technologia
Chmura szansą dla polskich firm
Wspomniałeś o sztucznej inteligencji; Jak sztuczna inteligencja zmieni układ sił w gospodarce i jak zmieni naszą przyszłość? W ostatnich miesiącach w mieście głośno było o ChatGPT.
Jesteśmy w epoce kolejnej rewolucji cyfrowej z generatywną sztuczną inteligencją. To ważny moment dla Microsoftu i będzie miał ogromny wpływ. Oczywiście jesteśmy również w punkcie zwrotnym, w którym toczy się ożywiona debata na temat etyki sztucznej inteligencji oraz tego, jak odpowiedzialnie podchodzimy do tej technologii i z niej korzystamy. Co to będzie dla nas oznaczać? Skalowalne rozwiązania otwierają nowe możliwości i wzrost wydajności. Dzięki temu możemy różnicować istniejące usługi i oferować nowe. Można je zintegrować z istniejącymi usługami i powinno pozwolić nam wszystkim skoncentrować się na zadaniach skupionych na ludziach, co jest niezwykle ważne. Jestem bardzo podekscytowany możliwościami, jakie oferuje nam sztuczna inteligencja. W PwC ogłosiliśmy inwestycję o wartości 1 miliarda dolarów w generatywną sztuczną inteligencję, aby inwestować w umiejętności i nowe usługi. Przenosi nas w nowe obszary; Podobnie jak wszystkie firmy, musimy zrozumieć, co oznacza ta technologia i jak pracujemy wewnętrznie, jak możemy zwiększyć wydajność i wykorzystać tę nową technologię, aby pracować mądrzej.
Druga kwestia jest bardziej skierowana na zewnątrz: w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja może pomóc nam skuteczniej służyć naszym klientom. To niezwykle interesujące, gdy widzisz, jak możemy rozszerzyć istniejącą treść, a nawet wygenerować nową. Osobiście myślę o czasie jaki spędzam na składaniu ofert i przygotowaniu tych wszystkich dokumentów do zdobycia zamówień, więc możliwości tutaj są ogromne. Trzecim obszarem, który najbardziej mnie ekscytuje, jest to, w jaki sposób możemy rozwijać nowe usługi w sektorach przemysłowych. Dlatego kierujemy naszymi zespołami branżowymi w badaniu konkretnych przypadków użycia sztucznej inteligencji i sposobów wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w celu osiągnięcia lepszych wyników. Wracając do mojego punktu widzenia na temat zaufania i trwałych wyników: na przykład w Wielkiej Brytanii system opieki zdrowotnej znajduje się pod ogromną presją. Musimy rozważyć, w jaki sposób możemy zapewnić opiekę skuteczniej i efektywniej. Musimy zastanowić się, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja może pomóc niektórym pielęgniarkom w dostarczaniu informacji, zapewnianiu dostępu do danych i umożliwianiu im skuteczniejszego wykonywania pracy. Moglibyśmy odnieść z tego ogromne korzyści, biorąc pod uwagę sposób jego rozpowszechnienia w całym systemie opieki zdrowotnej.
A co z chmurą? Jak widzisz przyszłość chmury i jaką rolę będzie ona odgrywać?
Od czasu Covida chmura odegrała ogromną rolę. Pozwoliło nam to wejść w kryzys koronowy i stanąć na nogi po pandemii dzięki nowym sposobom pracy i bardziej wydajnym działaniom. To pozwoliło nam skupić się bardziej na smukłości i wydajności. Pozwala nam to na szybkie wprowadzanie innowacji i reagowanie na nowe warunki rynkowe znacznie szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Ta zdolność do prawdziwego i szybkiego reagowania nie byłaby możliwa bez chmury. Zadałeś pytanie dotyczące ChatGPT i generatywnej sztucznej inteligencji. Nie możesz używać ChatGPT i generatywnej AI, dopóki nie będziesz mieć wszystkich swoich danych w chmurze. Wczoraj na konferencji odbyłem doskonałą rozmowę z menadżerem Microsoftu. Powiedział mi: „Zacznijmy od umieszczenia prostych rzeczy, takich jak dane i aplikacje w chmurze, a potem naprawdę będziemy mogli zacząć wprowadzać innowacje”. Możemy szybko świadczyć i pobierać opłaty za usługi transmisji danych.
Ostatnim obszarem dla nas w chmurze jest bezpieczeństwo. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, gdy stoimy przed wyzwaniami geopolitycznymi. Ponieważ w Polsce mamy region centrów danych, rezydencja danych nie będzie już problemem dla niektórych usług i sektorów, które tego potrzebują. Pomoże to przyspieszyć innowacje i umożliwi korzystanie z większej liczby usług cyfrowych w Polsce. Myślę o tym, co osiągnęliśmy w Wielkiej Brytanii wspólnie z polskimi inżynierami i ekspertami IT. W ciągu ostatnich sześciu do siedmiu lat wprowadziliśmy jedne z najbardziej innowacyjnych zmian biznesowych, jakie kiedykolwiek widziałem, a nie byłoby tego bez chmury. Mam klienta, który w określonych porach roku zatrudniał małe armie pracowników tymczasowych do wykonywania wielu ręcznych zadań związanych z planowaniem spotkań i realizacją dużych wydarzeń. Dzięki chmurze wszystko jest teraz zautomatyzowane. Korzystamy z techniki uczenia maszynowego, która pomaga nam przewidywać popyt i pozwala klientowi wdrażać personel w oparciu o te algorytmy. Taki poziom innowacyjności nie byłby możliwy bez chmury i dlatego jest przełomowy.
Dodam kilka polskich przykładów, ponieważ mamy w Polsce fantastyczne przykłady. Na przykład w Banku Pocztowym. Pomogliśmy także Raiffeisen Bank International przy inwestycjach w chmurze. Żabka w sprzedaży detalicznej. Usługi finansowe, handel detaliczny i wiele branż przenosi się do chmury i myśli o chmurze. Jednak dostawców usług w chmurze jest wielu i wyzwaniem jest teraz określenie, który z nich jest lepszy. Pracujemy jako facylitator strategii i wdrożenia oraz wybieramy najlepszych dostawców.
Współpracujesz więc z wieloma firmami. Co jest według Ciebie najważniejsze w cyfrowej transformacji firm? Czy elastyczność jest najważniejszym czynnikiem?
Z punktu widzenia sektora prywatnego najważniejsza jest zdolność do utrzymania konkurencyjności. Biorąc pod uwagę chmurę i cyfrowy świat, w którym dziś żyjemy, nie możemy już spędzić roku na pisaniu strategii, potem kolejnego roku na projektowaniu rozwiązania i kolejnym roku na wdrażaniu dużego systemu informatycznego. Musimy być bardzo szybcy, aby pozostać konkurencyjni. Żabka jest tego doskonałym przykładem. To, co robią, jest fantastyczne i stawia klienta w centrum cyfrowej transformacji. Zapewnianie zakupów w sklepie zorientowanych na klienta, a następnie gromadzenie danych, takich jak sztuczna inteligencja, dane w czasie rzeczywistym i analizy, które przewidują popyt i odpowiednio dostosowują sklep. Oznacza to utrzymanie konkurencyjności, a to jest bardzo ważne. Druga rzecz, ludzki aspekt technologii cyfrowej, jest niezwykle ważny. Wszyscy jesteśmy bardzo podekscytowani technologiami cyfrowymi, chmurowymi, danymi i sztuczną inteligencją, ale projekty wykorzystujące te technologie nie odniosłyby sukcesu bez zaangażowania wszystkich kluczowych interesariuszy. Zgadzają się, myślą o zarządzaniu zmianą i rozumieją je z perspektywy konkretnej branży. Uważam, że czynnik ludzki jest niezwykle ważny. Realizując programy transformacji cyfrowej w PwC, przyjmujemy podejście skoncentrowane na branży. Zatrudniamy ekspertów branżowych, a ci eksperci branżowi są wspierani przez projektantów, którzy wiedzą, jak projektować doświadczenia, architektów rozwiązań, architektów biznesowych, zespoły technologiczne i, w niektórych przypadkach, partnerów. Jest to podejście oparte na przemyśle, zawsze kierowane przez ludzi. To jest takie ważne. Nie możesz tracić z oczu rezultatów, które chcesz osiągnąć. Pamiętasz, jak mówiłem o dwóch powiązanych ze sobą potrzebach: zaufaniu i trwałych wynikach? Jeśli zaczniesz tworzyć rozwiązania chmurowe, nie rozumiejąc, po co to robisz, bardzo szybko zdasz sobie sprawę, że wynik nie jest zgodny z Twoimi zamierzeniami. Kluczem jest elastyczność i konkurencyjność, dlatego we wszystkim, co robisz, musisz przede wszystkim uwzględnić czynnik ludzki. Trzecim elementem jest także zaufanie. Zaufanie jest niezbędne w przypadku programów transformacji cyfrowej.
Wreszcie, gdy mówimy o jakiejkolwiek transformacji, do osiągnięcia sukcesu zawsze potrzebne są trzy składniki. Nie odniesiesz sukcesu, jeśli nie będziesz mieć orientacji przywódczej. Przywódcy muszą być zgrani i wiedzieć, co robią. Po drugie, przejrzystość uzasadnienia biznesowego. Co to uratuje lub co wpłynie na wzrost gospodarczy? Ostatnią kwestią jest zaangażowanie. Musisz mieć odpowiedni model zaangażowania. Mam tu na myśli interakcję z pracownikami, z użytkownikami końcowymi. Niezależnie od tego, czy chodzi o technologię cyfrową, czy nie, te trzy rzeczy pozostają kluczowe dla każdego programu.
Wspomniałeś o Żabce. Jak ogólnie postrzegasz polskie firmy w obszarze transformacji cyfrowej? Może jest coś, czego mogliby się nauczyć od zachodnich firm?
Jeśli chodzi o handel detaliczny, Żabka jest w czołówce. Budujemy centrum obsługi handlu detalicznego w naszym biurze w Manchesterze, aby pokazać klientom w całej Wielkiej Brytanii, jak będzie wyglądał sprzedawca detaliczny przyszłości. A większość dostarczyła Żabka. Zatem u nas, w Polsce, dzieje się naprawdę wiele wspaniałych innowacji. Statystyki pokazują jednak, że w zakresie cyfryzacji w Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia. Jak wynika z naszego corocznego, globalnego badania CEO, jedynie 10% liderów polskiego biznesu jest zadowolonych z obecnego poziomu dojrzałości cyfrowej. Mamy tu talenty i inwestycje od Microsoftu. Przyszłość jest jasna. Jest miejsce na doskonałą współpracę. Gdy nawiążesz współpracę transgraniczną, zawsze będziesz innowacyjny i zawsze będziesz pierwszy w kolejnym kroku. Polska jest w pełni połączona z szerszą siecią PwC, dzięki czemu jesteśmy dobrze przygotowani, aby być w czołówce innowacji tutaj w Polsce. Właśnie uruchomiliśmy region data center w Polsce. Ponieważ mamy centrum danych obsługujące wszystkie kwestie, które poruszyłem dotyczące przechowywania danych, bezpieczeństwa i opóźnień, jeszcze tego nie mieliśmy, więc będzie to miało ogromny wpływ na zmniejszenie niektórych barier dla opcji w chmurze i innowacji.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”