Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Czy roboty narażają ludzką siłę roboczą na ryzyko?

Published

on

Pandemia Covid-19 spowodowała przemieszczenie ludzkiej siły roboczej, przy czym najbardziej dotknięta była nisko wykwalifikowana siła robocza. Branże z całego świata wykorzystywały roboty do przejmowania większości zadań, zostawiając ze sobą to pytanie. Czy roboty narażają  ludzką siłę roboczą na ryzyko zastąpienia? MOP szacuje liczbę miejsc pracy utraconych w 2020 r. z powodu pandemii na ponad 250 mln.

Choć strach przed robotami przejmującymi większość zadań wykonywanych przez ludzi sięga czasów ich wejścia na rynek, pandemia udowodniła, że ​​mogą stanowić zagrożenie. Wraz z pojawieniem się robotów współpracujących lub (cobotów) produkowanych przez firmy takie jak Universal Robots, taki scenariusz staje się bardziej realistyczny.

Choć może to zabrzmieć niepokojąco, badania podkreślają, że większość miejsc pracy dla ludzi nie zniknie, ale mogą się zmienić. Inwazja robotów niesie ze sobą ogromne korzyści, ale nie przejmie wszystkich miejsc pracy, ponieważ niektóre nadal wymagają 100% interwencji człowieka. Jednak dobrze jest znać najbardziej prawdopodobne zadania, które staną się domeną robota w przyszłości, aby poszerzyć swoje umiejętności o zadania, których automatyzacja nie może wykonać.

Roboty najprawdopodobniej przejmą następujące prace

Badania podkreślają, że roboty najprawdopodobniej przejmą pełną kontrolę nad zaledwie 5% miejsc pracy we wszystkich branżach. Dlatego nawet po zautomatyzowaniu większość zadań będzie nadal prosperować, a roboty przejmują poszczególne zadania. Niektóre z prac, które mogą mieć znaczny wpływ na automatyzację robotyki, to:

Usługi gastronomiczne

Jednym z ostatnich beneficjentów automatyzacji jest branża gastronomiczna, a zwłaszcza restauracje typu fast-food, które stawiają na wydajność i szybkość. Roboty pomagają klientom składać zamówienia, dokonywać dostaw i płatności. Pomagają również w powtarzalnych zadaniach, takich jak przygotowywanie posiłków i zmywanie naczyń. Jednak niektóre umiejętności, które wymagają kreatywności, takie jak szefowie kuchni, kucharze, kelnerzy i stanowiska kierownicze, nadal będą wymagały ludzi.

READ  Polska przyłącza się do bojkotu spotkania OBWE na zaproszenie rosyjskiego ministra

Budowa

Rośnie zapotrzebowanie na infrastrukturę i nowe budynki, co powoduje powstawanie miejsc pracy na budowie. Jednak niektóre prace budowlane są zbyt złożone, wymagające lub niebezpieczne dla ludzi, ale odpowiednie dla robotów. Niektóre z tych zadań obejmują rozbiórki, eksploatację sprzętu budowlanego, niektóre instalacje i naprawy. Niektóre funkcje w budownictwie, takie jak kompleksowe naprawy i instalacje oraz zarządzanie placem budowy, wymagają więcej ludzi niż robotów.

Sprzedaż

Inną niedawną korzyścią dla automatyzacji jest branża detaliczna, w której wiele dużych sieci automatyzuje wiele swoich zadań. Sieci używają robotów do czyszczenia przejść, uzupełniania półek i sprawdzania inwentarza. Najpopularniejsze roboty w branży detalicznej to roboty kolaboracyjne (coboty), które są bardziej elastyczne niż roboty tradycyjne i dobrze współpracują z ludźmi. Jednak nawet w przypadku automatyzacji niektóre usługi, takie jak obsługa klienta, nadal wymagają ludzkiego dotyku.

Administracja biurowa

Choć brzmi to mało prawdopodobne, roboty przejmują wiele zadań wspomagających administrację i biura, które od wielu lat pozostają domeną ludzkiej siły roboczej. Niektóre z zadań obejmują odbieranie telefonów, umawianie wizyt, generowanie raportów okresowych i wprowadzanie danych. Jednak wiele stanowisk administracyjnych nadal wymaga cech ludzkich, co czyni je prawie niemożliwymi do zautomatyzowania.

Produkcja

Przemysł wytwórczy jest największym użytkownikiem robotów. Wiodącym sektorem produkcyjnym przodującym w zestawie jest przemysł motoryzacyjny, w którym prawie wszystkie zastosowania są zautomatyzowane. Zadania obejmują montaż, spawanie, malowanie, produkcję i inne. Większość z tych zadań jest przewidywalna, powtarzalna i ryzykowna dla ludzi. Mimo że większość pracy wykonują maszyny, wciąż istnieją zastosowania, których roboty nie mogą wykonać bez interwencji człowieka.

Podsumowując

Inne zadania, w których rośnie inwazja robotów, branża ubezpieczeń, usługi takie jak dostawy, kasjerzy itp. Jednak roboty nie mogą replikować konkretnych zadań, takich jak te, które wymagają empatii, którą mogą zapewnić tylko ludzie. Problemem będzie również przejmowanie przez roboty kontroli nad zadaniami, które wymagają bezpośredniego zarządzania innymi ludźmi.

READ  Gościnna felietonistka Kathleen Wróblewski: Powody, dla których warto świętować Miesiąc Dziedzictwa Polsko-Amerykańskiego

Roboty mogą być tutaj z nami i w najbliższym czasie nigdzie się nie wybierają, ale pomagają powiększać ludzką siłę roboczą i nie odpędzać jej.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *