technologia
Cranborne Audio Carnaby 500 EQ – miks z praktyki
MIESZAĆ WERDYKT: CRANBORNE AUDIO CARNABY 500 EQ |
WYNOS: „Myślę, że najlepiej opisać go jako coś w rodzaju wzmacniacza – procesora, który może osłodzić niemal każde źródło”. |
FIRMA: Cranborne Audio • www.cranborne-audio.com CENA: 499 dolarów ZALETY: • EQ i nasycenie. • Całe przetwarzanie odbywa się analogicznie. • Optosync łączy bezprzewodowo wiele urządzeń. • Wstążkowe diody LED stają się jaśniejsze i bardziej nasycone. • Zespoły reagują dynamicznie. • Przydatne w przypadku ścieżek instrumentalnych i wokalnych, autobusów i pełnych miksów. • Szczególnie imponujący na perkusji. • Przystępny. NIEDOGODNOŚCI: • Rzadka dokumentacja. |
Od czasu wypuszczenia na rynek w 2019 roku swojego pierwszego produktu, przedwzmacniacza Camden, angielski producent Cranborne Audio zyskał reputację dzięki opracowywaniu innowacyjnego, analogowego sprzętu audio po przystępnej cenie. Kolejne produkty, takie jak interfejs audio serii 500R8 500, jednostka rozszerzająca 500ADAT oraz przedwzmacniacze EC1 i EC2, kontynuowały tę tradycję.
Teraz nowy Carnaby 500 EQ, jednoprzestrzenny procesor z serii 500, jest jak dotąd najbardziej oryginalnym produktem Cranborne. Firma nazywa go „pierwszym na świecie korektorem harmonicznym”.
Co to jest korektor harmoniczny? Podczas gdy tradycyjny korektor zwiększa lub obcina amplitudę określonych częstotliwości, Carnaby 500 (nazwany na cześć Carnaby Street, centrum swingującego Londynu w latach 60. XX wieku) wstawia nasycenie harmoniczne powyżej wybranej częstotliwości, aby stworzyć wzmocnienie. Podczas cięcia dodaje podteksty powyżej wybranej częstotliwości, jednocześnie redukując podstawę. Całe przetwarzanie odbywa się ściśle analogicznie.
Urządzenie posiada trzy pasma półparametryczne; Oznacza to, że każdy z nich ma pokrętło wyboru częstotliwości (ciągłej, a nie stopniowej) i kontrolę wzmocnienia/obniżenia, ale nie ma ustawienia Q. Opaski Hi i Lo wyposażone są w filtry półkowe. Zakres Hi mieści się w zakresie od 5 do 25 kHz, Lo mieści się w zakresie od 20 do 420 Hz, a pasmo środkowe, które posiada filtr szczytowy, mieści się w zakresie od 200 Hz do 6,2 kHz.
Pasma EQ reagują dynamicznie. Im bardziej podniesiesz lub obniżysz, tym więcej zostanie dodanego nasycenia harmonicznego. Poziom wejściowy wpływa również na poziom nasycenia.
KOLEJKA
Każde pasmo posiada dwa przyciski: duży do podbijania i obcinania oraz mały do regulacji częstotliwości. Po prawej stronie każdego elementu sterującego poziomem znajduje się dioda LED nasycenia pasma, która świeci przy różnych poziomach jasności, wskazując poziom nasycenia w tym paśmie. Według skróconej instrukcji obsługi diody LED zapalają się po zmierzeniu 3% THD na wyjściu.
Na górze i na dole frontu znajdują się przyciski wejścia i wyjścia. Możesz zwiększyć to pierwsze, aby uzyskać większe nasycenie i zrównoważyć wzrost głośności w przypadku tego drugiego.
W Carnaby 500 znajdziesz dwa małe przełączniki dwustabilne. Jeden włącza i wyłącza urządzenie. Drugi nazywa się Optosync i umożliwia podłączenie kolejnego Carnaby 500 w celu pracy w trybie stereo. Cranborne twierdzi, że możesz zsynchronizować wiele Carnaby w celu uzyskania miksów wielokanałowych.
Łączenie urządzeń serii 500 zazwyczaj wymaga kabla połączeniowego między urządzeniami. Optosync działa całkowicie bezprzewodowo. Część nazwy „Opto” odnosi się do światła podczerwonego przesyłanego jako sygnał sterujący z jednego urządzenia do drugiego.
Cranborne pożyczył do testu dwa Carnaby, więc miałem okazję wypróbować Optosync. Działa doskonale i całkowicie w tle. Po włączeniu dioda LED zasilania drugiego Carnaby zmienia kolor z niebieskiego na biały, pokazując, że urządzenia są zsynchronizowane. W zastosowaniach stereo, takich jak edycja całego miksu lub szyny AUX, Optosync jest niezwykle przydatny. Jeśli wolisz tryb dual mono, możesz oczywiście wyłączyć Optosync.
Seria przełączników DIP wewnątrz Carnaby 500 (dostępnych tylko wtedy, gdy urządzenie nie znajduje się w ramce) umożliwia włączenie alternatywnej metody synchronizacji, w której oba urządzenia są fizycznie połączone za pomocą wewnętrznych gniazd TRS 3,5 mm.
Inne opcje przełączane za pomocą dipów obejmują włączenie automatycznej kalibracji po włączeniu zasilania, utrzymywanie aktywnej kontroli wejścia podczas pomijania reszty urządzenia i wyłączanie diod LED specyficznych dla pasma.
Funkcjonalność przełączników DIP jest jedynie tajemniczo opisana w skróconym przewodniku, który obecnie stanowi jedyną dokumentację urządzenia wraz ze stroną z przykładowymi ustawieniami. Krótki przewodnik jest pomocny, ale moim zdaniem nieco skąpy.
Możesz zobaczyć wszystkie oznaczenia częstotliwości, jeśli ramka serii 500 znajduje się na poziomie oczu lub nieco powyżej. Jeśli będziesz musiał spojrzeć w dół, nie będziesz w stanie odczytać wartości w lewym dolnym rogu pokręteł częstotliwości, ponieważ są one częściowo zasłonięte przez pokrętła. Na szczęście po zapoznaniu się z urządzeniem zaczynasz zapamiętywać pozycje częstotliwości dla każdego przycisku. Oczywiście zawsze możesz użyć uszu.
JAZDA TESTOWA
Po zainstalowaniu dwóch Carnaby w mojej ramie Cranborne Audio 500R8, próbowałem użyć jednego z nich na wejściu różnych instrumentów. Podłączyłem DI mojej gitary elektrycznej do przedwzmacniacza Camden, a następnie do Carnaby za pomocą pedału pogłosu UAFX Dream ’65. Udało mi się szybko dokonać wzmocnień i cięć, dzięki którym już użyteczny dźwięk stał się bardziej żywy i obecny. Kiedy A/Bing audio z włączoną i wyłączoną edycją, wyraźnie słyszałem tłumienie stanów nieustalonych z powodu nasycenia.
Nagrałem także bas P-Bass jadący prosto do Camden, a następnie do Carnaby i byłem zadowolony z rezultatów. Podkręciło ton i nadało mu jedynie nutę brudu.
Odkryłem, że korektor harmoniczny nie był tak responsywny jak tradycyjny korektor. Musiałem zwiększyć lub obciąć więcej, niż się spodziewałem, aby usłyszeć pożądane zmiany częstotliwości.
Następnie przydzieliłem Carnaby 500 jako wstawki sprzętowe w moim DAW. Użyłem jednego, aby dodać trochę blasku ścieżce gitary akustycznej, podbijając ją do 5 kHz i lekko przycinając w okolicach 900 Hz i 100 Hz. Podteksty sprawiły, że niskie tony brzmiały bogatsze, a górne średnie i wysokie tony błyszczały. Byłem również zadowolony z tego, jak zabrzmiało to na ścieżce mandoliny, gdzie dostosowałem ją, aby była nieco trudniejsza i złagodziła transjenty.
Roswell Pro Audio Aztec – A Mieszać Przegląd prawdziwego świata
Carnaby jest także doskonałym procesorem głosu. Dzięki regulacji częstotliwości i delikatnemu nasyceniu może dodać trochę więcej blasku i mocy do ścieżki wokalnej, a nawet pomóc ożywić nudną ścieżkę dźwiękową.
Najbardziej imponujące rezultaty osiągnąłem w przypadku ścieżek perkusyjnych. Łatwo było dodać wagę i ciepło do kopnięć, werbli i tomów. Łącząc oba urządzenia za pomocą Optosync, osiągnąłem doskonałe wyniki z kompletnymi miksami perkusyjnymi i pętlami.
Na koniec wypróbowałem parę stereo na magistrali głównej kilku miksów, a urządzenia dodały subtelne ciepło i blask całemu miksowi. Jeśli jesteś w sytuacji masteringu i chcesz dodać trochę cech analogowych, para Carnaby 500 będzie przydatną opcją w twoim zestawie narzędzi.
ORYGINALNE SONIKI
Wiele produkowanych obecnie analogowych produktów audio to repliki klasycznych produktów i całkowicie to rozumiem, ale to odświeżające, gdy firma tworzy coś nowego i innego. Brawa dla Cranborne za ustanowienie nowych standardów.
Nie zaprojektowali Carnaby 500 jako zamiennika precyzyjnego korektora dźwięku lub dedykowanego procesora zniekształceń. Ich celem było stworzenie produktu hybrydowego, posiadającego własny charakter. Po kilku miesiącach użytkowania myślę, że najlepiej można go opisać jako coś w rodzaju wzmacniacza – procesora, który potrafi osłodzić niemal każde źródło.
Chociaż jest to czysta spekulacja, wcale nie zdziwiłbym się, gdyby Cranborne wypuściło w niezbyt odległej przyszłości wersję Carnaby do montażu w stojaku.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”