Gospodarka
Firma stojąca za planowanym polskim megalotniskiem podpisuje umowę o wartości 1,5 miliarda euro na prace projektowe
Firma, która odpowiada za budowę Węzła Transportowego Solidarności (CPK), flagowego rządowego projektu utworzenia nowego „mega-lotniska” oraz połączeń drogowych i kolejowych, podpisała umowę na prace planistyczne na łączną kwotę 7 mld zł (1, 5). mld euro) podpisano ).
Firmy wyłonione w przetargu, który według CPK jest „obecnie największą umową ramową w Europie na tego typu prace”, to 11 konsorcjów skupiających łącznie 27 firm z Polski, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Korei Południowej.
Wśród wybranych w przetargu #CPK @STH_Polska Śledztwo znalazło się 11 konsorcjów zrzeszających łącznie 27 firm projektowych z Polski🇵🇱, Hiszpanii🇪🇸, Francji🇫🇷, Niemiec i Korei Południowej🇰🇷 https://t.co/D51sVkwT2S
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) 27 lipca 2022
Prace realizowane w ramach umowy ramowej obejmują przygotowanie dokumentów decyzji środowiskowych, planów zagospodarowania przestrzennego, projektów i opracowań do decyzji lokalizacyjnych i pozyskiwania gruntów, projektów budowlanych do uzyskania pozwolenia na budowę i projektów wykonawczych oraz dokumentów dotyczących wyboru wykonawców.
Nowa umowa jest jedną z kilku umów ramowych, nad którymi CPK już pracuje. W ciągu ostatnich kilku dni została podpisana umowa z wykonawcami na prace przygotowawcze na terenie planowanego węzła, który będzie zlokalizowany pomiędzy miastami Warszawą i Łodzią.
W poniedziałek firma poinformowała, że wybrała i podpisała umowy ramowe z 20 wykonawcami w przetargu na inwestycje kolejowe. Szacunkowa wartość zamówienia to 2,5 mld zł.
W ramach projektu spółka planuje wybudować lotnisko oraz blisko 2000 km linii kolei dużych prędkości łączących 10 kierunków z CPK i Warszawą. Celem jest dotarcie do CPK z większości miast w Polsce w mniej niż 2,5 godziny.
Oczekuje się, że lotnisko zostanie zbudowane do 2027 r. i będzie obsługiwać około 40 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie operacyjnej do 2035 r. i osiągnie 65 mln do 2060 r., według szacunków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) na zlecenie CPK.
Eksperci wyrazili jednak wątpliwości co do wykonalności otwarcia w 2027 r., podobnie zaniepokojenie wyraził polski Państwowy Inspektor, który w opublikowanym w styczniu br. raporcie stwierdził, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że budowa nie zostanie ukończona do ta randka.
Niektórzy kwestionowali również korzyści biznesowe związane z budową dużego nowego lotniska przesiadkowego, szczególnie w świecie po pandemii. Jednak rząd argumentuje, że projekt nadal ma sens ekonomiczny i będzie pełnił funkcję hubu dla ładunków lotniczych oprócz pasażerów.
Planowane megalotnisko nadal ma sens pomimo nowych niższych prognoz pasażerskich, mówi polski rząd
Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)
Alicja Ptak jest starszym redaktorem Notes from Poland i dziennikarzem multimedialnym. Wcześniej pracowała dla Reutersa.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”