technologia
Famur, polski lider technologii wydobywczych, rozwija nowoczesne technologie i stawia na VR w innowacyjnej przestrzeni SIGMA
Podążając za trendami Przemysłu 4.0, polska grupa maszyn i technologii górniczych FAMUR systematycznie rozwija narzędzia szkoleniowe wykorzystujące wirtualną rzeczywistość, zdalną diagnostykę i technologię inteligentnych okularów dla pracowników terenowych do obsługi urządzeń dla różnych branż. W ramach tej działalności opracowano i wdrożono koncepcję stworzenia innowacyjnej przestrzeni SIGMA (Service in Grid Monitoring Area).
To pomysł oparty na wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak Virtual Reality (VR), Webex, Smart Glasses i Smart Mining. Sala SIGMA pozwala użytkownikom współpracować z klientami online, zapewnia analizę parametrów maszyny w czasie rzeczywistym oraz umożliwia użytkownikom łączenie się z operatorem wyposażonym w inteligentne okulary serwisowe z dowolnego miejsca na świecie. Od kilku miesięcy w hali SIGMA odbywają się szkolenia, konferencje i spotkania z klientami polskimi i zagranicznymi.
Usługa Space Service in Grid Monitoring Area (SIGMA) działa od września 2021 roku w katowickiej siedzibie Grupy FAMUR. „Wykorzystywany był do szkoleń z obsługi maszyn i urządzeń firmy, a także do spotkań wewnętrznych i zewnętrznych. Najlepszy w swojej klasie sprzęt umożliwia usprawnienie obsługi w terenie poprzez wydajną diagnostykę i wsparcie techniczne dla klientów z wielu branż.”
„Dzisiejsza technologia otwiera wiele możliwości. Rozwiązania zastosowane w sali SIGMA pozwalają nam spotkać się z działami serwisowymi oraz klientami z całego świata. Jesteśmy jedną z pierwszych firm w Polsce oferującą produkty dla przemysłu wykorzystujące narzędzia smart grid w relacjach z klientami. Pozwala nam to nie tylko przeprowadzić szybką diagnostykę online, ale także wspierać klientów i obsługę w rozwiązywaniu problemów – wyjaśnia Grzegorz Marcinkowski, szef centralnego działu serwisu FAMUR SA. „Dzięki wykorzystaniu urządzeń wirtualnej rzeczywistości możemy bezpiecznie i skutecznie prowadzić szkolenia. Dzięki okularom VR w sali SIGMA kursanci mogą zobaczyć modele 3D naszych urządzeń oraz nauczyć się ich konserwacji, obsługi i naprawy – dodaje.
Sala SIGMA wyposażona jest w Webex Room Kit Pro, najnowszy system amerykańskiej firmy IT Cisco. Webex specjalizuje się w inteligentnych salach szkoleniowych i konferencyjnych. Oprogramowanie umożliwia nie tylko udostępnianie wideo i audio, ale także bezpieczne spotkania internetowe w chmurze. Nie wymaga instalacji dodatkowych wtyczek i oprogramowania, użytkownicy mogą dołączać do spotkań z komputera, przeglądarki lub smartfona. Infrastruktura sali SIGMA obejmuje również zestaw kamer 5K Ultra HD o polu widzenia 86 stopni oraz system kadrowania i śledzenia mówców. „Mamy również kamery PTZ Full HD z 20-krotnym zoomem. Mikrofony i głośniki montowane na suficie są napędzane przez zaawansowany procesor dźwięku, dzięki czemu uczestnicy mogą prowadzić spotkania i komunikować się z dowolnego miejsca w pomieszczeniu. Na monitorach 4K można wyświetlać zarówno dokumenty szkoleniowe, jak i procesy serwisowe.”
Jedną z kluczowych cech pomieszczenia SIGMA jest możliwość komunikacji z okularami danych Vuzix M400 (do obsługi w terenie), umożliwiając serwisantom i klientom wyposażonym w te okulary otrzymywanie zdalnego wsparcia podczas pracy na maszynie – w celu rozwiązywania problemów lub podczas rutynowych operacji. Okulary są wyposażone w zintegrowany wyświetlacz OLED, wysokiej klasy kamerę 4K ze stabilizacją obrazu i autofokusem dla szybszego skanowania i szerszych kątów widzenia, potrójną redukcję szumów mikrofonu oraz głośniki o dużej głośności do użytku w głośnych pomieszczeniach.
„Jeśli zajdzie potrzeba wsparcia personelu serwisowego pracującego przy maszynie, serwisant może w okularach połączyć się z inżynierami w naszej firmie, którzy mogą zapewnić kompleksowe wsparcie techniczne sytuacji w czasie rzeczywistym z jego perspektywy. Patrząc na maszynę oczami użytkownika, ekspert może określić, jaka konserwacja jest wymagana. W najbliższym czasie będziemy dalej rozwijać potencjał technologii wykorzystywanych w przestrzeni SIGMA – mówi Marcinkowski.
Ośmiu wykwalifikowanych specjalistów z różnych obszarów działalności Grupy FAMUR pracuje obecnie nad systemem i prowadzi szkolenia. „Sala SIGMA poszerza ofertę dla naszych klientów, a zdalne sterowanie procesami pozwala na znaczne zwiększenie efektywności operacyjnej, m.in. poprzez skrócenie czasu konserwacji. Dzięki technologii wdrożonej w przestrzeni SIGMA możemy łączyć się z zagranicznymi centrami serwisowymi, które wspierają klientów w terenie lub w naprawie sprzętu. To ważna optymalizacja, ponieważ zdarzały się sytuacje, w których samo dotarcie z tego kraju do miejsca, w którym maszyna miała być używana, zajęło kilka dni. Funkcjonalność nowej przestrzeni podnosi jakość obsługi klientów i pozwala nam na szybką pomoc naszym partnerom – podsumowuje Marcinkowski.