Connect with us

Nauka

Cinkciarz wygrywa wyrok w sprawie Google Ads

Published

on

Cinkciarz wygrywa wyrok w sprawie Google Ads

Polski sąd nakazał właścicielowi serwisów Internetowykantor.pl i Walutomat (oferujących usługi wymiany walut online) przeprosiny i zapłatę odszkodowania na rzecz Cinkciarz.pl (spółki Conotoxia Holding) oraz przekazanie dodatkowej kwoty na cele charytatywne.

Musi również powstrzymać się od wszelkich innych nielegalnych działań związanych z używaniem nazwy konkurenta jako słów kluczowych w Google Ads (dawniej AdWords). To przełomowy wyrok z perspektywy globalnej. Cinkciarz.pl reprezentowały kancelarie prawne SSW Pragmatic Solutions oraz SK&S.
Sprawa dotyczyła użycia „cinkciarz”, „cinkciarz.pl” i podobnych słów (w tym celowych literówek) jako słów kluczowych do reklamowania konkurencyjnych stron internetowych w wyszukiwarce Google Chrome.

Currency One kontynuowała te nielegalne działania pomimo otrzymania zawiadomienia przedsądowego, dlatego w 2013 roku Cinkciarz.pl wszczął postępowanie sądowe i uzyskał zabezpieczenie na cały czas trwania postępowania. Pozwany twierdził, że znaki towarowe „cinkciarz” są nieważne, co wywołało równoległe postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

„Głównym problemem w sprawie było twierdzenie pozwanego, że słowo „cinkciarz” jest opisem usług wymiany walut i nie powinno być rejestrowane jako znak towarowy” – mówi prof. Ewa Skrzydlo-Tefelska, partner w kancelarii SK&S.

Cinkciarz.pl uzyskał już korzystny wyrok w tej sprawie w równoległych postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i TSUE. Prawomocne wyroki tych sądów potwierdziły, że polskie słowo „cinkciarz”, którym historycznie określano nielegalne działania, nie ma współczesnego znaczenia językowego i może być zarówno nazwą handlową, jak i zarejestrowanym znakiem towarowym.

Oskarżony dysponował wieloma istotnymi dowodami. Ta sprawa pokazuje, że w polskiej procedurze cywilnej dostępne są narzędzia prawne zapewniające skuteczne ujawnienie dokumentów – zauważa prawnik SK&S Maciej Zwoliński.

W dniu 25 maja 2023 roku sąd w Poznaniu wydał wyrok, w którym m.in.:
– nakazał Currency One powstrzymanie się od używania słów „cinkciarz”, „cinkciarz.pl” i podobnych słów jako słów kluczowych przy określaniu reklam w Google Ads, wyświetlanych w Google lub innych witrynach wyświetlających reklamy Google, we wszelkiego rodzaju pozytywnej korespondencji, jak a także w treści takich ogłoszeń i poinformowania o tym jednego z ogólnopolskich dzienników,
– nakazał Currency One nieprzerwane publikowanie i utrzymywanie przez okres 1 miesiąca na swoich stronach internetowych Internetowykantor.pl oraz Walutomat.pl następującego oświadczenia: „Zgodnie z prawomocnym wyrokiem Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 25 maja 2023 r. w sprawie bez Plik. IX GC 1227/13, Currency One SA z siedzibą w Poznaniu przeprasza Cinkciarz.pl sp. z o.o. z oo z siedzibą w Zielonej Górze za bezprawne wykorzystanie jej marki i nazwy w kampaniach reklamowych prowadzonych w Internecie oraz przeprasza wszystkie osoby, które w wyniku tych bezprawnych działań mogły zostać wprowadzone w błąd”,
– nakazał Currency One wpłacić 40 000 zł na konkretną organizację charytatywną – Instytut Książki w Krakowie,
– nakazał Currency One zapłatę Cinkciarz.pl ponad 2 mln zł (ok. 440.000 EUR według kursów Cinkciarz.pl) tytułem odszkodowania wraz z odsetkami i zwrotem 4/5 kosztów postępowania sądowego Cinkciarz.pl.

READ  Podatek od reklamy nie zagrozi pluralizmowi mediów

– Cieszymy się, że w końcu możemy ogłosić nasze zwycięstwo. Będziemy jednak nadal domagać się wyższej kwoty odszkodowania, do której naszym zdaniem przysługuje nam prawo. W końcu mieliśmy do czynienia z wieloma latami batalii prawnych i nielegalnych praktyk marketingowych ze strony naszych konkurentów. Jesteśmy liderem wielowalutowych usług wymiany walut w Polsce i nie boimy się konkurencji. Jednak uczciwość jest warunkiem zdrowej konkurencji – mówi Marcin Pioro, założyciel i prezes Cinkciarz.pl.

– Wykorzystywanie marek lub nazw konkurencji do pozycjonowania stron internetowych jest dość powszechne. Wiele firm nie wie, jak się przed tym bronić lub uważa to za nieracjonalne ekonomicznie. Uzyskany przez nas wyrok w sprawie Cinkciarz.pl pokazuje, jak dochodzić takich roszczeń i udowadnia, że ​​firma stosująca nieuczciwą reklamę nie może pozostać bezkarna – wyjaśnia mecenas Janusz Mazurek, partner w SSW Pragmatic Solutions.

Wyrok ten potwierdza, że ​​nielegalne jest używanie w Google Ads nie tylko znaków towarowych konkurencji, ale także podobnych słów, w tym celowych literówek (np. cinckcarz).

– To precedensowa decyzja, której wpływ wykracza poza granice Polski. Do tej pory wysokość zadośćuczynienia pieniężnego zasądzanego w podobnych sprawach była symboliczna – mówi dr hab. Filip Balcerzak, partner w SSW Pragmatic Solutions.

Dowody w aktach sprawy składały się przede wszystkim z danych uzyskanych od pozwanego, uzupełnionych o informacje dostarczone przez Google (choć Google zignorował drugie wezwanie do uzupełnienia brakujących danych). Ponadto liczne ekspertyzy zostały przygotowane przez czołowych ekspertów w dziedzinie informatyki, ekonomii i językoznawstwa.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *