Świat
dylemat króla wielkości dla Republiki Południowej Afryki
Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK) wydał międzynarodowy nakaz aresztowania dla prezydenta Rosji Władimira Putina w sprawie domniemanych zbrodni wojennych w związku z nielegalną deportacją dzieci z Ukrainy do Rosji. Takie czyny są zbrodniami wojennymi w rozumieniu dwóch artykułów ustawy Statut rzymskiustalone przez sąd.
Nakaz aresztowania wydany przez MTK przeciwko niemu Siedzące głowy państw są rzadkością.
Putinowi grozi aresztowanie, jeśli postawi stopę w którymś z nich 123 kraje-sygnatariusze do statutu. Spośród nich 33 to kraje afrykańskie. Kwestia może osiągnąć punkt kulminacyjny w sierpniu, kiedy RPA będzie gospodarzem 15. szczytu bloku Brazylia-Rosja-Indie-Chiny-Republika Południowej Afryki (BRICS) Durbanie.
Putin został zaproszony jako głowa państwa. Jednak jako członek Trybunału Republika Południowej Afryki jest związana artykułem 86 Statutu MTK i prawo krajowe w pełni współpracować przy aresztowaniu prezydenta Rosji.
To nie pierwszy raz, kiedy kraj ten stoi przed takim dylematem.
2015 Prezydent Sudanu Omar Al Bashir odwiedził kraj wziąć udział w szczycie szefów państw Unii Afrykańskiej. W związku ze zobowiązaniami Republiki Południowej Afryki w MTK była ona zobowiązana do aresztowania Al Bashira, który został aresztowany naładowany za łamanie międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka w regionie Darfur w Sudanie. Ówczesny rząd pod przewodnictwem Jacoba Zumy odmówił jego aresztowania. powołując się na immunitet od ścigania urzędujących głów państw na mocy prawa międzynarodowego.
Nakaz aresztowania Putina rzucił rząd prezydenta Cyryla Ramaphosy między kamień a kamień. Wypełnienie krajowych i międzynarodowych zobowiązań poprzez wykonanie nakazu aresztowania zraziłoby Rosję. Miałoby to konsekwencje dwustronne – kraj ten jest nadal uważany za przyjaciela rządzącego Afrykańskiego Kongresu Narodowego ze względu na jego poparcie dla Związku Radzieckiego w walce z apartheidem – a także rozłamy w ramach BRICS Bliskie związki Moskwy z Pekinem.
Nie jest nierozsądne twierdzenie, że rząd Ramaphosy chce postępować ostrożnie, aby uniknąć takich napięć.
Kontynuuj czytanie: Pięć zasadniczych odczytów na temat stosunków rosyjsko-afrykańskich
Z drugiej strony powitanie Putina Podkreślenie niezależnej polityki zagranicznej Republiki Południowej Afrykikraj straciłby wiarygodność na arenie międzynarodowej.
Prawdopodobnym efektem jest to, że Republika Południowej Afryki może utracić swoje preferencje handlowe. Na przykład mogłoby to narazić na szwank traktowanie wywozu do USA na mocy art Afrykańska ustawa o wzroście i możliwościach (AGOA). AGOA była ostatnio używana jako narzędzie karne wobec Etiopii, Gambii i Mali za „niekonstytucyjne zmiany rządu”. „rażących naruszeń praw człowieka uznanych na arenie międzynarodowej„.
Ważny, Handel Republiki Południowej Afryki z USA znacznie przewyższa handel z Rosją.
Dylemat
Kiedy rząd Zumy odmówił aresztowania Al Bashira, wpadł w kłopoty prawne. Najwyższy Sąd Apelacyjny Republiki Południowej Afryki znaleziony że naruszył zarówno prawo międzynarodowe, jak i krajowe.
Po orzeczeniu Najwyższego Sądu Apelacyjnego rząd Zumy powiadomił o swoim zamiarze Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych wycofać się ze statutu rzymskiego. To nierozsądne posunięcie zostało zakwestionowane w Sądzie Najwyższym w Pretorii. To króluje że decyzja o rezygnacji była niekonstytucyjna z powodu braku zgody parlamentu. Stąd rząd „zrezygnował z odwołania”.
w 2017 r Znaleziono ICC że Republika Południowej Afryki nie wywiązała się ze swoich zobowiązań statutowych wobec sądu, nie aresztując i nie wydając Al Bashira. Sąd zdecydował jednak, że nie będzie dalej prowadził sprawy pragmatyczne powody. Uzasadniało to również skierowanie sprawy Republiki Południowej Afryki do Rady Bezpieczeństwa ONZ w związku z nieprzestrzeganiem przepisów „nie byłby skutecznym sposobem zachęcania do przyszłej współpracy”.
Jeśli Putin weźmie udział w nadchodzącym szczycie BRICS, a rządowi Ramaphosy nie uda się go aresztować, oznacza to, że RPA zlekceważy zarówno ustawodawstwo krajowe, jak i własną konstytucję. Artykuł 165 ust. 5 kraju Konstytucja wyjaśnia, że rząd jest związany nakazami i decyzjami sądowymi.
Kontynuuj czytanie: Al-Bashir: Co prawo mówi o obowiązkach Republiki Południowej Afryki
Jak Republika Południowej Afryki powinna zareagować na ten dylemat?
W tej chwili odpowiedź rządu nie jest jasna. Z jednej strony mówca Ramaphosa zwany że kraj jest świadomy swojego obowiązku aresztowania Putina i przekazania go MTK.
Potwierdził to natomiast minister spraw zagranicznych Naledi Pandor Zaproszenie dla Putina na spotkanie BRICS. Zauważyła, że gabinet musi zdecydować, jak odpowiedzieć na nakaz aresztowania wydany przez MTK.
Rząd chce starannie zrównoważyć swoje zobowiązania w MTK, obowiązki wewnętrzne i historycznie przyjazne stosunki z Rosją. O ile nie jest zdeterminowana, by zlekceważyć własne decyzje i prawa sądowe, istnieją możliwości uniknięcia kolejnej rundy międzynarodowych wyroków skazujących, co pomogłoby jej uniknąć potencjalnych pozwów społeczeństwa obywatelskiego za nieprzestrzeganie własnego prawa i orzeczeń sądowych tego kraju.
opcje
Po pierwsze, Republika Południowej Afryki powinna nadal zapraszać Rosję do udziału w szczycie. Ale kanałami dyplomatycznymi zażądaj, aby delegacji rosyjskiej przewodniczył jej minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow. Ławrow stał się zasadniczo twarzą Rosji etap międzynarodowy od początku wojny na Ukrainie.
Po drugie, podczas pandemii COVID stało się jasne, że fizyczną obecność na międzynarodowych zgromadzeniach głów państw można zastąpić obecnością wirtualną. Zgromadzenie Ogólne ONZ, jako głowy państw, wyznaczyło dobre standardy w tym zakresie złożyło oświadczenia wideo w związku z ograniczeniami związanymi z pandemią. Putin mógł wirtualnie uczestniczyć w szczycie BRICS.
Konieczność podpisania przez głowy państw dokumentacji szczytu nie stanowi przeszkody w wirtualnym uczestnictwie. Putin może podpisać dokumenty elektronicznie lub po szczycie, jeśli wymagany jest podpis nieelektroniczny.
Piłka jest teraz w rękach rządu Republiki Południowej Afryki. Miejmy nadzieję, że podejmie słuszną decyzję, leżącą w najlepszym interesie kraju i jego mieszkańców – nie Rosji czy USA, zwłaszcza że żadne z głównych mocarstw nie podpisało statutu MTK. Żaden z nich nie powinien dyktować, co Republika Południowej Afryki ma zadecydować.
Przede wszystkim rząd nie może deptać własnych praw i orzeczeń sądów. Przestrzeganie Konstytucji musi mieć pierwszeństwo. Decyzja, która leży w interesie Republiki Południowej Afryki i jej mieszkańców, posłużyłaby również jako wskazówka dla pozostałych 32 afrykańskich sygnatariuszy Międzynarodowego Trybunału Karnego, gdyby kiedykolwiek stanęli przed podobnym dylematem w przyszłości.
Ten artykuł został napisany wspólnie z Sasha-Lee Stephanie Afrika (LLD), prokuratorem Sądu Najwyższego Republiki Południowej Afryki i byłym wykładowcą na Uniwersytecie Stellenbosch i Uniwersytecie w Johannesburgu.
Ten artykuł został ponownie opublikowany przez Rozmowa, niedochodowa witryna z wiadomościami, której celem jest dzielenie się pomysłami ekspertów akademickich. Jeśli uznasz to za interesujące, możesz to zrobić zapisz się do naszego cotygodniowego newslettera.
To było napisane przez: Sascha-Dominik (Dov) Bachmann, Uniwersytet w Canberze.
Kontynuuj czytanie:
Sascha-Dominik (Dov) Bachmann nie pracuje, nie konsultuje się, nie posiada żadnych udziałów ani nie otrzymuje finansowania od żadnych firm lub organizacji, które mogłyby odnieść korzyści z tego artykułu, i nie ujawniła żadnych istotnych powiązań poza swoim stanowiskiem akademickim.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”