Gospodarka
CPK wyda miliardy złotych na połączenie z Łódź Fabryczną. PKP buduje tam kolejny tunel
Jak donosi „Puls Biznesu”, Centralne połączenie komunikacyjne Rozpoczęcie przygotowań do analiz przyrodniczych pod budowę 140-kilometrowej linii kolejowej z Warszawy do awodzi. Trasa ma jechać pociągami z prędkością 250 km / h.
– Z dotychczasowych analiz PwC wynika, że budowa jednego kilometra linii kolejowej w Polsce kosztowałaby od 40 do 60 mln zł. Te wyliczenia są jednak sprawdzane. Według nich trasa Łódź-Warszawa kosztowałaby od 5,6 do 8,4 mld zł – powiedział. w rozmowie z prezesem „PB” Mikołaj Wild CPK.
PKP PLK buduje własny tunel
Co ciekawe, niedaleko stacji PKP PLK prowadzi już prace modernizacyjne. Zgodnie z inwestycją trasa z Warszawy do Łodzi będzie połączona podziemnym tunelem do dworca Łódź Fabryczna i będzie przebiegać przez Wrocław i Wałbrzych do granicy państwa. Koszt budowy tunelu przez PKP PLK znacznie przekracza 1,5 mld zł. Jednak CPK chciałoby mieć własne łącze. Według Wilda inwestycje te wypełnią teren dworca Łódź Fabryczna „potokami pasażerów”.
– Przygotowania do tej inwestycji są zaawansowane. W najbliższych dniach rozpoczniemy bardzo ważną fazę, o której będziemy informować – powiedział w rozmowie z „PB” Konrad Majszyk, rzecznik CPK. W przygotowaniu jest dokumentacja przetargowa na opracowanie koncepcji pomieszczenia i programu oraz planowanie budowy.
Według portalu rozważana jest budowa tunelu z dworca Łódź Fabryczna pod centrum miasta i dworcem PKP łódź Kaliskiej, a następnie przy ulicy Karolewskiej i Bratysławskiej na południowo-wschodnim skraju osiedla Retkinia. Tunel ma powstać w pobliżu linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska-Lublinek.
Eksperci są zaskoczeni decyzją władz CPK
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, był zaskoczony, że przynajmniej jeden tunel PKP PLK jeszcze się nie skończył, już przygotowujemy się do budowy kolejnego. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, powiedział, że budowa łącznika CPK zwiększy koszty inwestycji o kilka miliardów złotych.
W opinii eksperta w pierwszej kolejności należy skupić się na budowie łącznika PKP PLK, aw kolejnym etapie, w którym lotnisko może obsłużyć duże potoki pasażerskie, przygotować wariant budowy tunelu CPK. Wskazuje jednak, że drugi tunel mógłby się przydać w przypadku rozwoju połączeń dla łódzkiej kolei aglomeracyjnej.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”