Najważniejsze wiadomości
Foster + Partners wygrywa konkurs na projekt nowego lotniska CPK w Polsce | Aktualności
Konsorcjum firm Foster + Partners i Buro Happold wygrało konkurs na projekt nowego lotniska CPK między Warszawą a Łodzią. Centralny projekt jest przedstawiony jako symboliczna brama do Polski XXI wiekuŚw Stuletnie centrum transportowe, które łączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy, jednocześnie odzwierciedlając tożsamość narodową kraju i oferując wyjątkowe wrażenia pasażerom.
Opierając się na ponad 40-letnim doświadczeniu w planowaniu projektów infrastrukturalnych i transportowych, od lotnisk w Hongkongu i Pekinie po Dworzec Centralny w Sztokholmie, wizja nowego lotniska CPK zapewnia równowagę między wydajnością operacyjną, odpowiedzialnością za środowisko i ekspresją symboliczną.
Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners, powiedział: „Jesteśmy dumni i podekscytowani, że zostaliśmy wybrani przez CPK do zaprojektowania tego projektu. We współpracy będziemy pracować razem, aby stworzyć model przyszłości w pełni zintegrowanego projektowania transportu. Wierzymy, że ten projekt całkowicie zrewolucjonizuje podróżowanie po kraju i poza nim. Wizja utkanej formy architektonicznej jest wyrażona świadomie i mocno. Mogłaby kształtować budynek i prowadzić pasażerów przez jego przestrzenie, będąc jednocześnie silnym symbolicznym odniesieniem do bogatego dziedzictwa kulturowego Polski i połączonej siły jej mieszkańców”.
Wizja Portu Lotniczego CPK obejmuje ogólnodostępny węzeł przesiadkowy ożywiony bujną zielenią i zalany naturalnym światłem. Ludzie gromadzili się w tej tętniącej życiem przestrzeni przed podróżą lub powitaniem gości. Plac łączy trzy główne środki transportu: lotniczy, kolejowy i drogowy. Działa jako filar programu i może wspierać przejście na bardziej wydajne i zrównoważone środki transportu. Przestrzeń byłaby również w stanie pomieścić przyszłe nowe technologie. Pomysły projektowe obejmują prosty, ciągły sklepiony dach, który intuicyjnie prowadzi pasażerów z siedzenia do samolotu.
Wizja optymalizuje wrażenia pasażerów i czyni je dostępnymi i włączającymi. Funkcjonalny i elastyczny układ z minimalnymi zmianami poziomów umożliwiłby sprawny i bezproblemowy przepływ pasażerów oraz zoptymalizowane transfery. Wizualne połączenia z otaczającym krajobrazem zakotwiczyłyby węzeł komunikacyjny w jego kontekście geograficznym i pomogłyby stworzyć silne poczucie miejsca.
Pomysły projektowe muszą sprostać wyzwaniom związanym z czasem, kosztami i jakością. Należy zmaksymalizować możliwości modularyzacji i prefabrykacji, aby umożliwić hubowi dostosowanie się do ciągle zmieniających się potrzeb operacyjnych. W ten sposób powstaje odporny i przyszłościowy system, który wytrzyma próbę czasu.
Port lotniczy CPK będzie początkowo obsługiwał do 40 milionów pasażerów, a następnie będzie płynnie rozbudowywany, aby osiągnąć cel 65 milionów pasażerów w 2060 roku.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.