Zabawa
FilmLight ujawnia zwycięzców Color Award 2023
Tytuł obrazu od lewej do prawej: Zwycięzca filmu fabularnego, Barbie; Zwycięzca serialu/odcinka: The Pimp: No F***ing Fairytale (OT: Luden); Zwycięzca komercyjny, Zara Man – SS23; Zwycięzca teledysku, Mayyas – Horra; Zwycięzca w centrum uwagi: posiadanie
Zwycięzcy nagrody FilmLight Color Award 2023 zostali ogłoszeni w niedzielę, 12 listopada, przez Przewodniczącego Jury Lawrence’a Shera, ASC, podczas specjalnej ceremonii koloryzacji w EnergaCAMERIMAGE w Polsce.
Nagrody, które są dostępne dla kolorystów ze wszystkich platform oceniających, zostały niezależnie ocenione przez uznanych operatorów, reżyserów i kolorystów.
„Reprezentując nasze fantastyczne jury, chciałbym pogratulować zwycięzcom tegorocznej nagrody FilmLight Color Awards” – komentuje Lawrence. „Ci wszechstronnie utalentowani artyści – oraz inspirujące dzieła, które pomogli stworzyć – stanowią świadectwo kluczowego znaczenia kolorysty w sztuce filmowej. Wspaniale jest widzieć, że ci artyści pochodzą z całego świata – dowód na to, że dobra praca nie ogranicza się do ogromnych budżetów czy wielkich transakcji, ale jest dostępna dla każdego, kto ma dobre oko i wyrafinowane umiejętności. Gratulacje dla wszystkich i z niecierpliwością czekamy na zgłoszenia w przyszłym roku.”
Nagrodę za ocenę filmu otrzymał Yvan Lucas z Company 3 za film Barbie. Yvan ściśle współpracował z reżyserką Gretą Gerwig i operatorem Rodrigo Prieto, aby stworzyć idealny „wygląd Barbie” do docenionego przez krytyków filmu. Greta chciała, aby odcienie skóry w BarbieLand były bardziej pastelowe i mniej nasycone, ale chciała, aby cała reszta sesji była pełna różu, turkusu i innych rzucających się w oczy kolorów. Wygląd został częściowo zdefiniowany przez specjalną tablicę LUT, którą Yvan i Rodrigo stworzyli, aby wzmocnić silne poczucie nasycenia i wprowadzić kolory do przestrzeni „BarbieLand”.
„To jak uznanie za dzieło życia” – komentuje Yvan. „To dla mnie wielka przyjemność, że korekcja kolorów została uznana za istotną część tworzenia wyglądu filmu. Doświadczenie pracy z Rodrigo i Gretą przy tym filmie było jednym z najbardziej satysfakcjonujących artystycznie w mojej karierze.
Nagroda za ocenę serialu/odcinka telewizyjnego trafiła do niezależnego kolorysty Dirka Meiera za pracę dla D-Facto Motion przy pierwszym sezonie The Pimp: No F***ing Fairytale (OT: Luden). Meier i operator Tim Kuhn znaleźli inspirację dla swojego wyglądu w teledysku, w którym wykorzystano materiał dokumentalny z sekwencji filmu Mondo Cane z 1962 roku, nakręconego w dzielnicy czerwonych latarni wokół Reeperbahn. Dirk stworzył wysoce uporządkowany wygląd z mroczną i nastrojową atmosferą. Szczególnie w wersji HDR pracował z rozszerzonym zakresem kontrastu i szerszą paletą kolorów, aby stworzyć historyczny klimat dzięki podwyższonym poziomom czerni, jednocześnie zapewniając wyróżnienie neonów z lat 80.
„Kiedy po raz pierwszy przeczytałem listę nominowanych i ich projektów, nie do końca rozumiałem, jak znalazłem się w tym gronie” – mówi Dirk. „A teraz jestem naprawdę wdzięczny i wzruszony, że jury uznało, że moja praca zasługuje na tę nagrodę”.
Nagrodę za ocenę reklamy otrzymał Tim Masick z Company 3 za pracę nad filmem Zara Man „SS23”. Nad zwycięskim spotem Masick, który w 2021 r. zwyciężył także w kategorii Reklama, współpracował z reżyserem Fabienem Baronem i operatorem Philippe Le Sourd. Tim pracował nad stworzeniem świata fantazji/snów, w którym elementy są subtelnie udramatyzowane – zapewniając nastrój i obrazy z Red Desert (1964, Antonioni) w Paryżu w Teksasie (1984, Wenders) i ponownie fotografa Todda Hido.
„Jestem zaszczycony, że nasza praca została doceniona przez jurorów wśród tak wielu wspaniałych prac z całego świata” – komentuje Tim. „Zwycięstwo po raz drugi to wspaniałe potwierdzenie, ale wydaje się także wyzwaniem, aby wyjść poza to i pójść dalej”.
Nagrodę w jury za teledysk otrzymała niezależna kolorystka Marina Starke za pracę nad utworem „Horra” zespołu Mayyas – zwycięzcy zespołu tanecznego America’s Got Talent 2022. Starke był w tym roku nominowany w trzech kategoriach, co daje mu pięć nominacji do nagrody FilmLight Color Awards. „Horra” wyreżyserowała Nadim Cherfan, choreografka składającej się wyłącznie z kobiet, a zdjęcia wykonała operatorka Shadi Chaaban, z którą Marina blisko współpracowała, aby stworzyć nastrojową, tajemniczą i odważną estetykę, którą chcieli osiągnąć.
„Czuję się absolutnie zaszczycona” – mówi Marina. „To była bardzo silna rywalizacja i jestem bardzo zadowolony ze wszystkich, na których patrzę”.
Nagrodę Spotlight Award, podkreślającą rzemiosło mające wpływ na twórczy wpływ niskobudżetowego filmu fabularnego, otrzymała niezależna kolorystka Cem Ozkilicci za pracę nad filmem Uhoert on Possession. Zainspirowany skandynawskimi malarzami romantycznymi i krajobrazowymi, Cem ukończył gradację w dziesięć dni, ściśle współpracując z reżyserem Henrikiem Martinem i operatorem Oskarem Dahlsbakkenem, aby stworzyć nostalgiczny wygląd z niepowtarzalną patyną – uzyskaną dzięki połączeniu soczewek i technik ostrzenia podczas gradacji.
„Jestem głęboko pokorny i pełen pokory” – komentuje Cem. „Znalezienie się na krótkiej liście było samo w sobie nagrodą za ciężką pracę, ale wybranie zwycięzcy spośród wszystkich nominowanych przez tak niezwykle utalentowane, różnorodne i szanowane jury było nieoczekiwane. „Jestem naprawdę wdzięczny”.
Nagrody Color Awards są zarządzane i organizowane przez FilmLight we współpracy z EnergaCAMERIMAGE i wspierane przez wybitne międzynarodowe grupy, takie jak ASC (Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć), BSC (Brytyjskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych) i AFC (Francuskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych), CSI (Colorist Society International), CNSC (Chińskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych), Imago (Międzynarodowa Federacja Operatorów), Polskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) i wiele innych.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.