Connect with us

technologia

EBI finansuje nowy projekt pociągu na baterie, który ma zastąpić lokomotywy spalinowe

Published

on

EBI finansuje nowy projekt pociągu na baterie, który ma zastąpić lokomotywy spalinowe

Dla ruchu regionalnego między Berlinem a okolicą Brandenburgii pojawia się przyszłość wolna od emisji CO2. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) planuje zastąpić lokomotywy spalinowe pierwszymi pociągami na baterie od grudnia 2024 roku. Zamówiła w Siemensie 31 nowych pociągów Mireo Plus B na dziesięć tras w Brandenburgii Wschodniej między Berlinem a granicą z Polską.

Pociągi te będą korzystać z linii napowietrznych na zelektryfikowanych odcinkach trasy do ładowania akumulatorów i zasilania pociągów na odcinkach niezelektryfikowanych. Dzięki temu są niezwykle energooszczędne i nie powodują zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza w porównaniu z obecnie używanymi silnikami spalinowymi. Gdy tylko cała energia elektryczna szyny będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, pociągi będą jeździć bezemisyjnie.

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) finansuje projekt kredytem inwestycyjnym w wysokości do 95 mln euro na opracowanie i zakup pociągów. Komisja Europejska wspiera projekt środkami pochodzącymi z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla transportu oraz programu NER.

Ten projekt kolejowy jest jedną z pierwszych firm, które w pełni spełniły cele unijnego banku rozwoju zarówno w zakresie klimatu, jak i zrównoważonego rozwoju. Fundusze EBI są połączone z około 70 milionami euro z KfW IPEX-Bank i do 34 milionów euro z NordLB w spółce celowej pod patronatem Alpha Trains.

Alpha Trains to firma leasingowa z siedzibą w Luksemburgu, która specjalizuje się w pojazdach szynowych, a także zapewnia udział kapitałowy. Spółka celowa staje się właścicielem pociągów i dzierżawi je Niederbarnimer Eisenbahn. NordLB będzie pełnić rolę organizatora i agenta finansowania.

Przy takiej strukturze leasingu okres obowiązywania umowy eksploatacyjnej zawartej latem pomiędzy Niederbarnimer Eisenbahn i Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) na okres 12 lat od grudnia 2024 r. nie ma wpływu na finansowanie pociągów.

W Niemczech lokalny transport kolejowy jest współfinansowany przez kraje związkowe. Firmy transportu publicznego, takie jak VBB, regularnie przeprowadzają ogólnoeuropejskie przetargi na kontrakty na okres od dziesięciu do 15 lat w celu stymulowania konkurencji między dostawcami.

READ  Jak firma technologiczna pomogła ukraińskim uchodźcom w Polsce – Quartz at Work

VBB może opublikować nowe ogłoszenie po zakończeniu okresu świadczenia usługi. Ci, którzy wygrają, mogą nadal korzystać z leasingu i pociągów, które są finansowane przez 24 lata. To znacznie obniża koszt kapitału dla oferentów biorących udział w przetargu. W efekcie ceny ofertowe są niższe, co jest zaletą dla krajów.

W imieniu landów Berlina i Brandenburgii VBB gwarantuje, że koszty leasingu za uruchomienie pociągów w grudniu 2024 r. zostaną pokryte z wpływów z biletów.

Wiceprezes EBI, Ambroise Fayolle, z zadowoleniem przyjmuje przykładowy projekt ekologicznego transportu: „Cieszymy się, że możemy zrobić tak duży krok na drodze do neutralnego dla klimatu transportu regionalnego w rejonie Berlina. Atrakcyjne pociągi regionalne są niezbędne do przejścia: „Do mobilności przyjaznej klimatowi, ponieważ zachęcają dojeżdżających do pracy do przesiadania się z dróg na kolej, a tym samym do unikania emisji CO2 i zatorów komunikacyjnych dzięki korzystaniu z transportu indywidualnego”.

Komisarz UE ds. transportu Adina Vălean powiedziała: „Rozwiązania takie jak innowacyjne pociągi regionalne, które łączą wykorzystanie linii napowietrznych i energii z baterii, pomagają uczynić transport kolejowy w Europie jeszcze bardziej zrównoważonym. Jak pokazuje ta inicjatywa, łącząc pożyczki EBI i fundusze instrumentu „Łącząc Europę”, możemy zmaksymalizować wpływ naszych inwestycji na osiągnięcie tego celu.”

Dyrektor generalny Alpha Trains Group, Shaun Mills, powiedział: „Alpha Trains oferuje zrównoważone i ekonomiczne rozwiązania. Pociągi akumulatorowo-elektryczne Niederbarnimer Eisenbahn są tego najlepszym przykładem, ponieważ atrakcyjne oferty leasingowe i przyjazne dla środowiska napędy są kluczem do poprawy ruchu.

Thomas Schmidt, dyrektor zarządzający Alpha Trains Europa GmbH, dodaje: „Jesteśmy dumni, że nasz wieloletni klient, Niederbarnimer Eisenbahn, dał nam pewność, że wniesiemy nasze doświadczenie, kompetencje techniczne i pasję do tego ambitnego, przyszłościowego projektu”.

Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn: „Zakup 31 pociągów akumulatorowo-elektrycznych dla sieci wschodniej Brandenburgii to duży krok w kierunku bezemisyjnej mobilności. Cieszymy się na tę nową technologię w zakresie zmiany ruchu razem z naszym wieloletnim partnerem Alpha Trains.

READ  Epic Games kupuje studio Fall Guy

Andreas Ufer, Członek Zarządu KfW IPEX-Bank, powiedział: „Cieszymy się, że możemy sfinansować z naszymi partnerami takie inwestycje w czyste, bezpieczne i inteligentne inwestycje w transport publiczny, potwierdzając tym samym nasze zaangażowanie w ochronę środowiska i klimatu oraz lepszą mobilność w Niemczech podkreślają ”i Europie.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *