Zabawa
Festiwal Tematyczny – Międzynarodowy Dramat | Demonstracje
Profil programowania
Szukasz kolejnej gry w kalmary
11.08.2021
Jaki będzie następny światowy hit, taki jak Squid Game, gdy dramat nadal będzie przyciągał publiczność na całym świecie? Szefowie firm takich jak Banijay i ITV Studios dzielą się swoimi przemyśleniami na temat najnowszych trendów w pisaniu scenariuszy.
Złoty wiek seriali telewizyjnych nie wydaje się kończyć w najbliższym czasie, gdy spojrzysz na miniony rok, ponieważ wielu nadawców i platform widzi, jak ich scenariuszowe oferty biją rekordy.
Wśród nich był dramat o łodzi podwodnej Vigil, wyprodukowany przez producenta World Productions, który przez trzy lata był najczęściej oglądanym programem BBC w Wielkiej Brytanii. Jest też oczywiście mało omawiany południowokoreański dramat survivalowy Squid Game, który w ciągu pierwszych czterech tygodni obejrzało 142 miliony subskrybentów i stał się najczęściej oglądanym programem Netflix w historii. Ale jaki jest następny wielki hit w dramacie?
Według dyrektorów, dramaty detektywistyczne pozostają, ale nie w swoim zwykłym formacie. Makabryczne śledztwa, które koncentrują się na makabrycznych morderstwach, będą przeciwdziałać serialom kryminalnym, które są lekceważące lub komediowe.
Przykładami są m.in. seria czarnych komedii HBO o morderstwach The Flight Attendant z aktorem The Big Bang Theory, Kaleyem Cuoco, oraz Cuocos Yes, Norman Productions, Warner Bros Television i Berlanti Productions, a także produkcja Disney + s Only Murders in the building. Wyprodukowana przez Disney Television Studios 20th Television, z udziałem Seleny Gomez i Steve’a Martina, komedia obraca się wokół trzech nieznajomych, którzy mają obsesję na punkcie prawdziwej zbrodni i nagle zostają w nią uwikłani, gdy są w swoim nowojorskim mieszkaniu. Morderstwa zdarzają się w budynkach.
Emmanuelle Guilbart, współdyrektorka i założycielka paryskiego producenta i dystrybutora About Premium Content (APC), zgadza się, że humorystyczne historie kryminalne są coraz częstsze. Jako sprzedawca mówi, że The Unusual Suspects, australijski serial komediowy kryminalny, który opisuje jako „Desperate Housewives reżyserujące napad”, cieszył się popularnością wśród kupujących. Tytuł, wyprodukowany przez Aquarius Films, został sprzedany nadawcom takim jak Hulu w USA, Bell Media w Kanadzie, Rialto w Nowej Zelandii, OCS we Francji, Filmin w Hiszpanii, AMC Networks International Southern Europe w Hiszpanii i Portugalii oraz Streamz i Proximus w Belgii. APC zajmuje się sprzedażą na całym świecie.
Tymczasem Jeff Cooke, wiceprezes ds. programowania międzynarodowego w Starz, który nadzoruje zawartość usługi skierowanej bezpośrednio do konsumentów StarzPlay firmy Lionsgate, poszukuje serialu kryminalnego w stylu przebojowego filmu kryminalnego Riana Johnsona „Knives Out”.
„Myślę, że ten gatunek nie jest jeszcze dopracowany do perfekcji w telewizji, gdzie jest mieszanka wielkich gwiazd i świetnej historii oraz mieszanka dramatu i komedii”, wyjaśnia. „Nordic Noir był wielokrotnie tworzony i chociaż jest to popularny gatunek i wciąż często bardzo dobrze wyprodukowany, komediowa opowieść kryminalna, taka jak Knives Out, opowiedziana w dłuższym formacie, może być doskonała. Zdecydowanie szukamy show w tym sensie.”
Według Larsa Blomgrena, szefa działu scenariuszy w Banijay, poza komedią rośnie apetyt na programy, które poruszają kwestie społeczne, takie jak środowisko i różnorodność. Trend ten został przyspieszony przez pandemię koronawirusa, która dała ludziom dłuższe okresy introspekcji w celu zbadania słabych punktów w sercu społeczeństwa.
Przykładem takiego programu jest norweski serial Countrymen by Banijay Nordic, którego właścicielem jest Banijay Nordic, koprodukcja lokalnego wydawcy NRK i francuskiego nadawcy kulturalnego Arte. W ośmioodcinkowej serii czterech muzułmanów przeprowadza się na farmę w wiejskiej Norwegii, gdzie zakładają pierwszą w kraju firmę produkującą sery halal. „To opowieść o integracji” – mówi Blomgren. „Chodzi o mężczyzn, którzy w ciepły i zabawny sposób przystosowują się do zupełnie innego świata”.
Rodrigo Herrera Ibarguengoytia, starszy menedżer ds. zakupów i koprodukcji w Red Arrow Studios International, zgadza się, że wstrząsy społeczne są bardziej traktowane na ekranie. Mówi, że programy o strukturze podobnej do powieści Władca much Williama Goldinga zyskują na popularności.
„Pokazy, które badają, jak wydarzenie zmienia dynamikę społeczno-polityczną w dłuższej perspektywie, stają się coraz bardziej popularne, ponieważ znajdują się na pierwszym planie publiczności” – dodaje Ibarguengoytia. Tutaj Red Arrow kupuje niemieckojęzyczny thriller Blackout – Tomorrow Is Too Late, oparty na bestsellerze Marca Elsberga. Wyprodukowany przez W&B Television (Życie innych, ciemność) przeszłość dogania byłego hakera, gdy nagła awaria zasilania pogrąża Europę w ciemności.
W ostatnich latach izraelskie dramaty, takie jak Homeland (Jeńcy wojny) i kanadyjskie komedie, takie jak Schitt’s Creek, zajęły światową scenę, robiąc wrażenie zarówno na krytykach, jak i na widowni. Ale teraz zaczyna się polowanie na kolejne terytorium na przełomowy hit. W niektórych dzielnicach mówi się o pilnowaniu producentów z Europy Środkowej i Wschodniej. Firmy produkcyjne z Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak chorwacki Drugi Plan, zdobyły już zamówienia od globalnych graczy.
Dramat Drugiego Planu Gazeta o korupcji politycznej, przestępczości i zdradzie, osadzona w redakcji dziennika, została sprzedana Netflixowi przez dystrybutora Keshet International. Nebojša Taraba, producent i partner w Drugim Planie, ujawnia, że toczyły się dyskusje na temat amerykańskiego remake’u The Paper, a NBCUniversal zamówił scenariusz pilotażowy. Jednak program nie dostał zielonego światła w sezonie pilotażowym.
W innym miejscu firma z Zagrzebia wyprodukowała dramat Sukces, pierwszą oryginalną serię HBO w Europie dotyczącą Adrii. Wkrótce po złożeniu zamówienia niemiecki producent i dystrybutor Beta Film objął w lutym 2020 roku większościowy pakiet akcji Drugi Plan i wsparł jego rozwój jako szanowanego producenta.
Kierownictwo wskazuje również Polskę jako potencjalnego głównego producenta dramatów, a Netflix wymienia ją jako jeden z 10 krajów o największej popularności wśród amerykańskich subskrybentów w ciągu ostatniego roku. Jednym z polskich hitów światowego streamera jest komedia romantyczna Squared Love, wyprodukowana przez Banijays Endemol Shine Polska. Według Netflix tylko w pierwszym kwartale tego roku obejrzało go 31 milionów gospodarstw domowych.
„Polska ma fantastyczną tradycję opowiadania historii i kina, która dobrze przekłada się na wysokiej klasy dramat, a polscy producenci są przyzwyczajeni do pracy z dużymi budżetami i wysoką jakością” – mówi Blomgren z Banijaya o atrakcyjności Polskiego Programu.
Jedyną drobną przeszkodą na drodze jest to, że książki z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, powszechnie uważane za jedno z najsilniejszych źródeł własności intelektualnej dla seriali, nie cieszą się takim międzynarodowym uznaniem – a tym samym atrakcyjnością – jak na przykład następni Normal People powieść – Autor Sally Rooney. To opinia Gábora Kriglera, byłego producenta HBO Europe, który w 2019 roku założył własną firmę producencką Joyrider Television z siedzibą w Budapeszcie.
„Na większych obszarach książki i filmy dobrze się sprzedają”, wyjaśnia, „ale w krajach takich jak Węgry filmy nie podróżują, z wyjątkiem filmów artystycznych, a powieści nie są szeroko czytane gdzie indziej”. reżyserzy preferują projekty, w większości produkowane na podstawie oryginalnego IP.
Jednak w USA nabywcy zamawiają więcej programów opartych na artykułach prasowych, takich jak seria antologii Amazon Modern Love, która wyłoniła się z długo działającej kolumny New York Times o tej samej nazwie, według Sandry Ouaiss, MD i producenta wykonawczego we francuskiej firmie Elephant International. Dodaje jednak, że artykuł IP nie przyjął się tak naprawdę w Europie, gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na lokalne przeróbki.
Na przykład we Francji lokalna wersja dramatu kryminalnego ITV Marcella, zatytułowana Rebecca, została zamówiona przez TF1, gdzie została wyprodukowana przez firmę Elephant. „Zawsze będzie zapotrzebowanie na dobre historie opowiadane lokalnie z udziałem lokalnych talentów” – wyjaśnia Ouaiss.
Podczas gdy globalna publiczność od dawna interesuje się dramatami nieanglojęzycznymi – jest to na przykład racja bytu platformy VoD Walter Presents – istnieje tendencja do tworzenia programów w dwóch lub więcej językach. Cattleya, która jest własnością ITV Studios (ITVS), wyreżyserowała dramat o handlu narkotykami ZeroZeroZero, który rozgrywa się na trzech kontynentach, w sześciu krajach i jest osadzony w sześciu językach.
Lisa Perrin, dyrektor ds. produkcji międzynarodowej w ITVS, mówi, że programy wielojęzyczne są bardziej autentyczne. „To ekscytujące i wydaje się bardziej realne, ponieważ dramat jest bardziej złożony. Zobaczymy więcej wielojęzycznych dramatów ”- przewiduje.
Ale w przypadku Cooke’a Starz niektóre wielojęzyczne projekty mogą wydawać się wymuszone; nienaturalny produkt usług kilku międzynarodowych koproducentów. Innymi słowy, może to oznaczać powrót treści Europuddingu. „To rosnący trend, a większość z nich jest napędzana przez biznes, ponieważ jedynym sposobem na finansowanie produkcji jest znalezienie partnerów do koprodukcji” – mówi. „Może to być przypadek zbyt dużej liczby kucharzy w kuchni lub ćwiczenie zadowalające wszystkich partnerów kosztem uczciwości programu”. W rezultacie Cooke mówi, że Starz będzie współpracował tylko z jednym innym koproducentem.
Gdzie indziej w świecie koprodukcji firmy coraz częściej zawierają niezwykłe sojusze. Obejmuje to rywalizujących graczy, którzy łączą siły, takie jak Netflix i Peacock w australijskiej zbrodni Irreverent, oraz StarzPlay i Canal +, które wspólnie zlecają francuską komedię All These Things We Never Said. Sekretem sukcesu w spaniu z wrogiem jest pozostawanie otwarte na okna.
Cooke ze Starz mówi, że Canal + ma pierwsze okno we Francji z All That Things We Never Said, podczas gdy StarzPlay ma pierwsze okno dla reszty świata. „Kiedy pracujemy z uzupełniającym się partnerem, nie uważamy, że kanibalizm jest dla nich, aby szli na pierwszym miejscu, a potem my na drugim”, mówi.
ITVS „Perrin mówi, że mniejsi nadawcy muszą współpracować z dużymi graczami, ponieważ nie są w stanie zebrać tych samych ogromnych budżetów. Konkurencja zamiast tego skupi się na strategii okienkowania. „Okno tego, kto bierze udział w premierze, gdzie mieszka program i kto kupuje longtaila, staje się coraz ważniejsze” – mówi Perrin.
Ale podobnie jak Cooke ze Starz, Perrin nie wierzy, że drugie okno wpłynie na biznes, ponieważ widzowie są w dużej mierze niezależni od platformy. „Jeśli publiczność po raz pierwszy opuściła program, z przyjemnością będzie go oglądać na innej platformie przez kolejny tydzień” – dodaje.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.