Zabawa
Co zobaczyć na Festiwalu Filmów Polskich Kinoteka 2024
Na scenie podczas odbierania nagrody za całokształt twórczości na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (FPFF) w Gdyni we wrześniu 2021 r. Agnieszka Holland skorzystała z okazji, aby zwrócić uwagę na tragiczną sytuację na granicy polsko-białoruskiej. Uchodźcy uciekający ze stref działań wojennych zwabieni sztuczką białoruskiego prezydenta Aleksandra Łukaszenki, aby łatwo dostać się do stref działań wojennych UEbyli zmuszeni przemieszczać się tam i z powrotem między Polską a Białorusią, próbując przetrwać w Puszczy Białowieskiej.
Obawy Holland wykraczały daleko poza komentarz zawarty w jej przemówieniu. Dwa lata później ukończyła ważny film o kryzysie: Green Border, którego premiera odbyła się w zeszłym roku w Wenecji, a obecnie otwiera 22. Festiwal Filmów Polskich Kinoteka w Londynie.
Film Hollanda szybko wzbudził w Polsce kontrowersje, choć potępienie go przez rząd mogło sprawić, że stał się wielkim hitem kasowym. I słusznie: Film, nakręcony przez Tomasza Naumiuka w klimatycznej czerni i bieli, w emocjonalnej bezpośredniości ukazuje cierpienia osób ubiegających się o azyl (szczególnie poruszająca jest Behi Djanati Atai w roli nauczycielki Leili, która pamięta walkę swojego brata u boku polskich żołnierzy w Afganistanie) . Późniejsze sekcje, które rozwijają różne polskie perspektywy, są mniej konsekwentnie zabezpieczone, ale Zielona Granica pozostaje niezbędnym dziełem i wyjątkowo mocnym początkiem Kinoteki 2024.
Zwieńczeniem tegorocznego festiwalu jest kolejne aktualne, polskie wydawnictwo z najwyższej półki. Znalezisko rolnika DK oraz Hugh Welchman stosują ten sam skrupulatny proces ręcznie rysowanej animacji w materiałach aktorskich, które wykorzystano w „Twój Vincent” (2017), adaptacji epickiej powieści Władysława Reymonta o życiu na wsi w XIX wieku. Do najmocniejszych elementów filmu zalicza się poruszającą ścieżkę dźwiękową i festiwalowy pokaz BFI IMAX towarzyszy muzyka na żywo w wykonaniu rapera i kompozytora Łukasza Rostkowskiego (alias). LUC).
Zdobywca nagrody głównej FPFF„Zrodzony z blizny” Pawła Maślony stara się także wnieść świeżość do polskiego dramatu historycznego, nadając współczesny akcent przedstawieniu powrotu generała Tadeusza Kościuszki do Polski z amerykańskiej wojny o niepodległość. Kościuszko poprzez uwolnionego niewolnika Domingo chce zmobilizować polskie chłopstwo i szlachtę przeciwko rosyjskim najeźdźcom.
W dość powierzchownym porównaniu z Tarantino z Django Unchained (2012), Scarborn odważnie rysuje paralele między doświadczeniami afrykańskich niewolników i polskich rolników, włączając w to także elementy szekspirowskie. Przy celowo wyciszonej obecności Kościuszki Jacka Braciaka, największy atut aktorski filmu stanowi soczysta gra drugoplanowych aktorów: Roberta Więckiewicza w roli kapitana rosyjskiej kawalerii; Jason Mitchell jako Domingo; i szalejącego Piotra Packa w roli sadystycznego brata.
Wśród innych atrakcji sekcji Nowe Kino Polskie można wymienić „Kobietę…”, w której Małgorzata Szumowska i Michał Englert po raz kolejny pracują nad ambitnym, trwającym od kilkudziesięciu lat portretem transpłciowej kobiety Anieli (znakomita Małgorzata Hajewska-Krzysztofik), w kontekście prac nad przemianami politycznymi w Polsce.
Horror Story Adriana Apanela, nieprzewidywalna czarna komedia o poszukiwaniu pracy i problemach koegzystencji pokolenia Z, wywołuje salwy śmiechu, poddając swojego bohatera (Jakub Zając) coraz bardziej narastającym pasmom upokorzeń. Uciekająca męska postać to główny bohater kameralnego dramatu Klaudiusza Chrostowskiego Ultima Thule, w którym Bartek Jakuba Gierszała ucieka na odległą szetlandzką wyspę Foula. Pewny siebie fabularny debiut Chrostowskiego jest spokojnie spokojny i, notabene, jest świetnym współczesnym odpowiednikiem filmowej adaptacji Michaela Powella Foula „Na krawędzi świata” (1937).
Gierszał występuje także w stylowym dramacie szpiegowskim Doppelgänger Jana Holoubka, opowiadającym o losach dwójki bohaterów po obu stronach żelaznej kurtyny, nieznanych sobie, a jednak ściśle powiązanych.
Na rodzinnej widowni festiwalu czeka „Pies, który podróżował pociągiem” Magdaleny Nieć – słodki remake popularnej książki dla dzieci Romana Pisarskiego z 1967 roku, a wśród klasyków kina znajdą się projekcje „Wielkiej drogi” Michała Waszyńskiego (1946) i „Waleriana Borowczyka”. obejmuje Historię grzechu (1975) i Miłośnika aparatu Krzysztofa Kieślowskiego (1979).
Ważną częścią programu pozostają także filmy dokumentalne i krótkometrażowe. Akcja docenionego filmu Maćka Hameli „Od tyłu” rozgrywa się niemal w całości w furgonetce reżysera, która pomaga zapewnić Ukraińcom bezpieczeństwo po rosyjskiej inwazji w 2022 roku i daje im przestrzeń do opowiadania swoich historii. Danger Zone Vity Marii Drygas w inteligentny sposób bada dziwaczne zjawisko „turystyki w strefach wojennych”, która oferuje wizyty na liniach frontu konfliktu.
„Krótka historia kobiet” zostanie pokazana z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet i zawierać będzie dziewięć filmów krótkometrażowych autorstwa animatorek. Rave: Recharge łączy krótki program eksplorujący powiązania między polską kulturą rave lat 90. a sztuką współczesną z wieczorną imprezą house i techno w Southbank Center. Takie wydarzenia wspólnie z twórcą filmu pytania i odpowiedziz wieloma pokazami i dynamicznym programem VR, AR I sztuczna inteligencja Prace wzbogacają kolejną ważną edycję Kinoteki, która po raz kolejny honoruje przeszłość polskiego kina i celebruje jego czasami niedocenianą teraźniejszość.
Festiwal Filmów Polskich Kinoteka 2024 potrwa od 6 do 28 marca w różnych londyńskich miejscach.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.