technologia
Były twórca Call of Duty ujawnia, jak Activision próbowało przekonać pracowników Infinity Ward do pozostania po zwolnieniu założycieli studia
To jeden z najbardziej burzliwych dni w historii tworzenia gier wideo, ale nawet teraz, prawie 14 lat później, wciąż pamiętamy dzień, w którym Activision zwolniło założycieli Infinity Ward.
W marcu 2010 roku współzałożyciele Infinity Ward, Vince Zampella i Jason West, zostali eskortowani ze studia przez ochronę po zwolnieniu za złamanie umowy i niesubordynację. Szokująca wiadomość nadeszła zaledwie kilka miesięcy po wydaniu przez Activision hitowej strzelanki FPS Modern Warfare 2, opracowanej przez Infinity Ward i wprowadzonej na rynek ze sprzedażą o wartości 1 miliarda dolarów.
To, co stało się później, jest dobrze udokumentowane: West i Zampella pozwali wydawcę kierowanego przez Bobby’ego Koticka, Activision, na kwotę 36 milionów dolarów. Activision sprzeciwia się, oskarżając Westa i Zampellę o potajemne spotkanie z EA „w celu kradzieży tego [Infinity Ward] Studio.” Oczywiście West i Zampella ostatecznie założyli wspólnie z EA konkurencyjne studio FPS Respawn Entertainment, zabierając ze sobą wielu niezadowolonych pracowników Infinity Ward. Opracowali Titanfall przed premierą hitowej gry typu Battle Royale Apex Legends. Nie było na to żadnych skarg zapłacone tantiemy. Ostatecznie wszystkie brudne spory prawne zostały rozstrzygnięte. To, co pozostało z Infinity Ward, wypuściło Modern Warfare 3 w 2011 roku przy pomocy takich firm jak Sledgehammer Games i Raven Software.
Cóż, jak odkrył Gracz komputerowyArtykuł na ten temat napisał Paul Sandler, główny projektant gier NetEase i były pracownik Infinity Ward LinkedIn zatytułowany „Dzień, w którym Activision zwolniło Jasona i Vince’a.” To fascynująca lektura, która pokazuje, jak to było dla bazy przeżyć tak dramatyczną serię wydarzeń.
To, co mnie wyróżnia, to wspomnienie Sandlera dotyczące próby Activision, aby zapobiec upadkowi Infinity Ward, a tym samym Modern Warfare 3:
„Firma zorganizowała nadzwyczajne spotkanie w kuchni. Grupa najlepszych pracowników Activision była już w studiu i była gotowa do ustabilizowania statku. Zespół Infinity Ward wszedł do kuchni, wpatrując się w grupę dyrektorów stojących za długim stołem z wyspą kuchenną. Jeden z nich próbował wyjaśnić, co się dzieje, czego nikt w zespole deweloperskim nie kupił ani się tym nie przejmował. Odpowiedzią było głównie stoickie milczenie. Następnie członek zespołu bez ogródek zapytał, czy otrzymamy premie, które już zarobiliśmy za wysyłkę Modern Warfare 2. Widząc napiętą atmosferę w pomieszczeniu, wkroczył inny menedżer i wypróbował inną strategię. Parafrazując, powiedział: „Chłopaki, jeśli zostaniecie w studiu, aby stworzyć Modern Warfare 3, otrzymacie premie za MW2.” ORAZ damy każdemu pięćdziesiąt procent podwyżki.” Przerwał na chwilę, zanim powtórzył : „To jest pięć i zero, pięćdziesiąt procent.” Wyrazy twarzy ludzi nie uległy zmianie. Jeśli już, większość zespołu była jeszcze bardziej zdenerwowana. Menedżer przemówił ponownie: „Słuchaj, rozumiem”. Wiem, że to trudna sytuacja. Ale po prostu weź pieniądze i pogódź się z tym. Szczególnie pamiętam, jak powiedział nam: „Daj sobie spokój”.
IGN skontaktował się z Activision z prośbą o komentarz.
Jak wiemy, pomimo prób Activision, Infinity Ward doznało masowego exodusu pracowników po zwolnieniu Zampelli i Westa. Według Sandlera odeszło ok. 40 deweloperów, co daje w sumie ok. 100 pracowników. „Activision nieumyślnie rozbiło swoje flagowe studio, które było jednocześnie jednym z najlepszych studiów wszechczasów”.
Przez ostatnie 14 lat wiele się zmieniło. Infinity Ward doświadczył słabej formy w Call of Duty: Ghosts i Call of Duty: Infinite Warfare, zanim zapoczątkował powrót Call of Duty wraz z miękkim restartem w 2019 r., Call of Duty: Modern Warfare i fenomenalnie popularną grą Battle Royale Warzone. Infinity Ward wydało także Modern Warfare 2, a w zeszłym roku Modern Warfare 3.
EA ostatecznie kupiło firmę Respawn w 2017 r., po wydaniu Titanfall i Titanfall 2. Następnie pojawiło się Apex Legends, a inny zespół stworzył udane gry akcji Star Wars Jedi: Fallen Order i jego kontynuację Star Wars Jedi: Survivor. Respawn pracuje obecnie nad trzecią grą Star Wars Jedi, a także niezatytułowaną grą FPS Star Wars. Zampella piął się po szczeblach kariery w EA, aż został dyrektorem generalnym grupy odpowiedzialnym za Apex Legends, Star Wars Jedi, Battlefield i Need for Speed.
Źródło zdjęcia: Zdjęcie: Jeff Kravitz/FilmMagic
Wesley jest redaktorem wiadomości IGN w Wielkiej Brytanii. Znajdź go na Twitterze pod adresem @wyp100. Z Wesleyem można się skontaktować pod adresem [email protected] lub poufnie pod adresem [email protected].