Chociaż „koniec historii” już dawno został przeniesiony do podręczników historii, europejskie szkoły biznesu są przykładami tego, jak przeszłość zamiast tego dogania teraźniejszość i zmienia przyszłość dla następnego pokolenia liderów, kadry kierowniczej i przedsiębiorców.
Nadchodzi nowa era zakłóceń geopolitycznych i gospodarczych, wraz z nowymi zwrotami w czasie zimnej wojny, właśnie w czasie, gdy kruchy świat po pandemii mógł skorzystać na większej solidarności. Poprzednia intensyfikacja globalizacji zwiększyła zależność i bezbronność różnych części świata, a przede wszystkim zahamowała przepływ handlu i siły roboczej, w tym studentów, do i z Chin.
Niektóre z najgorszych konfliktów mają miejsce w pobliżu południowych granic Europy. Masakry Hamasu w Izraelu 7 października tego roku i reakcja w Gazie wywołują gorące debaty na kampusach, wyzwalając nowe refleksje na temat stabilności geopolitycznej i generując wpływ gospodarczy obok głębokiego ludzkiego cierpienia.
Na wschodniej flance Europy konsekwencje zeszłorocznej rosyjskiej inwazji na Ukrainę w dalszym ciągu rozprzestrzeniają się na zachód: studenci i wykładowcy uciekają z regionu; w zamrożeniu zachodnich firm; oraz komplikacje w inwestycjach i sojuszach politycznych, wpływające na decydentów na całym świecie.
W tym numerze informujemy o solidarności z Ukrainą, jaką wykazały szkoły w innych częściach regionu, na przykład w Polsce, choć biorąc pod uwagę długość wojny, istnieją obawy, że wsparcie to będzie w dalszym ciągu wymagało finansowania. Wprowadzamy szkoły biznesu w innych byłych krajach komunistycznych, takich jak Słowenia, które mimo to obrały zupełnie inną drogę niż Rosja i nadal prosperują.
Ranking Europejskich Szkół Biznesu FT 2023
Przeczytaj to Zaszeregowanie i zgłoś
Przed nami kolejne turbulencje. Niedawne badanie przeprowadzone przez GMAC, które przeprowadza egzamin wstępny GMAT, wykazało spadek liczby podań na studia biznesowe, w tym w Europie. Z naszych własnych danych wynika, że ich absolwenci zarabiają mniej niż ich koledzy w innych częściach świata.
Tendencje te rodzą pytania o zakres, w jakim należy ponownie rozważyć obecny model i rozważyć nowe kwestie dotyczące specyfiki szkół biznesu na kontynencie. Takie pytania ciążą zarówno na obecnych dziekanach, jak i na nowo mianowanych lub będących w trakcie rekrutacji nowych dziekanach.
Dobra wiadomość jest taka, że w Europie nadal istnieje duża podaż edukacji biznesowej. Nasz coroczny „Ranking rankingówW przedstawionym badaniu przedstawiono wysokiej jakości ofertę 90 szkół oferujących pionierski w Europie program studiów magisterskich z zakresu zarządzania, a także programy studiów „MBA”, „Executive MBA” i „Executive Education”.
Przedstawiamy spostrzeżenia niektórych czołowych profesorów wydziału, w tym refleksje na temat tego, jak zwiększyć efektywność sal posiedzeń, gdy dynamika grupy lub dominujący założyciel mogą blokować otwartą dyskusję. Nasza najnowsza sprawa, Instant Teaching, opiera się na zamieszaniu wywołanym decyzją NatWest Bank o usunięciu ze stanowiska klienta kontrowersyjnego brytyjskiego polityka Nigela Farage’a. Bada napięcia pomiędzy wartościami firmy i klienta.
Szkoły europejskie w dalszym ciągu czynią postępy, choć dalekie od całkowitego, w zakresie równości płci i włączenia społecznego, w tym uczniów niepełnosprawnych. Są bardzo otwarci na zagranicznych studentów, wykładowców i pomysły – także z innych dyscyplin. Dla wielu atrakcyjna jest historyczna atrakcyjność ich lokalizacji, dostęp do dużego rynku pracy i względna przystępność cenowa.
Ogólnie rzecz biorąc, wyprzedzają swoich konkurentów z innych części świata w takich kwestiach, jak biznes międzynarodowy i klimat – szczególnie pod względem wskaźników zawartych w naszych rankingach, takich jak komunikowanie kwestii związanych z ESG, wyznaczanie celów zerowej netto i audytowanie własnych emisji, aby dotrzymać kroku dawać przykład.
Szkoły w dalszym ciągu wyróżniają się specjalistyczną wiedzą w określonych sektorach, takich jak moda i dobra luksusowe. Przemyślają i wzmacniają swoje powiązania z innymi częściami świata, w tym z Afryką.
W przyszłości szkoły biznesu na całym świecie muszą rozważyć bliższe relacje ze swoimi absolwentami przez całe życie, w tym ciągłe wsparcie zawodowe i szkolenia; oraz szersze wykorzystanie technologii w celu zapewnienia bardziej elastycznych możliwości uczenia się w formatach hybrydowych i asynchronicznych wraz z kursami stacjonarnymi.
Staną przed dodatkowymi wymaganiami, aby wywrzeć wpływ poprzez swoje badania: nie tylko poprzez publikacje w czasopismach o dużym wpływie, ale także poprzez nauczanie, angażowanie się w społeczności lokalne i adoptowanie ich pomysłów. Rośnie również zapotrzebowanie na więcej prac nad kwestiami o znaczeniu społecznym, zwłaszcza zmianami klimatycznymi i nierównością.
Nie zawsze łatwo jest określić ilościowo lub porównać takie miary. Podkreśla to ciągłą siłę indywidualnego osądu człowieka w epoce rosnącej sztucznej inteligencji. To wyjaśnia, dlaczego badając nowe wskaźniki, zwracamy się do ekspertów, aby wybrali najlepsze praktyki do nagród FT za edukację w zakresie odpowiedzialnego biznesu, których trzecia coroczna edycja zostanie opublikowana w styczniu 2024 r.
Andrew Jack jest redaktorem działu edukacji globalnej w FT