Zabawa
Dlaczego kampania „Nie patrz w górę” robi tak źle
Nie patrz w górę niedawno przeszedł do historii, bije rekord Netflix za liczbę godzin oglądania w tygodniu. Ludzie spędzili w zeszłym tygodniu ponad 152 miliony godzin na oglądaniu filmu, co wskazuje na niewiarygodne zainteresowanie.
Niezależnie od tego, co myślisz o filmie, obejrzy go tak wiele osób Film o tematyce klimatycznej ma niezaprzeczalne zalety. Ale to, co chcą zrobić jego twórcy i gwiazda klimatyczna Leonardo DiCaprio – przekonać ludzi, by zareagowali na klimat po jego zobaczeniu – ma poważne problemy.
Rola Randalla Mindy’ego, naukowca desperacko próbującego ostrzec świat przed zbliżającą się do Ziemi kometą poziomu wyginięcia, wydaje się naturalnie pasować do DiCaprio w tym momencie jego kariery. Jego zasięg jest ogromny, a moc gwiazd jest niezaprzeczalna; Nie ma wątpliwości, że pomógł zwiększyć liczbę widzów. Jest też jednym z najgłośniejszych zwolenników klimatu w Hollywood. W 1998 założył fundację proekologiczną; rozmawiał z Barackiem Obamą o porozumieniu paryskim; być skoncentrowanym Przemówienie w sprawie przyjęcia Oscara 2016 na temat klimatu; został nazwany Ambasador ONZ dla Pokoju w 2014; i zasiada w zarządach kilku organizacji ochrony środowiska.
Nie patrz w górę był reklamowany jako wezwanie do działania zarówno przez jego twórców, jak i firmę DiCaprio, która zajmowała się promowaniem podobnych tematów w wywiadach i udostępnij stronę internetową filmu oraz Wezwania do działania na Twitterze. Ale te wezwania trochę sprowadzają sprawy z toru, odzwierciedlając porażkę wyobraźni.
Jeden z największych problemów, jakie miałem Nie patrz w górę czy to naprawdę kometa? całkiem zła analogia do zmian klimatycznych. Jest to czynnik zewnętrzny, który można łatwo powstrzymać brutalną siłą, a film sugeruje, że wystarczy spojrzeć w górę, co ludzkość musi zrobić.
Podobny, Nie patrz w góręjest oficjalny Strona promocyjna, który był mocno promowany przez DiCaprio i twórców filmu, oferuje różnorodne zajęcia indywidualne (jedz warzywa, rozmawiaj ze znajomymi i współpracownikami, idź do pracy). Wszystkie te osobiste działania są dobre i dobre, ale pomysł, że jednostki mogą rozwiązać problem systemowy poprzez zmianę swoich osobistych wyborów, jest pomysłem, który był pierwotnie stworzony i finansowany przez firmy paliw kopalnych. To nigdy nie wystarczy.
Myśl, że podnoszenie świadomości jest kluczem do ochrony klimatu, zdominowała również dyskurs od dziesięcioleci. Nie brakuje na to kampanii, a wiele z nich jest prowadzonych przez te same bogate organizacje non-profit DiCaprio zasiada w zarządach. Mimo to wciąż pogrążamy się w katastrofie właśnie dlatego, że w codziennym życiu ludzi potrzebujemy o wiele więcej niż tylko świadomości i indywidualnych rozwiązań.
Ilekroć DiCaprio pojawia się w wiadomościach ze względu na swoją działalność charytatywną na rzecz klimatu, zawsze jest to prawdziwy rynek zbytu Kawałek biegnie zadowolony o jego prywatnym użytkowaniu odrzutowca. Chociaż te recenzje są w złej wierze, wskazują na własną niewygodną prawdę, że DiCaprio należy do grupy bogatych, którzy mogliby faktycznie dokonać prawdziwego spadku emisji, gdy zmienią styl życia lub oddadzą więcej swoich pieniędzy. Tylko cztery godziny lotu prywatnym odrzutowcem emituje tyle samo dwutlenku węgla jak przeciętna osoba mieszkająca w UE rok. Kiedy zmiany stylu życia są gdzie Nie patrz w górę chce połączyć energie ludzi, to jego charyzmatyczna gwiazda z pewnością mogłaby zrobić o wiele więcej niż zwykły widz w Tuscaloosa w stanie Alabama.
Działania, które DiCaprio podejmie w ramach. promuje Nie patrz w górę Moc nie jest właściwie konfrontowana. Aktywizm celebrytów jest z natury dziwnym, śliskim zboczem. Ale porównaj co Nie patrz w górę pchać próbuje zrobić na przykład prace Jane Fondy z ostatnich lat. Była w czołówce i odpaliła Zamieszki z piątkowymi wiertłami przeciwpożarowymi, oraz pokazać się, by wesprzeć rdzennych protestujących Walcz z Rurociąg linii 3 w Minnesocie. Jej praca konfrontuje się z siłami bezpośrednio napędzającymi kryzys klimatyczny i łączy tubylcze i inne grupy, które na kryzysie klimatycznym stracą najbardziej. Ma to potencjał zachęcania ludzi do tworzenia trwałych, transformujących zmian w razie potrzeby zamiast mówić ludziom, żeby odłożyli tego hamburgera. Aktywizm DiCaprio to miejsce, w którym ochrona klimatu utknęła od kilkudziesięciu lat, gdy elitarna klasa próbuje podnieść świadomość na temat klimatu; Działania bezpośrednie Fondy wydają się być przyszłością, która stawia czoła władzy i pociąga ją do odpowiedzialności. Ze swojej strony Netflix skontaktował się z komunikatorami klimatycznymi, aby ulepszyć swoją stronę internetową, aby odzwierciedlić ogrom potrzeb.
Praca z kapitalistyczną machiną, taką jak Hollywood, w celu wysłania politycznego przesłania o czymś tak złożonym, jak klimat, ma swoje granice. Podczas gdy DiCaprio i Nie patrz w góręTwórcy wyraźnie chcą, aby film funkcjonował zarówno jako niezwykle udany kawałek rozrywkowy oraz wezwanie do działania, to nie jest takie proste.
Szczerze mówiąc, trochę trudno powiedzieć o kimś, kto… świętował Sylwestra z Jeffem Bezosem na jachcie o wartości 150 milionów dolarów że nie zwracamy wystarczającej uwagi na zmiany klimatyczne. To dziwne uczucie, że ten sam facet, który na tym klimatycznym filmie zarobił 30 milionów dolarów, zatweetował na stronie internetowej, która każe mi przełączyć się na światła LED, żeby naprawić problem. Ludzie powinni Opowiadanie historii klimatycznych w sztuce bo są ciekawe, wciągające historie, takie jak Nie patrz w góręSukces dowodzi. Sztuka jest potężnym obiektywem do spojrzenia na społeczeństwo, które mamy i jak możemy naprawić to, co jest zepsute. Ale aby ten film stał się kampanią akcji, potrzeba o wiele więcej niuansów.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.