Świat
Egipt pędzi, by usunąć ogromny statek, który blokuje Kanał Sueski
ISMAILIA, Egipt (AP) – Holowniki i specjalistyczna pogłębiarka ssąca pracowały w piątek, aby usunąć gigantyczny kontenerowiec, który utknął bokiem w egipskim Kanale Sueskim przez trzy dni, blokując ważny szlak wodny dla żeglugi światowej.
Ever Given, statek pływający pod banderą Panamy, przewożący ładunki między Azją a Europą, osiadł na mieliźnie w wąskim kanale między Afryką a Półwyspem Synaj. Utknął na jednym odcinku kanału około sześciu kilometrów na północ od południowego wejścia w pobliżu miasta Suez.
Statek japońskiej firmy Shoei Kisen KK zablokował ruch w kanale i spowodował ból głowy dla światowego handlu.
Około 10% światowego handlu przepływa przez kanał, co jest szczególnie ważne w przypadku transportu ropy. Zamknięcie może również wpłynąć na dostawy ropy i gazu z Bliskiego Wschodu do Europy.
Co najmniej 150 statków czekało na uwolnienie Ever Given, w tym statki w pobliżu Port Said na Morzu Śródziemnym, Port Suez na Morzu Czerwonym i statki już uwięzione w systemie kanałów Wielkiego Jeziora Gorzkiego w Egipcie, według służb Leth Agencies dla kanał.
Na arenie międzynarodowej wielu przygotowuje się na wpływ przerwy w dostawach na łańcuchy dostaw, które opierają się na precyzyjnych dostawach towarów. Minister transportu Singapuru Ong Ye Kung powiedział, że port w tym kraju powinien stanąć w obliczu zakłóceń.
„W tym przypadku konieczne będzie pewne wyczerpanie zapasów” – powiedział w poście na Facebooku.
Według IHS Markit, korporacyjnej grupy badawczej, korki drogowe mogą nadwyrężyć europejskie porty i międzynarodową dostawę kontenerów już obciążonych pandemią koronawirusa. Mówiono, że 49 kontenerowców miało przepłynąć kanałem w ciągu siedmiu dni następujących po wtorek Ever Given został przyjęty.
Według Marcusa Bakera, globalnego szefa Marine & Cargo brokera ubezpieczeniowego Marsh, opóźnienie może również skutkować znacznymi roszczeniami z tytułu ubezpieczeń korporacyjnych, a statek taki jak Ever Given zazwyczaj pokrywa od 100 do 200 milionów dolarów.
Od piątkowego poranka statek pozostał na ziemi, dodały agencje Leth. Nie wiadomo, kiedy trasa zostanie ponownie otwarta.
Egipski urzędnik z Urzędu Kanału Sueskiego opisał pracę jako złożoną, mówiąc, że ci, którzy próbowali usunąć statek, chcieli uniknąć komplikacji, które mogłyby przedłużyć zamknięcie kanału. Funkcjonariusz mówił pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie był upoważniony do rozmowy z dziennikarzami.
Dziób Ever Given dotknął ściany wschodniej, podczas gdy rufa była przy ścianie zachodniej.
Zespół Boskalis, holenderskiej firmy specjalizującej się w ratownictwie, rozpoczął w czwartek współpracę z władzami kanału. Działania ratownicze koncentrowały się na pogłębianiu w celu usunięcia piasku i błota z lewej strony dziobu statku.
Zarząd Kanału Sueskiego, który obsługuje ten szlak wodny, użył holowników i specjalnej pogłębiarki ssącej, która może przemieszczać 2000 metrów sześciennych materiału na godzinę.
Władze Kanału Sueskiego ogłosiły późnym czwartkiem, że od 15 000 do 20 000 metrów sześciennych piasku będzie musiało zostać usunięte, aby osiągnąć głębokość od 12 do 16 metrów. Powiedział, że ta głębokość prawdopodobnie pozwoli statkowi znów swobodnie unosić się na wodzie.
Nie było od razu jasne, dlaczego Ever Given zaciął się we wtorek. GAC, globalna firma spedycyjno-logistyczna, twierdzi, że na statku wystąpiła przerwa w dostawie prądu, nie wyjaśniając tego.
Evergreen Marine Corp., duża tajwańska firma żeglugowa, która obsługuje statek, powiedziała w oświadczeniu, że Ever Given został pokonany przez silne wiatry, gdy wpłynął do kanału z Morza Czerwonego, ale żaden z jego kontenerów nie zatonął.
Władze Kanału Sueskiego za incydent obwinił również złą pogodę.
Korzystając z danych z urządzeń śledzących system automatycznej identyfikacji na statkach na morzu, firma Refinitiv udostępniła AP analizę pokazującą, że ponad 300 statków pozostawało w drodze na szlak wodny w ciągu następnych dwóch tygodni.
Niektóre statki mogą zmienić kurs, aby uniknąć korzystania z Kanału Sueskiego. Pan Americas zmienił kurs skroplonego gazu ziemnego na środkowym Atlantyku i skierował się teraz na południe, aby okrążyć południowy kraniec Afryki. Jest to oparte na piątkowych danych satelitarnych z MarineTraffic.com.
Ever Given brał udział w wypadku w północnych Niemczech na początku 2019 roku, kiedy frachtowiec uderzył w mały prom zacumowany na Łabie w Hamburgu. W tym momencie na promie nie było pasażerów i nie było żadnych obrażeń, ale kolizja spowodowała poważne uszkodzenie łodzi.
Prokuratura w Hamburgu wszczęła dochodzenie w sprawie kapitana i pilota frachtowca w związku z podejrzeniem zagrożenia żeglugi, ale zamknęła je w marcu 2020 r. Z braku dowodów, powiedziała w piątek rzeczniczka Liddy Oechtering The Associated Press.
Piloci egipskiego Urzędu Kanału Sueskiego wchodzą na pokład statków, aby poprowadzić je przez wąski kanał, ale według ekspertów ds. Żeglugi kapitan statku zachowuje ostateczną władzę nad statkiem.
Oechtering również nie mógł powiedzieć, co ustalono w dochodzeniu jako przyczynę katastrofy w 2019 roku, ale wówczas urzędnicy zasugerowali, że silny wiatr mógł zdmuchnąć wolno poruszający się frachtowiec na prom.
Stany Zjednoczone zaproponowały połączenie wysiłków w celu wyzwolenia statku, co zostało przyjęte z zadowoleniem przez władze Kanału Sueskiego. Agencja poinformowała również, że otrzymała inne oferty wsparcia codziennych operacji. Nie określono, jaki rodzaj wsparcia był oferowany.
–
Przyczyniali się do tego współpracujący pisarze prasowi David Rising w Berlinie i Pan Pylas w Londynie.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”