technologia
Cyberpunk 2077 wykorzystał technologię sztucznej inteligencji do odtworzenia polskiego aktora głosowego w Phantom Liberty po jego śmierci
CD Projekt wykorzystał technologię sztucznej inteligencji do odtworzenia polskiego aktora głosowego z Cyberpunka 2077, który zmarł w 2021 roku.
Głos zmarłego Miłogosta Reczka został odtworzony przez algorytm sztucznej inteligencji dla Phantom Liberty – najnowszego dodatku do podstawowej gry – do wydania w języku polskim.
W oświadczeniu udostępnionym BloombergaCD Projekt poinformował, że otrzymał zgodę rodziny Reczka na odtworzenie w ten sposób głosu aktora na potrzeby dodatku.
Dyrektor lokalizacji CD Projekt Mikołaj Szwed powiedział Bloombergowi, że Reczek jest „jednym z najlepszych polskich aktorów głosowych”, a jego występ w Cyberpunku 2077 nazwał „wybitnym”. W pewnym momencie studio rozważało zatrudnienie innego aktora do nagrania polskich kwestii do postaci Reczka, Viktora Vectora (na zdjęciu powyżej), ale „nie podobało mu się takie podejście”.
Zamiast więc całkowicie zastąpić jego głos w polskiej wersji Phantom Liberty, studio zatrudniło aktora, który nagrał nowe kwestie z dodatku, a następnie za pomocą oprogramowania do klonowania głosu Respeecher zmodyfikował ten dialog tak, aby brzmiał jak Viktor Vector Reczka.
„W ten sposób mogliśmy utrzymać jego dobrą formę w grze i uhonorować jego wspaniały występ w roli Viktora Vectora” – powiedział Szwed prasie, dodając, że synowie Reczka „bardzo wspierali” tę decyzję.
Sztuczna inteligencja była oczywiście gorącym i nieco kontrowersyjnym tematem w branży gier wideo. Wielu aktorów głosowych skomentowało funkcje klonowania, w tym Jennifer Hale, David Hayter, Jane Perry i Troy Baker.
Oprócz technologii klonowania głosu, twórca Assassin’s Creed, firma Ubisoft, ogłosiła wprowadzenie narzędzia AI Ghostwriter. Według Ubisoftu technologia ta pomoże autorom tworzyć dialogi z postaciami niezależnymi w grze. Wywołało to jednak dyskusję wśród pisarzy branżowych.
„Jako pisarka konieczność edytowania skryptów/dialogów generowanych przez sztuczną inteligencję wydaje się znacznie bardziej czasochłonna niż samo pisanie własnych linii tymczasowych 🤷” – powiedziała wówczas Alanah Pearce, pisarka z Sony Santa Monica. „Zdecydowanie wolałbym, aby studia AAA wykorzystały budżet wydany na tworzenie takich narzędzi na zatrudnienie większej liczby scenarzystów”.