Connect with us

Gospodarka

CPK zwiastuje nową erę polskiego lotnictwa

Published

on

CPK zwiastuje nową erę polskiego lotnictwa

W czasach, gdy lotnictwo osiąga nowe wyżyny, Polska zaznaczy swoją obecność na światowej scenie dzięki Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu (CPK), najnowocześniejszemu węzłowi transportowemu.

W sercu Europy rozpoczęła się przełomowa zmiana w systemie transportowym, mająca na celu przedefiniowanie podróży lotniczych. CPK aspiruje do roli głównego węzła transportowego w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), a jego znaczenie w europejskim i światowym krajobrazie lotniczym jest ogromne. Dar, który stoi za projektem chodników i infrastruktury pomocniczej na lotnisku, tworzy pasy startowe, które mogą gościć przyszłość lotnictwa Boeinga B777-8F dla Airbusa A350-1000a nawet kolosalne Antonow AN-124.

Stosujemy najnowsze standardy i materiały, aby lotnisko spełniało potrzeby nowoczesnych samolotów

Już w 2028 roku na lotnisku CPK wylądują pierwsze samoloty: od lekkich samolotów cywilnych po średnie i ciężkie samoloty cargo. Każdy z tych typów, a także dziesiątki innych typów i kategorii z całego świata może startować z pasów startowych lotnisk CPK. Jednym z głównych priorytetów największej firmy inżynieryjnej CPK, Dar, jest zaprojektowanie konstrukcji drogowych w celu zapewnienia wytrzymałości, trwałości i całorocznej niezawodności operacyjnej, wymaganej dla takiego globalnego i strategicznego węzła transportowego, przy jednoczesnym podejmowaniu odpowiednich działań integrujących z wizją zrównoważonego rozwoju.

„Nasze podejście jest zorientowane na praktykę i przyszłość. Stosujemy najnowsze standardy i materiały, aby lotnisko mogło sprostać wymaganiom nowoczesnych samolotów przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Konstrukcje jezdni są zaprojektowane tak, aby wytrzymać ciężar najcięższego samolotu, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo operacyjne w każdych warunkach pogodowych i przez cały rok. Projekt jest w pełni zgodny z europejskimi i międzynarodowymi normami lotniczymi oraz jest zgodny z polskimi normami, odzwierciedlając lokalne doświadczenie” — powiedział Kian Sleiman, starszy inżynier ds. dróg w firmie Dar.

Twórz stabilne pasy startowe

Aby stworzyć stabilną i mocną platformę podziemną, projekt przewiduje proces stabilizacji słabego gruntu na miejscu. W procesie tym gleba jest rozdrabniana przy użyciu specjalnie opracowanego, wysokiej jakości sprzętu, tzw. „regeneratorów”. Produkt końcowy jest następnie mieszany ze spoiwami cementowo-hydraulicznymi w celu znacznego zwiększenia wytrzymałości gruntu i poprawy jego właściwości odkształceniowych w celu osiągnięcia docelowych wartości określonych w odpowiednich normach kontroli jakości i zapewnienia jakości.

Budujemy nie tylko dla dzisiaj, ale dla przyszłych pokoleń

Innowacyjność Dara nie kończy się na tym, ponieważ firma opracowuje również wysoce skuteczny podziemny system odwadniający, aby złagodzić i kontrolować wszelkie negatywne skutki, jakie płytka woda gruntowa może potencjalnie spowodować na długoterminowe działanie konstrukcji nawierzchni. System wykorzystuje szybkoschnący materiał, który spełnia również specyfikacje dla materiałów niewrażliwych na zamarzanie. Celem jest zapewnienie, aby wszystkie warstwy nawierzchni i znajdujące się pod nią warstwy ziarniste znajdowały się powyżej sezonowej głębokości mrozu, tak aby cykle zamrażania i rozmrażania nie powodowały niepożądanych trwałych odkształceń nawierzchni, które mogłyby być związane z obciążeniami gruntu. Dzięki uwzględnieniu tych środków projekt może chronić konstrukcje drogowe lotniska i zapewnić ciągłość operacji w każdych warunkach.

„Budujemy nie tylko dla dzisiaj, ale dla przyszłych pokoleń. Nasz projekt to dywan siły, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju” – dodał Sleiman.

Skoncentruj się na zrównoważonym rozwoju

Zrównoważony rozwój leży u podstaw CPK i jego projektu i wykracza daleko poza główny budynek terminala. Podczas projektowania nawierzchni drogowej Dar oferuje również możliwości jak najlepszego wykorzystania materiałów dostępnych na placu budowy. W ten sposób projekt minimalizuje potrzebę transportu na duże odległości, zmniejsza ślad węglowy i zanieczyszczenie związane zarówno z ruchem ciężarówek, jak i pyłem z odwiertów, zapewniając jednocześnie opłacalne rozwiązania, które przynoszą korzyści lokalnej gospodarce i bardziej zrównoważonemu lotnisku.

Zdjęcie: Centralny Port Komunikacyjny

READ  Polski minister spraw zagranicznych odwiedza Iran i wzywa do „pilnego porozumienia” w sprawie JCPOA
Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *