Connect with us

technologia

Chiński okręt podwodny jako pierwszy zastosował nową technologię kamuflażu

Published

on

Chiński okręt podwodny jako pierwszy zastosował nową technologię kamuflażu

Chiny budują okręty podwodne w imponującym tempie i potrafią je budować na skalę nieporównywalną z żadnym innym krajem. Klasa Yuan, najnowszy typ ataku niejądrowego, jest najliczniejszą klasą okrętów podwodnych o napędzie niezależnym od powietrza (AIP) na świecie. A teraz można je zobaczyć w nowych żaglach o nietypowym kształcie, co sugeruje zastosowanie zaawansowanych technologii.

Obecnie jest niemal pewne, że charakterystyczny kształt żagla na najnowsza klasa Type-039C Yuan Okręty podwodne mają na celu zwiększenie przeżywalności. Zakrzywione boki służą jako ukryta obrona; Zmniejszanie „siły sygnału” łodzi podwodnej z aktywnego sonaru wroga.

Było to już wiodące wyjaśnienie, ale wyszły na światło dzienne dowody potwierdzające tę ocenę. Chińscy naukowcy opublikowali analizę w polskim czasopiśmie Archives of Acoustics. Zmierzyli wpływ projektów na zdolność sonaru do ukrywania się. W badaniu wykorzystano uderzająco podobne konstrukcje żagli.

Trend dyskretny

Kątowy, ukryty kształt to nowy trend w projektowaniu łodzi podwodnych. Podobne zasady można znaleźć także w szwedzkiej klasie A-26, kolejnym niemieckim łodzi podwodnej Klasa Typ-212CD. Podejście A-26 koncentruje się na żaglach, podobnie jak chiński okręt podwodny. Model 212CD idzie o krok dalej, ale otacza całą łódź podwodną zakrzywioną skorupą zewnętrzną. Dodatkowa powłoka zewnętrzna zwiększy opór, więc jest to oczywisty kompromis, na który Niemcy chętnie idą. Oczekuje się, że inne łodzie podwodne będą myśleć podobnie, ale obecnie chińska łódź jest jedyną tego typu łodzią na wodzie.

Tendencja ta odzwierciedla rosnące znaczenie aktywnego sonaru w działaniach wojennych pod wodą. O wiele bardziej pożądane jest bierne wykrywanie wroga poprzez proste nasłuchiwanie, niż emitowanie sygnału sonaru. Aktywny sonar robi to poprzez odbicie dźwięku od celu i pomiar odrzutu. Oznacza to, że cel może Cię usłyszeć na długo przed jego dostrzeżeniem, zwykle z dwukrotnie większej odległości.

Podczas zimnej wojny, kiedy to narodziła się największa wiedza na temat okrętów podwodnych, dominował sonar pasywny. Jednakże wykrywanie pasywne opiera się na tym, że wrogi okręt podwodny jest głośny. W miarę jak okręty podwodne stają się coraz cichsze, wykrywanie pasywne traci na znaczeniu.

Oczekuje się zatem, że aktywny sonar będzie odgrywał coraz większą rolę w działaniach wojennych pod wodą, w tym pod łodziami podwodnymi. Jednocześnie postęp w dziedzinie bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) oferuje marynarce wojennej możliwość przeniesienia aktywnych nadajników sonarowych z głównego okrętu podwodnego na jednorazowy dron. Taktyka i technologie są nadal zgodne, ale kierunek jest jasny. Dlatego nie jest zaskakujące, że projektanci łodzi podwodnych są skłonni poświęcić hydrodynamikę, aby uwzględnić te nowe kształty żagli.

Brak peleryny-niewidki

Rozmiar możliwości chińskiego okrętu podwodnego w zakresie ukrywania się sugeruje, że jest on przeznaczony do zwalczania sonarów średniej częstotliwości. Jest mniej skuteczny w przypadku sonarów o niższych częstotliwościach i długich falach. Ale one mówią tylko wrogowi, że coś tam jest, a nie, co to jest. Są również mniej skuteczne przeciwko systemom sonarowym o krótkich falach, na przykład na torpedach. Ale inna cecha kamuflażu łodzi podwodnej również odgrywa tutaj rolę, a mianowicie gumowana powłoka o niskim współczynniku odbicia.

Z tego możemy wywnioskować, że nowy projekt stealth ma głównie na celu utrudnienie klasyfikacji. Do klasyfikacji lub identyfikacji celu można wykorzystać aktywny sonar średniej częstotliwości. Dzięki nowemu kształtowi przeciwnikowi będzie trudno dostrzec prawdziwą naturę łodzi podwodnej. Może to prowadzić do opóźnień lub błędnych obliczeń, które okręt podwodny może wykorzystać na swoją korzyść.

Nowa konstrukcja zmniejsza siłę sygnału zaledwie o kilka decybeli. Jednak w połączeniu z dźwiękochłonną gumową powłoką pokrywającą mączną burtę łodzi może to wystarczyć do uratowania łodzi podwodnej.

READ  Wojna na Ukrainie zachęca kochającą węgiel Polskę do ochrony klimatu

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *