Connect with us

Sport

Euro 2022 kobiet: Dlaczego Europa Wschodnia pozostaje w tyle w kobiecej piłce nożnej?

Published

on

Euro 2022 kobiet: Dlaczego Europa Wschodnia pozostaje w tyle w kobiecej piłce nożnej?

Z ośmioma drużynami gotowymi do awansu do ćwierćfinału UEFA Women’s Euro 2022, turnieju piłkarskiego odbywającego się co cztery lata, kraje z Europy Środkowo-Wschodniej są wyraźnie nieobecne w całym rozgrywce.

Spośród 16 krajów biorących udział w turnieju Finlandia jest najbardziej na wschód wysuniętym krajem turnieju.

To wyraźny kontrast w stosunku do męskiej gry. Ponad jedna trzecia z 23 drużyn narodowych, które zakwalifikowały się do męskiego turnieju UEFA Euro 2020, pochodziła z Europy Środkowo-Wschodniej.

Chorwacja, Czechy i Ukraina dostały się do „rundy 16”. Chorwacja dotarła również do finału ostatniego Pucharu Świata Mężczyzn; Chorwacja, Polska i Serbia będą jednymi z 13 europejskich drużyn rywalizujących na kolejnym mundialu w Katarze w listopadzie.

Republika Czeska ma najwyżej notowaną kobiecą drużynę narodową w Europie Środkowej i Wschodniej, która zajmuje 25. miejsce, według światowego rankingu kobiet FIFA, globalnego organu zarządzającego sportem. Następna jest Polska pod numerem 33.

Żadna rodzima drużyna z regionu nigdy nie awansowała do Ligi Mistrzów UEFA Kobiet, corocznego ogólnoeuropejskiego turnieju.

Dlaczego stary „blok wschodni” pozostaje w tyle?

Benedikter Roland, Centrum Badawcze Eurac i współredaktor Polityka piłkarska w Europie Środkowo-Wschodniejmówi, że jest to spowodowane kombinacją czynników.

Pierwsza to historia.

Pomimo socjalistycznych pozorów równości płci, kobiecy futbol nie był traktowany priorytetowo przez ich poprzednie socjalistyczne rządy. Po upadku komunizmu w większości regionu w 1989 r. trudności gospodarcze sprawiły, że niewiele pieniędzy pozostało na kobiecy futbol; Piłka nożna mężczyzn również ucierpiała w całym regionie.

Podczas gdy Steaua Bucureşti z Rumunii i Czerwona Gwiazda Belgrad z Jugosławii wygrały tak zwaną Ligę Mistrzów mężczyzn odpowiednio w 1986 i 1991 roku, od tego czasu żadna drużyna z Europy Środkowej i Wschodniej nie dotarła do finału.

„Po przystąpieniu krajów Europy Środkowo-Wschodniej do UE w 2004 r. trudno było zmienić ugruntowaną kulturę zaniedbań” – wyjaśnił Roland.

READ  Niesamowita metamorfoza żony Małysza. „Im starsze, tym lepsze bez kitu” [ZDJĘCIA]

Sport kobiet cierpiał z powodu „chronicznego niedofinansowania” [and] brak profesjonalizmu” i mała uwaga opinii publicznej.

Zostało to spotęgowane konserwatywnym zwrotem w polityce w 2000 roku, powiedzieli analitycy Euronews.

W Polsce, na Węgrzech i na Słowacji „powróciły regresywne stereotypy dotyczące płci, co ogólnie utrudnia sport kobiecy” – powiedział Roland.

Według raportów śledczych opublikowanych w zeszłym roku, Viktor Orban, populistyczny premier Węgier, nadzorował od 2010 roku prawie 2,7 miliarda dolarów wydanych przez państwo i jego partnerów biznesowych na grę. Jednak reprezentacja Węgier spadła z 31. miejsca w 2010 roku na 43. miejsce w zeszłym roku według rankingu FIFA.

Ważną rolę odgrywają również ligi krajowe. UEFA, europejski organ zarządzający, przydziela współczynnik krajowym ligom kobiet na podstawie wyników ich klubów w poprzednich pięciu sezonach Ligi Mistrzów UEFA Kobiet.

Od sezonu 2021/22 czeska liga narodowa zajmuje szóste miejsce, wyprzedzając włoską i duńską. Ligi białoruska i ukraińska zajmują odpowiednio 14. i 15. miejsce. Liga litewska jest jedyną inną ligą z Europy Środkowo-Wschodniej w pierwszej dwudziestce.

Kraje, w których kluby kobiece mają najwyższą skumulowaną liczbę punktów współczynnika UEFA, to Francja, Niemcy, Hiszpania i Anglia, na podstawie rankingu 2021/22, zauważyła Christina Philippou, starszy wykładowca rachunkowości i zarządzania finansami na Uniwersytecie w Portsmouth.

To, poza Włochami, podobne do europejskich lig z najbogatszymi męskimi zespołami. Zespoły klubowe kobiet są prawie zawsze tworzone jako przynależność do istniejącego klubu męskiego.

„Najbogatsze kluby, zarówno męskie, jak i żeńskie, radzą sobie lepiej: mogą kupować lepszych zawodników; mieć lepsze zaplecze; mieć więcej personelu nie grającego, od lekarzy zespołu po psychologów” – powiedział Philippou.

„A najlepsi z tych graczy grają następnie dla swoich drużyn narodowych, więc sukces finansowy na poziomie klubowym również w pewnym stopniu pomaga drużynom narodowym”.

Widoczność jest kluczowa

Dunja Antunovic, adiunkt socjologii ćwiczeń na Uniwersytecie Minnesota, zwraca uwagę na inny problem: widoczność.

READ  Sathiyan weźmie udział w obozie narodowym 11 września | Więcej wiadomości sportowych

„Sporty kobiet są generalnie niedostatecznie reprezentowane w rutynowych relacjach medialnych, ale zwykle przyciągają większą uwagę, gdy zawodniczki rywalizują o drużyny narodowe” – powiedziała.

Jednak biorąc pod uwagę tylko kilka drużyn narodowych z Europy Środkowo-Wschodniej biorących udział w najważniejszych turniejach piłki nożnej kobiet, organizacje medialne nie mają motywacji do relacjonowania wydarzeń.

Setting The Pace, przełomowy raport FIFA opublikowany w zeszłym roku, wykazał, że telewizja na Węgrzech obsługuje tylko około 20 procent wszystkich krajowych meczów kobiet, w porównaniu z ponad 30 procentami w Anglii i Włoszech oraz prawie 100 procentami we Francji.

W szczególności FIFA nie była w stanie zebrać wystarczającej ilości danych z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, aby uwzględnić je szczegółowo w swoich raportach.

Opierając się na wcześniejszych badaniach, a także na własnym oglądaniu trwającego turnieju Euro 2022, Antunovic mówi, że relacje o kobiecej piłce nożnej w regionie „były w najlepszym razie niepełne, a widzowie muszą ciężko pracować, aby znaleźć spójne aktualizacje wyników”.

Dodała, że ​​„świadomość mediów na temat kobiecego futbolu jest czynnikiem, który może zwiększyć świadomość tego sportu w regionie”.

To także historia, którą każdy naród opowiada sobie. Nie jest tak, że kobieca piłka nożna rozwijała się szybciej w Europie Zachodniej, mówi Jean Williams, profesor historii sportu i autor książki Historia kobiecej piłki nożnej.

Zauważyła, że ​​Czechosłowacja na przykład miała pod koniec lat 60. „bardzo dobry zespół”.

Podczas gdy nieoficjalny związek kobiecej piłki nożnej w Anglii powstał dopiero w 1969 roku, czechosłowacka kobieca drużyna narodowa powstała rok wcześniej. Miała wziąć udział w pierwszych nieoficjalnych Mistrzostwach Świata Kobiet w 1970 roku, ale została zmuszona do wycofania się z wyjazdów do Włoch z powodu problemów wizowych.

Mimo to Czechosłowacja wzięła udział w turnieju FIFA Women’s Invitational Tournament w Chinach w 1988 roku, prekursorze pierwszego oficjalnego Pucharu Świata Kobiet, który również odbył się w Chinach trzy lata później.

READ  Mark Cavendish prowadzi Quick-Step Alpha Vinyl podczas Tour of Poland

Sparta Praga i Slavia Praga, dwie historyczne drużyny narodowe tego kraju, również utworzyły własne kluby kobiece pod koniec lat 60., dekady przed powstaniem większości angielskich lub francuskich klubów. Najwyższa krajowa liga kobiet istnieje na Węgrzech od 1984 roku, znacznie dłużej niż we Włoszech, Niemczech czy Anglii.

„To naprawdę zależy od tego, czy krajowy organ zarządzający uzna kobiecą piłkę nożną za aktywa ekonomiczne” – mówi Williams. „Większość krajowych organów zarządzających Europy Środkowej i Wschodniej tego nie robi”.

Polska jest jednym z czterech krajów lub grup ubiegających się o organizację UEFA Euro 2025, przy czym oferta Ukrainy została wstrzymana z powodu wojny.

Jednak popełniają błąd, „traktując to jako początek swojej kariery w kobiecej piłce nożnej i zaniedbując znacznie dłuższą historię w każdym kraju” – dodał Williams.

Są oznaki poprawy.

W ostatnich latach coraz więcej dziewcząt odkryło, że sport, a krajowe związki piłkarskie próbują wprowadzić zmiany. Na przykład Polski Związek Piłki Nożnej w ostatnich latach zwiększył finansowanie kobiecej piłki nożnej o około 30 procent, mówi Roland. Chorwacki Związek Piłki Nożnej ogłosił zainwestowanie w mecz 460 000 euro we wrześniu ubiegłego roku.

Philippou z University of Portsmouth zauważył, że frekwencja na igrzyskach kobiet wzrasta w całej Europie, przy jednoczesnym znacznym wzroście inwestycji w sponsoring i transmisje.

„Komercjuje się bardzo szybko” – powiedziała.

Biorąc pod uwagę popularność futbolu w Europie Środkowo-Wschodniej, „istnieje możliwość rozwoju piłki nożnej kobiet również tam”.

Dodała jednak, że „może to być powolny proces w obszarach, w których pieniądze są napięte, a zainteresowanie nie jest zachęcane”.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *