.

„Siła pary francusko-niemieckiej polega na tym, że zawsze potrafią się dogadać i posuwać Europę do przodu” – dodał.

Różnice francusko-niemieckie nie są rzadkością. Kraje, w których znajdują się największe gospodarki strefy euro, są przyzwyczajone do zajmowania różnych stanowisk w sprawach obronnych, energetycznych i innych.

„Zawsze chciałem zachować jedność europejską, a także przyjaźń i sojusz między Francją a Niemcami” – powiedział Macron w Brukseli w zeszłym tygodniu przed spotkaniem UE. „Myślę, że to, że się zamyka, nie jest ani dobre dla Niemiec, ani dla Europy” – dodał.

Pytany o pozorne napięcia Scholz powiedział w piątek, że współpraca z Francją jest „bardzo intensywna” i podkreślił, że często spotykał się z Macronem.

„Są kwestie, w których mamy wspólne stanowiska i posuwamy się do przodu” – powiedział. „Widać na przykład, że to Niemcy i Francja wciąż patrzą na to, jak możemy poczynić postępy we wspieraniu Ukrainy”.

Niektóre inne państwa członkowskie UE krytykowały Niemcy w ostatnich miesiącach za obronę własnych interesów narodowych nad priorytetami europejskimi.

Wiele osób, w tym Francja i Włochy, wskazało na brak koordynacji z Niemcami w zakresie planu dotacji o wartości 200 miliardów euro, który ma pomóc gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom radzić sobie z wysokimi cenami energii.

Niektóre kraje Europy Wschodniej krytykowały Berlin za powolne dostawy broni na Ukrainę. Polska i kraje bałtyckie wyraziły zaniepokojenie, gdy Niemcy okazały się niechętne przyznaniu Ukrainie statusu kandydata do członkostwa w UE.

READ  CEMEX uczestniczy w projekcie Via Baltica

Berlin i Paryż mają za sobą dziesięciolecia historii dwustronnych irytacji i europejskich sporów, które wiążą się z przyjaźnią i współpracą tych krajów.

Francja i Niemcy zostały określone jako „motor” UE. Odkąd w 1957 roku wraz z czterema innymi krajami współtworzyli prekursora UE, wielokrotnie znajdowali kompromisy, nawet w trudnym terenie.

W styczniu będą obchodzić 60. rocznicę podpisania Traktatu Elizejskiego, który po wiekach zaciekłej rywalizacji i krwawych konfliktów nadał ton stosunkom obu krajów.

W zeszłym tygodniu, gdy przywódcy UE szukali porozumienia, które zapewniłoby, że gwałtownie rosnące ceny benzyny nie będą dalej obciążać zmagających się z problemami gospodarek UE, Niemcy i Francja znalazły się w przeciwnych obozach – Berlin wyraził wątpliwości i poparł plany ograniczenia cen, podczas gdy większość innych chciała kontynuować.

Scholz powiedział, że każdy argument dotyczy metody, a nie celu.

Obrona była również powracającym tematem, ponieważ Paryż od lat czuł, że Berlin nie robił wystarczająco dużo w regionie – dopóki wojna na Ukrainie nie skłoniła Niemiec do ogłoszenia znacznego wzrostu wydatków wojskowych.

Na początku tego miesiąca piętnaście krajów uzgodniło kierowane przez Niemców plany ulepszonego europejskiego systemu obrony powietrznej, znanego jako Inicjatywa Europejskiej Tarczy Powietrznej.

Francja nie przystąpiła do projektu. Francuski system Mamba jest już częścią zintegrowanego systemu obrony powietrznej i przeciwrakietowej NATO.

____

Moulson pisał z Berlina. Autor AP, Frank Jordans, pracował nad historią w Berlinie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *