technologia
Czy Polska może stać się europejskim liderem w branży gier komputerowych?
Artykuł
Czy Polska może stać się europejskim liderem w branży gier komputerowych?
W 2022 roku przychody polskiej branży hazardowej wyniosły 1,29 miliarda euro, a łączne przychody branży wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o około 250 proc. – informuje Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Szacuje się, że w Polsce w branży hazardowej pracuje 15 000 osób, co plasuje nas na trzecim miejscu w Europie, zaraz po Wielkiej Brytanii i Francji.
Nawiązując do raportu PARP, eksperci PIE podają, że w 2022 roku w Polsce działało 494 producentów i wydawców gier. Ważną cechą polskiej branży gier komputerowych jest jej systematyczny rozwój, którego 97 proc. produkcji trafia na eksport.
Z raportu Newzoo, który prezentuje branżę gier z perspektywy globalnej, wynika, że w 2023 roku liczba graczy na całym świecie osiągnie prawie 3,4 miliarda, co oznacza wzrost o 6,3% rok do roku. Największym rynkiem graczy jest region Azji i Pacyfiku (1,8 miliarda ludzi), następnie Bliski Wschód i Afryka (574 miliony), Europa (447 milionów), Ameryka Południowa (335 milionów) i Ameryka Północna (237 milionów).
Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego podkreślają, że branża gamingowa w Polsce od lat odnotowuje systematyczny wzrost sprzedaży, a eksportowy charakter gier komputerowych i światowe trendy dają nadzieję na dalszy rozwój branży. Polska branża gier komputerowych zajmuje jedną z czołowych pozycji w Europie. Eksperci zwracają jednak uwagę, że wynika to bardziej z liczby pracowników niż z wielkości wygenerowanej sprzedaży. To z kolei pokazuje, że jest jeszcze wiele do zrobienia, aby przełożyć wykonaną pracę na wyniki finansowe.
Z raportu opublikowanego przez PARP wynika, że ponad 65% gier wyprodukowanych w Polsce tłumaczonych jest na więcej niż dwa języki, w porównaniu do 29% gier powstałych poza granicami Polski. Daje to nową nadzieję na dalszy wzrost sprzedaży branży w kolejnych latach. Podobnie eksportowy charakter branży będzie prowadził do wzrostu wyników branży, biorąc pod uwagę stale rosnącą liczbę graczy na całym świecie.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”