Gospodarka
bne IntelliNews – W październiku sprzedaż detaliczna w Polsce powróciła do wzrostów
Sprzedaż detaliczna w Polsce w październiku wzrosła o 2,8% rok do roku w cenach stałych (diagram), po spadku o 0,3% rok do roku w poprzednim miesiącu, podał 22 listopada urząd statystyczny WNP.
Wartość ta zaskoczyła pozytywnie, gdyż konsensus przewidywał wzrost jedynie o 1,4% w stosunku do roku poprzedniego. Analitycy twierdzą, że głównymi czynnikami wzrostu sprzedaży w polskich sklepach w październiku były szybko rosnące płace realne, niska stopa bezrobocia i poprawa nastrojów konsumentów, a perspektywy na resztę roku i 2024 wyglądają obecnie coraz bardziej pozytywnie.
„Oczekujemy, że konsumpcja gospodarstw domowych wzrośnie w czwartym kwartale w porównaniu z ubiegłym rokiem, a ożywienie będzie kontynuowane w 2024 r.” – stwierdził ING w komentarzu.
„W naszej ocenie krajowi konsumenci przezwyciężyli już szoki wywołane pandemią i wybuchem wojny na Ukrainie. Lepsza od oczekiwań sprzedaż detaliczna za październik stanowi ryzyko w górę dla naszej prognozy wzrostu konsumpcji gospodarstw domowych w czwartym kwartale 2023 roku, która obecnie wynosi 2,1% rok do roku” – podał Bank Millennium.
Wydatki konsumenckie od dawna są kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w Polsce. Ogólny obraz – poparty innymi danymi o wysokiej częstotliwości opublikowanymi w tym tygodniu – w dalszym ciągu sugeruje, że wzrost gospodarczy w Polsce w 2023 r. wyniesie około 1%. Oczekuje się, że w 2024 r. nastąpi bardziej znaczący wzrost, wynoszący około 3%.
Na październikowy wzrost sprzedaży detalicznej wpływ miały jedynie trzy z ośmiu głównych segmentów detalicznych, które osiągnęły wzrost rok do roku, jak pokazał GUS w zestawieniu danych.
Sprzedaż samochodów i części samochodowych wzrosła w 10. miesiącu o 12,3% rok do roku, odrabiając straty po wzroście o 9,8% rok do roku we wrześniu.
Sprzedaż paliw przyspieszyła dynamikę, zwiększając się w październiku o 16,7% r/r (+7,5% r/r), natomiast w segmencie farmaceutyków i kosmetyków sprzedaż wzrosła o 2,3% r/r, po spadku o 0,6% r/r w poprzednim miesiącu.
Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła w październiku nieznacznie o 0,8% rok do roku, w porównaniu ze spadkiem o 0,1% rok do roku we wrześniu.
Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła w październiku zaledwie o 1,9% rok do roku, po znaczącym spadku o 16,3% rok do roku w poprzednim miesiącu.
Sprzedaż mebli, sprzętu audio i wideo oraz sprzętu AGD spadła w październiku o 10,9% rok do roku, co stanowi nadal poprawę po spadku o 12,2% rok do roku we wrześniu.
Sprzedaż wzrosła w październiku o 3,2% miesiąc do miesiąca w cenach stałych, po spadku o 0,3% miesiąc do miesiąca we wrześniu.
W cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 4,8% rok do roku, co oznacza wzrost o 1,2 punktu procentowego w porównaniu do września. Miesiąc do miesiąca nastąpił wzrost o 3,5% (-0,7% miesiąc do miesiąca w poprzednim miesiącu).
Sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 2,1% miesiąc do miesiąca, w porównaniu ze wzrostem o 2,2% miesiąc do miesiąca we wrześniu.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”