Gospodarka
Chińska firma Sanhua buduje w Polsce fabrykę części do pojazdów elektrycznych
Chińska firma Sanhua Automotive chce wybudować w Polsce fabrykę produkującą komponenty do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W fabrykę, która ma zatrudnić 350 osób, zainwestuje od 160 do 208 mln zł (37-48 mln euro).
Zakład powstanie w Tychach na południu Polski, w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (KSSE) w śląskim regionie przemysłowym.
„To kolejny krok w kierunku wzmocnienia gospodarki regionu i stworzenia nowych, cennych miejsc pracy” – powiedział Janusz Michałek, prezes KSSE, w której działa już ponad 540 firm, w tym Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
„Jestem przekonany, że ta inwestycja jeszcze bardziej zwiększy siłę innowacyjną i międzynarodową konkurencyjność naszego obszaru gospodarczego” – dodał.
Nowa inwestycja w Tychach! Jej planowana stratość wyniesiesie 160 milionów złotych. Docelowe zatrudnienie może wynieść nawet 350 etatów. Decyzja o wydaniu spółki Sanhua Automotive Poland Sp. z oo z oo regulowanym Prezesem #KSSE DR @MichalekJanusz. pic.twitter.com/DAyEZadXtO
— KSSE SA (@KatowickaSSE) 30 listopada 2023 r
Zakład będzie produkował elementy systemów zarządzania temperaturą do pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii, w szczególności samochodów elektrycznych i hybrydowych. Powstałe części obejmują urządzenia chłodzące, wymienniki ciepła, zawory i pompy ciepła.
Obiekt będzie zajmował powierzchnię ponad 13 000 metrów kwadratowych (140 000 stóp kwadratowych). W początkowej fazie projektu zatrudnienie znajdzie do 100 osób, a do 2025 roku będzie to 350 pracowników.
Sanhua Automotive jest częścią Sanhua Holding Group, światowego producenta komponentów grzewczych i chłodniczych. Od 2006 roku firma produkuje w Tychach komponenty do sprzętu AGD, od 2019 roku produkowane są tam także komponenty z tworzyw sztucznych dla przemysłu motoryzacyjnego.
Volkswagen wybrał Polskę na lokalizację nowego zakładu produkującego materiały do akumulatorów pojazdów elektrycznych o wartości 1,7 miliarda euro.
Inwestycję pozytywnie przyjął polski rząd, który przekazał na rzecz projektu 350 mln euro dotacji https://t.co/xh0LuzHOyq
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 10 października 2023 r
W ostatnich latach w Polsce doszło do licznych inwestycji związanych z branżą pojazdów elektrycznych. W październiku Volkswagen ogłosił, że wybuduje w Nysie fabrykę części do akumulatorów o wartości 1,7 miliarda euro.
W zeszłym roku Mercedes-Benz ogłosił plany zainwestowania ponad 1 miliarda euro w budowę fabryki w Polsce, która będzie pierwszą fabryką niemieckiego giganta motoryzacyjnego produkującą wyłącznie elektryczne samochody dostawcze.
Volvo otwiera nowe centrum technologiczne w Krakowie, które będzie częścią przejścia na produkcję całkowicie elektryczną. W zeszłym roku południowokoreański producent części do akumulatorów SK Nexilis rozpoczął budowę wartej 627 mln euro fabryki w Stalowej Woli.
Mercedes-Benz ogłosił plany inwestycji ponad 1 miliard euro w budowę fabryki w Polsce, która będzie pierwszą fabryką produkującą wyłącznie elektryczne samochody dostawcze https://t.co/HyQ9XdQaR8
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 12 grudnia 2022 r
Polski rząd, który w tym miesiącu opuści urząd po ośmiu latach sprawowania władzy, także postawił sobie za cel rozwój polskiej linii samochodów elektrycznych o nazwie Izera.
W zeszłym roku chińska firma Geely – należąca m.in. do marek Volvo i Lotus – zdecydowała się na dostawę platformy do pojazdu. Jednak z niedawnego raportu polskiego Trybunału Obrachunkowego wynika, że postęp w budowie Izery jest opóźniony w 94%.
Rząd kiedyś postawił sobie za cel, aby do 2025 roku na polskich drogach jeździło milion samochodów elektrycznych. Jednak postęp w realizacji tego celu – który później obniżono do 600 000 pojazdów elektrycznych i hybrydowych do 2030 r. – również jest powolny. Do końca października br. w Polsce zarejestrowano zaledwie 90 902 pojazdów elektrycznych.
Postęp w realizacji rządowych planów opracowania polskiego samochodu elektrycznego to zaledwie 4% oczekiwanych, pomimo dużych inwestycji, twierdzi państwowy audytor.
Pomimo celu, jakim jest rozpoczęcie produkcji samochodów w 2023 roku, nie zabezpieczono jeszcze nawet terenu fabrykihttps://t.co/Xho1IylvBh
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 21 września 2023 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.
Alicja Ptak jest starszą redaktorką w Notes from Poland i dziennikarką multimedialną. Wcześniej pracowała dla Reutersa.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”