Nauka
EPP doświadcza silnego ożywienia w handlu detalicznym dzięki polskiemu programowi szczepień
Polska przekracza swoje pierwotne cele szczepień, co skutkuje silnym ożywieniem w handlu detalicznym i obiecującymi perspektywami gospodarczymi, poinformowała 22 czerwca notowana na JSE EPP.
Z jednym z najniższych i stale spadających wskaźników zakażeń Covid-19 w Unii Europejskiej (UE), rosnącą liczbą zaszczepionych mieszkańców, wznowieniem rozrywek i szkół oraz wznowieniem spotkań towarzyskich, Polska powraca teraz do stanu sprzed normalności.
W ostatnich tygodniach nastąpiło szerokie otwarcie niemal każdego sektora gospodarki, umożliwiając polskim mieszkańcom podróżowanie, odwiedzanie restauracji, pójście do kina lub na koncert, obejrzenie meczu na stadionie, a nawet od 26 czerwca imprezę o godz. Klub nocny.
Zniesienie większości ograniczeń wynika m.in. z zaawansowania krajowego programu szczepień. Do 17 czerwca w Polsce podano 26 mln dawek szczepionki Covid-19, a 42% populacji otrzymało przynajmniej jeden zastrzyk.
Oxford Economics podtrzymał prognozy skumulowanego wzrostu produktu krajowego brutto o ponad 8% do końca 2022 roku.
Jako szósta co do wielkości gospodarka UE, Polska pozostaje jednym z najbardziej stabilnych i atrakcyjnych rynków inwestycyjnych w Europie, a wsparcie w wysokości 172 mld euro z budżetu UE i funduszu naprawczego powinno jeszcze bardziej go wzmocnić w nadchodzących latach.
Prezes EPL Tomasz Trzósło powiedział, że firma jest „zadowolona z ciągłej poprawy w Polsce, takiej jak zmniejszająca się liczba nowych przypadków Covid-19 i zaawansowany program szczepień, a także rosnąca aktywność gospodarcza, poziom zamożności i sprzedaż najemców”.
Dodał, że to wszystko sygnalizuje szybkie ożywienie po ostatniej fali pandemii i stabilny przyszły wzrost, co pozwala polskiej firmie z branży nieruchomości patrzeć w przyszłość z ostrożnym optymizmem.
Ten ostrożny optymizm jest teraz widoczny także w sektorze detalicznym, gdzie polscy klienci znów mogą cieszyć się niemal pełną ofertą centrów handlowych, w tym gastronomią i rozrywką – tylko kręgielnie nie zostały jeszcze wznowione.
Klienci powrócili do aktywów detalicznych EPP natychmiast po zniesieniu ograniczeń handlowych 4 maja, szybko wracając do swojego ekonomicznego i społecznego stylu życia sprzed pandemii.
To silne odbicie w handlu detalicznym było również obserwowane po każdym z poprzednich okresów blackoutu w kraju, chociaż Trzós ditoo powiedział, że tym razem było to „jeszcze bardziej widoczne” w obrotach i wynikach sprzedaży.
Niedawne badanie rynku pokazuje, że Polacy w oczekiwaniu na ponowne otwarcie centrów handlowych wstrzymywali się z wydatkami, woląc czekać z zakupem produktów w sklepie.
Po raz kolejny potwierdził, że preferuje fizyczną interakcję zakupów w sklepie, której nie można zastąpić zakupami online.
„Widać, że Polacy wybierali do zakupów tradycyjny handel, co widać w centrach handlowych EPP, gdzie obroty najemców wciąż rosną szybciej niż liczba odwiedzających, a kupujący mają teraz większe koszyki” – komentuje Trzósło.
W lutym sprzedaż osiągnęła już 99% poziomów sprzed pandemii w lutym 2020 r., pomimo 71% spadku.
W maju sprzedaż wzrosła o 113% w porównaniu z poziomem z maja 2019 r., a wskaźnik śladu węglowego wyniósł 82%.
Najlepsze kategorie w maju pod względem obrotów w porównaniu do maja 2020 r. to moda i akcesoria (+26%), sprzęt AGD i AGD (+21%) oraz produkty specjalistyczne (+9%).
Konsumpcja w Polsce jest napędzana przez niskie i spadające bezrobocie, stale rosnące płace oraz rosnącą siłę nabywczą. Oczekuje się, że sprzedaż detaliczna będzie nadal szybko rosnąć, 4,9% w tym roku i 3,3% w 2022 roku.
Oczekuje się, że do 2030 r. kraj będzie miał jeden z najwyższych wskaźników wzrostu dochodów gospodarstw domowych w Europie, a co za tym idzie wydatków konsumpcyjnych, powiedział Trzósło.
Detaliści nadal mają duży popyt na powierzchnię w portfolio detalicznym EPP. W rezultacie współczynniki obciążenia pozostają silne i stabilne na poziomie 95,5%.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”