Promocje nie mogą być reklamowane w nieskończoność, ponieważ może to wprowadzić konsumenta w błąd i przedstawić ciemny wzór
Sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich internautów, zwłaszcza jeśli chodzi o kupowanie ubrań i akcesoriów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dokładnie monitoruje sposób prowadzenia tych działań oraz przestrzeganie przez sklepy internetowe przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Niedawno UOKiK oskarżył dwa popularne sklepy internetowe o wprowadzanie konsumentów w błąd. Te sklepy internetowe sugerowały ograniczoną czasowo specjalną przewagę cenową, podczas gdy w rzeczywistości towary były stale dostępne w promocji. Stałe promocje były przynętą marketingową i nie oferowały żadnej realnej przewagi cenowej.
Złudzenie ograniczonego czasu działania
Konsumenci odwiedzając strony ww. sklepów byli informowani, że wpisując specjalny kod, mogą skorzystać z oferty promocyjnej i zrobić zakupy po niższej cenie. Kody były dystrybuowane wraz z komunikatami o specjalnych zniżkach, np B.”szalona środa„,” „urodzinowy tydzień„,” „noc zakupów’ i 'EXtra -40% na wszystko z okazji naszych urodzin! Kod: BTAG„.
Komunikaty te sprawiają wrażenie, że konsumenci mogli kupić sukienkę lub buty po wyjątkowo taniej i obniżonej cenie tylko teraz, kiedy w rzeczywistości byli poddawani manipulacji i naciskom. Po zakończeniu okresu promocji na stronie pojawi się nowy (lub nawet ten sam) kod rabatowy i rozpocznie się kolejna promocja z podobną korzyścią.
Uważaj na fałszywe zegary!
Dodatkowo często u góry strony wyświetlał się stoper, odliczający czas do końca promocji. Ponownie dodano presję, że oferta jest ograniczona w czasie. Po wygaśnięciu czasu promocyjnego wykonywano reset i licznik zaczął odliczać czas do następnej fałszywej sprzedaży. Jest to przykład „ciemnych wzorców” lub praktyk, które wykorzystują wiedzę o zachowaniu użytkowników do wpływania na ich decyzje. Niewłaściwą praktyką rynkową sklepów internetowych jest sugerowanie, że atrakcyjne promocje cenowe mają ograniczony czas, podczas gdy obowiązują w sposób ciągły. Stałe promocje to tak naprawdę narzędzie marketingowe do prezentowania regularnych cen, które nie dają realnych korzyści cenowych, wywierają sztuczną presję i wprowadzają kupującego w błąd.
Timery są również przedmiotem zainteresowania organów ochrony konsumentów w całej Europie. Sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów wraz z Komisją Europejską podjęła ostatnio następujące działania: „Przebadano” 399 witryn internetowych sprzedawców detalicznych pod kątem manipulacyjnych praktyk internetowych z pokazem badającym również fałszywe liczniki czasu. Ujawniono, że 42 strony internetowe używały fałszywych minutników z terminami zakupu określonych produktów. UOKiK odniósł się już do tej kwestii na swoich kontach w mediach społecznościowych. Wykorzystanie fałszywych liczników czasu na stronie internetowej jest przykładem ciemnych wzorców, ponieważ manipuluje konsumentami za pomocą technik opartych na presji czasu.
Komentarz Osborne’a Clarke’a
UOKiK przywiązuje ogromną wagę do tego, aby komunikacja między przedsiębiorcami a konsumentami była przejrzysta i nie wprowadzała w żaden sposób w błąd. Proces decyzyjny konsumenta nie powinien podlegać naciskom ani działaniom socjotechnicznym.
Poza niejasnymi schematami i obowiązkami wynikającymi bezpośrednio z polskich przepisów, UOKiK prowadzi śledztwo w szeregu firm z branży odzieżowej i kosmetycznej, aby zweryfikować, czy nie dopuszczają się praktyk greenwashingu w komunikacji biznesowej. Ma to związek z faktem, że Komisja Europejska w marcu br Proponowana dyrektywa w sprawie roszczeń ekologicznych uzasadniać i przekazywać jednoznaczne twierdzenia dotyczące środowiska, aby zapewnić konsumentom rzetelne, porównywalne i możliwe do zweryfikowania informacje dotyczące środowiska na temat produktów.
Obecnie konsumentom trudno jest zrozumieć wiele etykiet dotyczących efektywności środowiskowej produktów i firm. Twierdzenia dotyczące ochrony środowiska są często niewiarygodne, a konsumenci mogą być wprowadzani w błąd, a firmy mogą fałszywie przedstawiać swój wpływ na środowisko. Środki te wpisują się w tendencję do wzmacniania ochrony konsumentów przez właściwe organy.