Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Dlaczego kraj jest liderem IT w Europie Środkowo-Wschodniej

Published

on

Dlaczego kraj jest liderem IT w Europie Środkowo-Wschodniej

Europa wschodząca zyskała zasłużoną reputację jako raj dla outsourcingu rozwoju oprogramowania typu nearshore i offshore, a Polska zajmuje trzecie miejsce na świecie w tym obszarze usług. Polska zajęła pierwsze miejsce, wyprzedzając Ukrainę, która jest uważana za bezpieczną przystań offshore dla outsourcingu wytwarzania oprogramowania. Jeśli chodzi o usługi wytwarzania oprogramowania, Polska zajmuje trzecie miejsce na świecie, za Indiami i Chinami. Przyczyn takiego wyniku jest co najmniej kilkadziesiąt, ale wraz z najnowszym „Future of IT Report” 2023 Emerging Europe, teraz na podstawie danych prezentowane są niemałe ustalenia.

W przeszłości koszt był najczęstszym powodem, dla którego firmy z Europy Zachodniej lub Ameryki Północnej zlecały usługi IT na zewnątrz. Ale to, co kiedyś było najbardziej uzasadnionym ekonomicznie wyjaśnieniem, nie jest już ważnym argumentem. Usługi IT w regionach rozwijających się lub wschodzących są nadal tańsze. Jednak dostępność specjalistów IT i zagęszczenie talentów to dwie kolejne zalety, które znacznie zwiększają atrakcyjność działalności offshore w niektórych regionach świata.

Oprócz kwestii związanych z wydajnością i kosztami, brak bariery stref czasowych oraz różnic kulturowych lub geograficznych sprawia, że ​​zagraniczne operacje IT w Polsce są naturalnym wyborem dla firm z Europy Zachodniej. Jednakże, „Raport Przyszłość IT” 2023 oferuje głębszy wgląd w kluczowe kompetencje specjalistów IT i środowiska biznesowego.

Przyjrzyjmy się powodom takiego pozycjonowania Polski.

Przegląd ogólny

Sektor ICT w Polsce zyskuje na znaczeniu i oferuje atrakcyjniejsze pakiety wynagrodzeń niż inne. Średnie wynagrodzenie w sektorze ICT znacznie wzrosło, z 1 598 euro w 2015 r. do 2 148 euro w 2021 r. Ponadto liczba zatrudnionych ekspertów ds. ICT stale rosła: w 2021 r. zatrudnionych było 486 tys. % wzrostu w czasie.

Ogólny rozwój sektora ICT i związane z nim inwestycje zaowocowały z biegiem czasu rozwojem wybitnych umiejętności wśród specjalistów ds. technologii. Ogólny wzrost doprowadził do wzrostu liczby wysoko wykwalifikowanych inżynierów technicznych. Polska zajmuje obecnie trzecie miejsce w Indeksie Konkurencyjności IT, awansując z drugiego miejsca. W matematyce PISA Polska zajęła drugie miejsce na świecie. Polska zajmuje również drugie miejsce w rankingu TopCoder, demonstrując swoje umiejętności programistyczne. Kraj zajmuje również trzecie miejsce w Indeksie biegłości językowej EF English Proficiency Index pod względem biegłości językowej. Dodatkowo Polska dobrze radzi sobie w cyberbezpieczeństwie, zajmując czwarte miejsce w Global Cybersecurity Index.

READ  „Przetrwanie cywilizacji zachodniej” zależy od powstrzymania niekontrolowanej migracji – mówi polski premier Tusk

Wsparcie techniczne i helpdesk

Pierwsze miejsce Polski na świecie pod względem wsparcia technicznego i helpdesku może mieć związek z młodzieżą obeznaną z technologiami i technologiami, która wyprzedziła liderów offshore, takich jak Filipiny (2. miejsce) i Indie (3. miejsce). Decydujące czynniki tego sukcesu to nie tylko znajomość języka angielskiego czy cyfrowe know-how specjalistów IT, ale także proaktywny sposób pracy i reputacja.

Polska dostrzegła potrzebę zaszczepienia swojego pokolenia umiejętności cyfrowych i wiedzy technologicznej. Kraj zainwestował w programy edukacyjne i szkoleniowe, aby zapewnić młodzieży dobre przygotowanie do ery cyfrowej. Polscy młodzi ludzie biegle władają językiem angielskim i nie mają problemów z odpowiadaniem na zapytania klientów i pomaganiem w złożonych wyzwaniach technologicznych, przyczyniając się do reputacji Polski jako doskonałego serwisu dla klientów. Wyjątkowa etyka pracy i kompetencje polskich specjalistów przyczyniają się do ich sukcesu w zakresie wsparcia technicznego i sprawiają, że są bardzo poszukiwani na arenie międzynarodowej.

Analiza danych i nauka

Polska utrzymuje pozycję lidera w obszarach digital i ITO, zajmując pierwsze miejsce w rozwoju Europy i drugie na świecie w zakresie analizy danych i usług naukowych. Oba są ważnymi elementami szerszego tematu usług IT, ponieważ pomagają firmom usprawnić operacje, usprawnić podejmowanie decyzji i napędzać innowacje. Zarządzanie danymi, wizualizacja danych, eksploracja danych, modelowanie predykcyjne i inne metody analityczne są szeroko stosowane w usługach IT, a Polska stała się znaczącym graczem w tej dziedzinie.

robotyki i automatyki

Umiejętności i talenty w dziedzinie robotyki w Polsce spotkały się z dużym zainteresowaniem, plasując kraj na trzecim miejscu na świecie, tuż za Czechami i Słowenią. Osiągnięcie to świadczy o rosnącym znaczeniu Polski w dziedzinie robotyki i nieustającym zaangażowaniu tego kraju w rozwój wysoko wykwalifikowanej siły roboczej i pielęgnowanie kultury innowacyjności.

Kraj odnotował znaczny wzrost badań i rozwoju, ze szczególnym naciskiem na rozwój technologii robotycznej. Polskie uczelnie i instytuty badawcze odegrały kluczową rolę w rozwoju wybitnych absolwentów kierunków związanych z robotyką, zapewniając im wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwoju w tej szybko rozwijającej się branży.

READ  Partnerstwo Turcja-Polska dla zapewnienia pokoju i dobrobytu: FM Çavuşoğlu

Indeks konkurencyjności IT

Raport The Future of IT przedstawia Indeks konkurencyjności IT, który ocenia narody pod względem dostępnych talentów, infrastruktury IT, wpływu ekonomicznego i aktualnego klimatu biznesowego. Po Estonii i Litwie Polska spadła na trzecie miejsce, przegrywając w kategoriach otoczenie biznesowe i wpływ ekonomiczny. Uderzające jest jednak to, że Polska znalazła się w pierwszej czwórce w 11 z 45 wyników, dominując w składniku zdolności indeksu. Polska nadal oferuje wielki talent IT i utrzymuje jakość, o czym świadczą doskonałe wyniki wśród wszystkich krajów Europy wschodzącej.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *