Nauka
Dubai Boat Show obejmuje elektryczną żaglówkę i superjacht o wartości 318 milionów dolarów
Lisa Fleisher (Bloomberg) — Czego chcą obecnie nabywcy największych jachtów świata? To samo, o czym wszyscy marzyliśmy podczas ograniczeń związanych z pandemią: więcej przestrzeni i kontaktu z otoczeniem.
Ponadto właściciele domów chcą być świadomi ekologicznie — lub przynajmniej ukłonić się w stronę przyszłości energetycznej. (Masywne jachty motorowe oparzenie ponad 500 litrów paliwa na godzinę).
Łodzie na wystawie w Targi w Dubaju ilustruje pragnienia tych, którzy mają wiele milionów do wydania na te łodzie mieszkalne. Nowe modele miały większe okna, bardziej eleganckie konstrukcje i dyskretny wystrój, w przeciwieństwie do stosunkowo ciasnych statków, które były znane od lat. Stoczniowcy podkreślali energooszczędność swoich statków, co powinno mieć znaczenie dla ludzi, którzy naprawdę napędzają globalne ocieplenie.
Pokaz jest coraz ważniejszym wydarzeniem marketingowym dla stoczniowców, ponieważ pieniądze napływają do regionu. Podczas gdy niektórzy mniejsi producenci twierdzili, że popyt na ich łodzie rybackie spada, ci, którzy budują niektóre z większych jachtów, twierdzili, że mają pełne portfele zamówień. Przychody Gulf Craft z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w 2023 r. będą dwukrotnie wyższe niż w poprzednim najlepszym roku firmy, powiedział prezes Mohammed Alshaali. Powiedział, że ostatni raz stocznia była całkowicie zapełniona około 2015 lub 2016 roku.
Podczas gdy Zjednoczone Emiraty Arabskie były rajem dla Rosjan po inwazji na Ukrainę, co spowodowało wzrost cen nieruchomości, ograniczenia nałożone przez kraje europejskie dodały nową dynamikę biznesowi żeglarskiemu. „Rynek wciąż istnieje, ale Rosjanie mają ograniczone możliwości korzystania ze swoich jachtów, więc z pewnością wpłynie to na sprzedaż” — powiedział Alshaali. „Nieruchomości będą kupować i trzymać w Dubaju. Łodzie, których potrzebują głównie w Europie, aw szczególności w basenie Morza Śródziemnego. A jest tak wiele krajów europejskich, do których nie mogą pojechać”.
Ponad 200 łodzi – niektóre zupełnie nowe, inne w produkcji od lat – zostało wystawionych na lądzie i wodzie podczas pięciodniowego pokazu, który zakończy się w niedzielę. Obejmowało to ponad 40 superjachtów, zdefiniowanych jako te powyżej 80 stóp. (Definicje tych neologizmów mogą się różnić, ale megajachty mają ponad 200 stóp długości, podczas gdy gigaachty mają ponad 300 stóp).
Od wartej 318 milionów dolarów koncepcji byłego projektanta Rolls Royce’a po w pełni elektryczną żaglówkę, oto pięć najciekawszych, nowych lub godnych uwagi jachtów na tegorocznych targach.
Kto powiedział, że nowoczesność z połowy wieku umarła? Wnętrze majestat 111 jest pełen zakrzywionego drewna, czystych linii, mieszanki naturalnych materiałów i subtelnych akcentów kolorystycznych. Ten trzypokładowy statek firmy Gulf Craft został zaprojektowany we współpracy z holenderskim Phathom Studio. Bezpośrednio nad główną sypialnią znajduje się mały brodzik ze szklanym dnem, ale okno dachowe można zakryć, aby zapewnić prywatność. Stoczniowiec twierdzi, że jest o 40% więcej przeszklonego szkła niż typowy jacht o długości poniżej 30 metrów, co tworzy lepsze połączenie między wnętrzem a zewnętrzem. Wewnątrz znajduje się sześć kabin, salon, jadalnia i kuchnia, a także basen na górnym pokładzie.
Okrętowiec: Statek Zatoki Perskiej (ZEA)
Długość: 111 stóp, 10 cali (34,1 metra)
Cena: według brokera zaczyna się od 12 milionów dolarów
Ten koncept gigayachtu został dosłownie odsłonięty – arkusz zaczerpnięty z makiety łodzi z wielkim rozmachem – na wystawie łodzi. Statek został zaprojektowany przez byłego głównego projektanta Rolls Royce’a, Gilesa Taylora, znanego z Phantoma i Cullinana. Eleganckie zaokrąglone pokłady statku unoszą się nad długim kadłubem. Taylor szybko zauważa, że „jej krągłości nie czynią jej zbyt kobiecą, ponieważ jej odważna i bezpośrednia architektura ma męski charakter”. Projektanci opisali to jako oceaniczne sanktuarium, które spodoba się młodym przedsiębiorcom technologicznym i młodym wizjonerom, chociaż musieliby odnieść niesamowity sukces w młodym wieku, aby pozwolić sobie na gigaacht.
Holenderska stocznia jest bliska zawarcia umowy sprzedaży pierwszego statku, którego budowa ma zająć około pięciu lat. Oceanco obiecuje aeolusNazwany na cześć greckiego boga wiatru, będzie gotowy do odejścia od zależności od paliw kopalnych, z układem, który można przekonfigurować pod kątem innych paliw lub przyszłej technologii energetycznej.
Okrętowiec: Ocean (Holandia)
Długość: 430 stóp (131 metrów)
Cena: według firmy 300 milionów euro (318 milionów dolarów) na północy
Ta bezemisyjna elektryczna łódź żaglowa może być używana podczas dłuższych rejsów – pod warunkiem prawidłowego pływania przy dobrej pogodzie. Możesz uruchomić silniki elektryczne na kilka godzin, rzucić kotwicę, naładować akumulatory, a gdy pogoda na to pozwoli, podnieść żagle i wykorzystać energię wiatru. (To ten sam pomysł, który kryje się za dużo, dużo, dużo większym Orient Express Silenseas.) W międzyczasie, gdy łódź porusza się do przodu, śruby napędowe wytwarzają moc. Panele słoneczne pokrywają praktycznie cały katamaran. Wśród właścicieli jest mistrz Formuły 1 Fernando Alonso, rzecznik marki. Sunreef planuje rozszerzyć produkcję na Bliski Wschód ze stocznią w emiracie Ras Al Khaimah.
Okrętowiec: jachty Sunreef (Polska)
Długość: 78 stóp 3 cale (23,9 m)
Cena: według firmy od 7,5 miliona euro
Ten aluminiowy jacht sportowy został zaprojektowany przez włoską grupę Sea Group, która zarządza włoską firmą budowlaną Tecnomar. Prezentowany statek to tzw Wiktoria, z aluminiowym kadłubem, jacuzzi i jadalnią. Dzięki eleganckiej, zakrzywionej sylwetce model superjachtu może pomieścić do 12 gości w czterech sypialniach. Strefa załogi obejmuje kabinę główną z pojedynczym łóżkiem oraz dwie kabiny załogi z dwoma pojedynczymi łóżkami.
Okrętowiec: Tecnomar (Włochy)
Długość: 120 stóp (36,6 m)
Cena: 16,8 mln euro, według brokera
koczownik 101
Nomad 101 jest sprzedawany jako idealna opcja dla rodzin lub wycieczkowców, którzy chcą odbyć dłuższe rejsy i cieszyć się czasem spędzonym na morzu. Łódź ma trzy pokłady i flybridge, czyli górny pokład na świeżym powietrzu. Miejsce do przechowywania może pomieścić dwa skutery wodne i łódź motorową lub małą. Gulf Craft wypuścił ten nowy model jako niespodziewany debiut w swojej stoczni w emiracie Umm Al Quwain.
Okrętowiec: Statek Zatoki Perskiej (ZEA)
Długość: 99 stóp, 6 cali
Cena: Dostępne na zapytanie
© 2023 Bloomberg LP
Zapisz się do naszego newslettera
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”