Connect with us

Zabawa

Endemol Shine Poland zapewnia hub w Europie Środkowo-Wschodniej | Cechy

Published

on

Endemol Shine Poland zapewnia hub w Europie Środkowo-Wschodniej |  Cechy

Od czasu powołania w zeszłym roku na stanowisko dyrektora zarządzającego Endemol Shine Poland firmy Banijay, Małgorzata Perkowska-Czaja realizuje wielopłaszczyznową strategię obejmującą wprowadzanie formatów Banijay na rynek lokalny, zapewnienie centrum dla innych regionów Europy Środkowo-Wschodniej oraz badanie potencjału w sektorze teatralnym, jednocześnie odnosząc się także do ogólnych zagadnień Europy Środkowo-Wschodniej i konkretnej sytuacji politycznej w Polsce.

Małgorzata Perkowska-Czaja

Polskie ramię europejskiego giganta produkcyjno-dystrybucyjnego Banijay przeszło pod koniec 2023 roku duże zmiany, kiedy Małgorzata Perkowska-Czaja objęła stanowisko dyrektora zarządzającego firmy produkcyjnej Endemol Shine Poland, a Ryszard Sibilski, który kierował firmą przez dwie dekady , ogłosił, że złożył rezygnację.

Spółka podała wówczas, że Perkowska-Czaja otrzymała zadanie dalszego rozwoju portfela biznesowego, identyfikacji nowych źródeł przychodów i wzmocnienia strategii biznesowej w celu zapewnienia przyszłościowego wzrostu. W ramach tego przejścia wytwórnia została objęta patronatem grupy Banijay Germany, a rola ta obejmie Fabiana Tobiasa, dyrektora zarządzającego Endemol Shine Germany.

Perkowska-Czaja pochodziła z Rochstar, gdzie przez rok pracowała na stanowisku dyrektora zarządzającego. Jednak ta przeprowadzka była także swego rodzaju powrotem do domu, ponieważ wcześniej przez siedem lat pracowała w Endemol Shine Poland, ostatnio jako dyrektor ds. sprzedaży nieskryptowej, gdzie nadzorowała formaty rozrywkowe firmy.

Należą do nich MasterChef i jego spin-offy oraz Big Brother dla TVN; All Together Now i Family Food Fight dla Polsatu; The Wall (i jego międzynarodowe centrum) oraz Don’t Forget the Lyrics! dla nadawcy publicznego TVP i Fort Boyard dla Viaplay. „Mimo że zajmowałam nowe stanowisko, firma była mi znana” – mówi C21 jakieś sześć miesięcy później.

„Nasza pozycja na polskim rynku pozostaje silna w sektorze rozrywki i chciałbym na niej budować, rozwijać więcej tytułów i rozwijać dalsze partnerstwa z lokalnymi platformami streamingowymi” – dodaje Perkowska-Czaja.

Obecnie emitowane są programy: drugi sezon Sukienek drugiej szansy dla Polsat Café, czwarty sezon Don’t Forget The Lyrics dla TVP2 oraz Drag Me Out! i MasterChef Young Talents, oba z ich pierwszym sezonem dla TVN należącej do WBD. Firma produkcyjna również niedawno przełożyła produkcję na 28 stycznia.t Sezon Zrzutu pieniędzy dla TVP2 i 20t Sezon „Twoja twarz brzmi znajomo” dla Polsatu.

Formaty rozrywkowe firmy Małgorzata Perkowska-Czaja, w tym All Together Now

Perkowska-Czaja twierdzi, że scenariusze przeżywają obecnie w Polsce „boom” i chciałaby robić więcej w tym gatunku. „Wraz z pojawieniem się streamerów w tym kraju widzę duże zapotrzebowanie zarówno ze strony nich, jak i nadawców linearnych. Chciałbym zatem wzmocnić nasz dział scenariuszowy, aby poszerzać nasze możliwości tutaj i efektywnie wykorzystywać szanse, jakie daje rynek.”

READ  Supernatural Horror Pic „Gra w windę” wchodzi do produkcji w Kanadzie - termin

Endemol Shine Poland może oczywiście skorzystać z obszernej biblioteki formatów, które oferuje Banijay Rights, aby podbić lokalny rynek. Jednakże inną częścią strategii jest pełnienie roli taniego centrum produkcyjnego, które będzie produkować programy Banijay dla wszystkich innych obszarów w Polsce, gdzie rynek jest ugruntowany, a jakość produkcji jest stosunkowo wysoka. Na przykład Endemol Shine Poland utworzył centra produkcyjne dla The Wall, Lego Masters i All Together Now i produkuje dla Wielkiej Brytanii, Australii, Niemiec i innych krajów.

W pewnym stopniu każdy, kto chce produkować seriale w 2024 roku, zna trudności stojące przed polskim biznesem treściowym. Perkowska-Czaja wskazuje na pandemię, wojnę na Ukrainie, wysoką inflację, spowolnienie gospodarcze i wpływ, jaki to wszystko miało na rynek reklamowy i krajobraz medialny na całym świecie. Mówi: „Polski rynek dostosował się całkiem dobrze, rynek reklamowy jest obecnie w stosunkowo dobrej kondycji, a perspektywy są dość optymistyczne, ponieważ zaufanie konsumentów ponownie rośnie”.

Tym, co wyróżnia polski rynek, jest sytuacja polityczna. W 2023 r. rządząca prawicowo partia Prawo i Sprawiedliwość została obalona przez Koalicję Obywatelską pod przewodnictwem byłego premiera Donalda Tuska, co było pewnym zaskoczeniem. Wynik był szczególnie dobrą wiadomością dla ogólnokrajowego nadawcy publicznego TVP, który przez dwie kadencje poprzedniego rządu został osłabiony i osłabiony, a obecnie szybko odbudowuje się.

Sukienki drugiej szansy są obecnie emitowane w Polsat Café

„Oczywiście zmiana ustrojowa po październikowych wyborach stworzy nową sytuację w sektorze mediów publicznych” – mówi Perkowska-Czaja. „Nowy rząd szybko wprowadził nowe kierownictwo TVP i zapowiedział wprowadzenie nowych regulacji, które mają zapewnić sektorowi mediów publicznych większą stabilność finansową i zapewnić jego niezależność od nacisków politycznych i komercyjnych. Najbliższe lata mogą być jednak trudne dla TVP, gdyż spółka otrzymuje mniej środków niż dotychczas.”

READ  Niemcy, Polska, Szwecja wydalają rosyjskich dyplomatów, Wiadomości ze świata

„Jeśli chodzi o nadawców komercyjnych, polski rynek jest zdominowany przez dwóch silnych graczy: należącą do WBD TVN i Polsat. Obydwa mają bogate portfolio kanałów dostarczających treści, których nie oferują streamerzy – czy to rozrywka na żywo, czy wiadomości. W związku z napięciami politycznymi w Polsce w ostatnich miesiącach kanały informacyjne stały się niezwykle popularne, a w niektórych przypadkach pod względem oglądalności prześcignęły największych dostawców – na przykład TVN24 odniósł ogromny sukces. Zrozumiałe jest, że nadawcy linearni starają się dostosować do zmieniających się nawyków oglądalności, rozwijając własne platformy VoD lub kanały FAST, aby zyskać silniejszą pozycję na rynku.

„Platformy streamingowe, jak wszędzie indziej, stają się coraz bardziej popularne; nie tylko serwisy międzynarodowe, takie jak Netflix i Disney+, ale także platformy lokalne, takie jak Player.pl. Inwestując w lokalne talenty, otwierają nowe możliwości dla polskich producentów – mówi.

„W ubiegłym roku nastąpił pewien spadek zamówień na scenariusze, ale nadal jest on znacznie wyższy od poziomu sprzed kilku lat. Na polski rynek wchodzą nowi gracze i uruchamiają lokalne seriale. Nawet jeśli Netflix i spółka nie zarabiają już tyle, co kilka lat temu, rynek jest ogólnie całkiem zdrowy. Tak naprawdę w zeszłym roku było więcej lokalnych premier scenariuszowych niż w latach poprzednich.

„Stremerzy zdecydowanie skłaniają się ku zamawianiu większej liczby programów ze scenariuszem, ale ostatnio wzrosło ich zainteresowanie także programami bez scenariusza. W Endemol Shine Poland jesteśmy silni w obu obszarach, chociaż czuję, że wciąż mamy przestrzeń do rozwoju w zakresie seriali scenariuszowych.”

Widzowie kanałów linearnych, podobnie jak gdzie indziej, są zazwyczaj starsi i bardziej konserwatywni, podczas gdy młodsi widzowie skłaniają się ku streamerom. „Musimy na to odpowiedzieć – są programy, których nie zaproponowałbym TVP, ale są dobrze odbierane w Prime Video i odwrotnie. Najważniejsze, że szanujemy widzów, których już mamy, aby mogli znaleźć treści dla siebie – mówi Perkowska-Czaja.

READ  Marki kosmetyczne wykorzystują partnerstwa telewizyjne i filmowe, aby łączyć się z odłączonymi konsumentami

„Ostatecznie wszystkich widzów łączy jedno: pragnienie prawdy i prawdziwych emocji. Jeśli zaprezentujecie im nieautentyczne przedstawienia, widzowie to wyczują i przedstawienie prawdopodobnie zakończy się porażką.”

Programy takie jak Drag Me Out są skierowane do młodszych widzów

Jakie zatem trendy, zdaniem Perkowskiej-Czaji, warto w przyszłości wykorzystać lub uwzględnić w regionie CEE?

„Mogę mówić tylko o Polsce, choć podejrzewam, że wszędzie tendencje są podobne” – mówi. „Generalnie jestem optymistą co do stanu sektora produkcyjnego – nawet jeśli budżety linearne nie rosną, to nie spadają szybko, a jako gracz niezależny od platformy możemy pracować jednocześnie z klientami linearnymi i streamingowymi.”

„Polskie społeczeństwo jest generalnie dość konserwatywne, ale myślę, że będziemy bardziej otwarci na nowe gatunki czy tematy – serial taki jak „Drag Me Out” byłby trudny do wyobrażenia w Polsce kilka lat temu, ale oto jesteśmy i my czy są one właśnie produkowane dla TVN.

„Prawdopodobnie w głównych stacjach w godzinach największej oglądalności będzie mniej błyszczących programów rozrywkowych nadawanych w studiu, ponieważ stacje będą musiały śmielej je zastępować reality show, które osiągają podobne oceny. Mogę sobie jednak wyobrazić, że we wszystkich obszarach nadal będziemy oferować bardzo zróżnicowaną gamę treści.

„Seriale scenariuszowe niewątpliwie nadal będą dominować w zamówieniach streamerów, ale mam nadzieję, że tam również wzrośnie zapotrzebowanie na seriale bez scenariusza – u nas już obserwujemy ruch oddolny. Dobrą rzeczą jest to, że Polska jest ważnym rynkiem dla międzynarodowych graczy – Netflix, Max czy Prime Video itp., więc mam nadzieję, że biznes produkcyjny będzie się tu nadal rozwijać.”

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *