technologia
EBI finansuje nowy projekt pociągu na baterie, który ma zastąpić lokomotywy spalinowe
Dla ruchu regionalnego między Berlinem a okolicą Brandenburgii pojawia się przyszłość wolna od emisji CO2. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) planuje zastąpić lokomotywy spalinowe pierwszymi pociągami na baterie od grudnia 2024 roku. Zamówiła w Siemensie 31 nowych pociągów Mireo Plus B na dziesięć tras w Brandenburgii Wschodniej między Berlinem a granicą z Polską.
Pociągi te będą korzystać z linii napowietrznych na zelektryfikowanych odcinkach trasy do ładowania akumulatorów i zasilania pociągów na odcinkach niezelektryfikowanych. Dzięki temu są niezwykle energooszczędne i nie powodują zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza w porównaniu z obecnie używanymi silnikami spalinowymi. Gdy tylko cała energia elektryczna szyny będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, pociągi będą jeździć bezemisyjnie.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) finansuje projekt kredytem inwestycyjnym w wysokości do 95 mln euro na opracowanie i zakup pociągów. Komisja Europejska wspiera projekt środkami pochodzącymi z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla transportu oraz programu NER.
Ten projekt kolejowy jest jedną z pierwszych firm, które w pełni spełniły cele unijnego banku rozwoju zarówno w zakresie klimatu, jak i zrównoważonego rozwoju. Fundusze EBI są połączone z około 70 milionami euro z KfW IPEX-Bank i do 34 milionów euro z NordLB w spółce celowej pod patronatem Alpha Trains.
Alpha Trains to firma leasingowa z siedzibą w Luksemburgu, która specjalizuje się w pojazdach szynowych, a także zapewnia udział kapitałowy. Spółka celowa staje się właścicielem pociągów i dzierżawi je Niederbarnimer Eisenbahn. NordLB będzie pełnić rolę organizatora i agenta finansowania.
Przy takiej strukturze leasingu okres obowiązywania umowy eksploatacyjnej zawartej latem pomiędzy Niederbarnimer Eisenbahn i Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) na okres 12 lat od grudnia 2024 r. nie ma wpływu na finansowanie pociągów.
W Niemczech lokalny transport kolejowy jest współfinansowany przez kraje związkowe. Firmy transportu publicznego, takie jak VBB, regularnie przeprowadzają ogólnoeuropejskie przetargi na kontrakty na okres od dziesięciu do 15 lat w celu stymulowania konkurencji między dostawcami.
VBB może opublikować nowe ogłoszenie po zakończeniu okresu świadczenia usługi. Ci, którzy wygrają, mogą nadal korzystać z leasingu i pociągów, które są finansowane przez 24 lata. To znacznie obniża koszt kapitału dla oferentów biorących udział w przetargu. W efekcie ceny ofertowe są niższe, co jest zaletą dla krajów.
W imieniu landów Berlina i Brandenburgii VBB gwarantuje, że koszty leasingu za uruchomienie pociągów w grudniu 2024 r. zostaną pokryte z wpływów z biletów.
Wiceprezes EBI, Ambroise Fayolle, z zadowoleniem przyjmuje przykładowy projekt ekologicznego transportu: „Cieszymy się, że możemy zrobić tak duży krok na drodze do neutralnego dla klimatu transportu regionalnego w rejonie Berlina. Atrakcyjne pociągi regionalne są niezbędne do przejścia: „Do mobilności przyjaznej klimatowi, ponieważ zachęcają dojeżdżających do pracy do przesiadania się z dróg na kolej, a tym samym do unikania emisji CO2 i zatorów komunikacyjnych dzięki korzystaniu z transportu indywidualnego”.
Komisarz UE ds. transportu Adina Vălean powiedziała: „Rozwiązania takie jak innowacyjne pociągi regionalne, które łączą wykorzystanie linii napowietrznych i energii z baterii, pomagają uczynić transport kolejowy w Europie jeszcze bardziej zrównoważonym. Jak pokazuje ta inicjatywa, łącząc pożyczki EBI i fundusze instrumentu „Łącząc Europę”, możemy zmaksymalizować wpływ naszych inwestycji na osiągnięcie tego celu.”
Dyrektor generalny Alpha Trains Group, Shaun Mills, powiedział: „Alpha Trains oferuje zrównoważone i ekonomiczne rozwiązania. Pociągi akumulatorowo-elektryczne Niederbarnimer Eisenbahn są tego najlepszym przykładem, ponieważ atrakcyjne oferty leasingowe i przyjazne dla środowiska napędy są kluczem do poprawy ruchu.
Thomas Schmidt, dyrektor zarządzający Alpha Trains Europa GmbH, dodaje: „Jesteśmy dumni, że nasz wieloletni klient, Niederbarnimer Eisenbahn, dał nam pewność, że wniesiemy nasze doświadczenie, kompetencje techniczne i pasję do tego ambitnego, przyszłościowego projektu”.
Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn: „Zakup 31 pociągów akumulatorowo-elektrycznych dla sieci wschodniej Brandenburgii to duży krok w kierunku bezemisyjnej mobilności. Cieszymy się na tę nową technologię w zakresie zmiany ruchu razem z naszym wieloletnim partnerem Alpha Trains.
Andreas Ufer, Członek Zarządu KfW IPEX-Bank, powiedział: „Cieszymy się, że możemy sfinansować z naszymi partnerami takie inwestycje w czyste, bezpieczne i inteligentne inwestycje w transport publiczny, potwierdzając tym samym nasze zaangażowanie w ochronę środowiska i klimatu oraz lepszą mobilność w Niemczech podkreślają ”i Europie.