Gospodarka
CECHY Ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ opiera się represjom w Polsce
* Inicjatywa Integracji LGBTQ+ ocenia polskie szkoły
* Organizatorzy starają się podważyć antygejowską postawę rządu
* Aktywiści liczą na rozszerzenie sondażu na inne kraje UE
Nauczycielka języka polskiego Maria Kistowska była dumna, że jej szkoła zajęła pierwsze miejsce w nowym rankingu włączania osób LGBTQ+, który kwestionuje ograniczenia rządzącej partii nacjonalistycznej dotyczące praw gejów i osób transpłciowych.
„Wysyła wiadomość, że jesteśmy sojusznikami LGBTQ+ i mówi dzieciom, że jest miejsce, w którym można czuć się bezpiecznie” – powiedziała Fundacji Thomson Reuters 37-letnia Kistowska, która uczy angielskiego w szkole w zachodniej części Poznania. . „Sukces jest wtedy, gdy wspierasz swoich uczniów” – powiedziała.
Polskie Prawo i Sprawiedliwość (PiS) uczyniło politykę antygejowską filarem swojej platformy rządowej, a naród plasuje się teraz na dole 27-członkowej UE pod względem ochrony prawnej dla osób LGBTQ+, według grupy ILGA- Pozdrawiam Europę. Jednak zwolennicy LGBTQ+ mają nadzieję, że inicjatywa szkolnego sondażu, dzieło 22-letniego działacza na rzecz praw gejów, pokaże, że nie wszyscy Polacy mają poglądy homofobiczne.
„Ten ranking pokazuje, że rzeczywiście są miejsca, w których jesteśmy bezpieczni, nawet jeśli jest to trudne” – powiedział Bartosz Staszewski, jeden z czołowych polskich aktywistów LGBTQ+. „To inna warstwa Polski”.
W nowym badaniu oceniono ponad 2500 szkół, około jednej trzeciej wszystkich szkół w Polsce, na podstawie odpowiedzi ponad 22 000 uczniów na serię pytań dotyczących włączenia osób LGBTQ+. Pytania dotyczyły zarówno widoczności uczniów LGBTQ+, postaw kolegów z klasy i nauczycieli, jak i działań rad szkolnych instytutów.
Jak twierdzą organizatorzy, badanie jest pierwszym tego typu w UE, zarówno pod względem systemu rankingowego szkół, jak i udziału uczniów, i planuje się rozszerzenie go na cały blok. „Dajemy uczniom głos, ponieważ mogą ocenić szkoły, w których obecnie się znajdują, aby pomóc kandydatom, którzy mogą rozważać pójście do tej samej szkoły w przyszłości” – powiedział autor badania, student ekonomii Dominik Kuc.
Kuc, który sam jest gejem, powiedział, że rozpoczął projekt rankingu szkół w 2018 roku, kiedy był jeszcze w szkole, aby zrozumieć „dlaczego niektóre szkoły były otwarte, a inne nie”. „Byłem zbulwersowany bardzo, bardzo smutnymi historiami o ludziach, którzy niestety popełnili samobójstwo w swoich szkołach w Polsce z powodu homofobii, bifobii i transfobii”.
Według badania Polaków LGBTQ+ przeprowadzonego w 2021 r. przez Kampanię rzecznictwa Przeciw Homofobii, myśli samobójcze miało 56% respondentów, w porównaniu z 45% w 2017 r. i 38% w 2012 r. NAUKA ROCZNIE
Prawa Polaków LGBTQ+ znajdują się pod coraz większą presją odkąd PiS doszedł do władzy w 2015 roku i uznał prawa gejów za zagrożenie dla tradycyjnego życia i silnej kultury rzymskokatolickiej. Dziesiątki władz lokalnych w całym kraju wydały tak zwane oświadczenia „wolne od ideologii LGBT”, co skłoniło Komisję Europejską do podjęcia działań prawnych przeciwko Polsce i zamrożenia unijnych funduszy regionalnych w zeszłym roku.
Mimo unijnych środków PiS w zeszłym roku wprowadził prawo zakazujące parom jednopłciowym adopcji dzieci w Polsce, nawet jako samotni rodzice. PiS nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Kuc powiedział, że ma nadzieję, że jego inicjatywa wywrze nową presję na rząd i zapewni wysłuchanie uczniów LGBTQ+. „Jeśli powtórzymy ranking za rok, za rok itd., szkoły zaczną poprawiać swoją sytuację, ponieważ nie chcą osiągać słabych wyników, więc uczą się z roku na rok” – powiedział.
Zapytana o tę inicjatywę, rzeczniczka krajowego ministerstwa edukacji powiedziała w pisemnej odpowiedzi, że polskie szkoły mają „rolę wspierającą… rodzinę w wychowywaniu dzieci” i że „nie ma powodu, aby oceniać szkoły jako LGBTQ+ angażujące ludzi „”. „DRENAŻ MÓZGU”
Wiele szkół, które dobrze wypadły w ankiecie, znajdowało się poza stolicą Warszawy, w mniejszych miastach, takich jak Poznań, Gdańsk na północy i Lublin na południowym wschodzie. W Lublinie 16-letnia Tosia powiedziała, że jest dumna, że jej szkoła zajęła drugie miejsce.
Chociaż sama nie należy do społeczności LGBTQ+, wysłała swoim znajomym i znajomym link do strony internetowej, aby wziąć udział w badaniu w celu podniesienia świadomości. „Chcemy wprowadzić pewne zmiany, aby ulepszyć kraj, ulepszyć szkoły, poprawić samopoczucie ludzi, aby nie chcieli wyjeżdżać z kraju w przyszłości” – powiedziała Tosia.
Wielu młodych gejów, biseksualnych i trans-Polaków wyjechało za granicę w związku z doniesieniami, że homofobiczna polityka i dyskryminacja w krajach takich jak Polska i Węgry powodują „drenaż mózgów” i straty ekonomiczne. Mimo sporu między Warszawą a Brukselą o to, co UE nazywa „wartościami europejskimi” i słabą pozycję Polski w zakresie praw LGBTQ+, Kuc i jego koleżanka z projektu rankingowego, Agata Zapora, uważają, że istnieją oznaki zmiany społecznej kierowanej przez młodzież.
„Kiedy pokazujemy studentom, że ich opinie mają znaczenie, mogą podjąć działania” – powiedział Zapora. Jako przykład podają niższe wskaźniki uczniów decydujących się na naukę religii w szkołach, zwłaszcza na obszarach miejskich.
Polski Kościół Katolicki często zajmuje silniejsze stanowisko niż Watykan w kwestiach społecznych, a niektórzy z jego starszych członków spierają się z tym, co nazywają „ideologią LGBT”. „Ludzie nie chcą już mieć tego rodzaju prawicowej narracji w kraju, chcą być Europejczykami” – powiedział Kuc, którego projekt został sfinansowany przez brukselską grupę Forbidden Colours.
Grupa współpracuje obecnie z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską, aby zapewnić finansowanie UE, aby przekształcić rankingi szkół w ogólnoeuropejski projekt. Projekt pilotażowy został uruchomiony wśród ponad 1000 studentów w stolicy Belgii, a Forbidden Colors współpracuje również z grupami LGBTQ+ w Holandii, Włoszech, Bułgarii i na Węgrzech, aby wyeksportować model.
„Polscy studenci zaprzeczają rządowej narracji, że prawa LGBTQ+ to zachodnia ideologia i zachodnia propaganda” – powiedział Remy Bonny, dyrektor wykonawczy Forbidden Colours. „Fakt, że istnieje polski projekt, który pokazuje, że Polska może zrobić coś bardzo pozytywnego w kwestii praw LGBTQ i że młodzi ludzie w Polsce biorą własną rolę w społeczeństwie, jest inspirujący”.
(Ta historia nie została edytowana przez pracowników Devdiscourse i jest automatycznie generowana z syndykowanego kanału.)
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”