Opakowania papierowe na świeże produkty nie zaskakują już europejskich konsumentów. Ziemniaki pakowane we Francji są powszechnie dostępne od prawie roku i stały się tam normą dla kupujących. Mówi się, że tak jest też w innych krajach, choć nie są one jeszcze prawnie zobowiązane do takich zmian, choć powoli wprowadzają opakowania papierowe jako ekologiczną alternatywę dla wszechobecnych tworzyw sztucznych – mówi Marta Paprocka, dyrektor marketingu polskiego producenta opakowań Silbo.
„Producenci marchwi również zaczynają stosować opakowania papierowe. To warzywo jest nieco bardziej wymagające, jeśli chodzi o opakowanie, ponieważ marchew jest wrażliwa na utratę wilgoci, dlatego wymagana jest odpowiednia bariera. Poza tym marchew prawie zawsze jest myta przed procesem pakowania, dlatego tak ważna jest w tym przypadku wodoodporność opakowania – wyjaśnia Paprocka. „Kształt samego warzywa może również stanowić problem, ponieważ wydłużone marchewki mogą uszkodzić materiał opakowaniowy podczas pakowania na maszynach pionowych. Do tego dochodzi aspekt marketingowy – sprzedaż zależy od prezentacji towaru, dlatego należy zadbać o odpowiednią prezentację. Marchew powinna być widoczna, dlatego konieczne jest pakowanie warzyw w przezroczyste materiały lub w opakowania z okienkiem.”
Silbo wprowadza do sklepów pierwsze papierowe opakowanie marchwi – mówi Paprocka. „Projektując to opakowanie, wzięliśmy pod uwagę wszystko, od bezpieczeństwa opakowania i przechowywania po wytyczne marketingowe i wartość środowiskową materiału opakowaniowego. Opakowania papierowe opracowane przez Silbo mają podwyższoną barierę dla wilgoci, co zapewnia wystarczającą ochronę opakowania przed utratą wody, jednocześnie czyniąc je trwałym. Dzięki perforacji w opakowaniu produkt jest dobrze wentylowany. W opakowaniu możemy wyciąć małe lub większe otwory o niemal dowolnym kształcie, w zależności od potrzeb klienta.”
To o tyle ważne, że dzięki tej technologii marchew przechowywana jest na półkach zgodnie z terminem przydatności do spożycia, a papierowe opakowanie w żaden sposób nie skraca tego okresu – wyjaśnia Paprocka. „Kolejną nowością jest zastosowanie okienek z przezroczystą folią celulozową, która nie tylko pozwala na doskonałą prezentację produktu, ale również nie zakłóca procesu recyklingu materiału opakowaniowego. „Jesteśmy bardzo zadowoleni z pracy nad tym opakowaniem, był to wymagający proces dla całego zespołu, szczególnie pod względem technologii i doboru odpowiednich klejów, ponieważ jak zawsze w Silbo pracujemy tylko z klejami biodegradowalnymi”.
Nowością są papierowe opakowania na marchew. Paprocka podkreśla, że ma oczywiste zalety ekologiczne i z powodzeniem może zastąpić plastikowe opakowania. „To droższa alternatywa, bo oczywiście za tego typu opakowanie trzeba zapłacić więcej niż za zwykłą torebkę foliową. Jednak argumenty przemawiające za przejściem z opakowań plastikowych na papierowe są coraz silniejsze.
„Po pierwsze, konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i wrażliwi ekologicznie i jak wyjaśniają w badaniach, chętniej wybierają ekologiczne opakowania, gdy mają alternatywę. Po drugie, jest to również szansa dla producentów na pozostanie”. Wyprzedzają konkurencję. Należy się spodziewać, że prawo europejskie i krajowe będzie coraz bardziej restrykcyjne i zobowiąże producentów do ograniczenia odpadów z tworzyw sztucznych. Zrobienie tego wystarczająco wcześnie może przynieść duże wygrane na konkurencyjnym i trudnym rynku świeżych owoców i warzyw. Po trzecie, następuje wzrost sprzedaży produktów pakowanych w materiały papierowe. Widać to na rynku niemieckim, gdzie widać wyraźne zainteresowanie opakowaniami ekologicznymi.”
„Producenci opakowań również muszą nadążać za takimi trendami. Silbo oferuje opakowania papierowe do marchwi w postaci tradycyjnych woreczków poduszkowych z okienkiem, w postaci siatki celulozowej lub lnianej, przystosowane do pionowych maszyn pakujących oraz papierowe flowpacki, odpowiednie do poziomych maszyn pakujących. Ponadto opracowaliśmy papierowe wieczka top-seal do marchwi pakowanej na tackach, a także papierowe rękawy, które były już używane do pakowania np. szparagów – podsumowuje Paprocka.
Więcej informacji:
Marta Paprocka
sylaba
e-mail: [email protected]
www.silbo.pl
www.silbopackaging.com