Connect with us

Nauka

Badacze IIT Madras opracowują algorytmy planowania ruchu, które mogą myśleć jak ludzie

Published

on

Badacze IIT Madras opracowują algorytmy planowania ruchu, które mogą myśleć jak ludzie

Naukowcy z Indyjskiego Instytutu Technologii (IIT) w Madras opracowali klasę szybkich, wydajnych algorytmów planowania ruchu, które potrafią myśleć jak ludzie i umożliwiają autonomicznym pojazdom powietrznym, naziemnym lub powierzchniowym poruszanie się w środowiskach pełnych przeszkód.

Zdaniem zespołu algorytmy zostały opracowane w oparciu o nowe pojęcie „rozszerzenia formy uogólnionej” (GSE), które umożliwia planowanie bezpiecznej i dynamicznej trajektorii pojazdów autonomicznych. Stwierdzono, że te podejścia dają lepsze wyniki w porównaniu z wieloma istniejącymi nowatorskimi i najnowocześniejszymi algorytmami planowania ruchu.

Ze względu na nowe, „bezpieczne” obliczanie regionu zapewnia istotny postęp podczas pilnych scenariuszy planowania, które pojawiają się między innymi w zastosowaniach takich jak samochody autonomiczne, reagowanie na katastrofy, operacje ISR, dostarczanie dronów z powietrza i eksploracja planet, powiedział zespół.

Badania prowadzone przez Satadala Ghosha, adiunkta na Wydziale Inżynierii Kosmicznej, IIT Madras, opublikowały kilka artykułów naukowych w uznanych na całym świecie recenzowanych czasopismach, takich jak AIAA Journal of Guidance, Control and Dynamics i IEEE Control Systems Letters, konferencje na poziomie, takie jak IEEE Conference on Decision and Control (CDC), American Control Conference (ACC) i AIAA SciTech.

W skład zespołu weszli absolwent IIT Madras Vrushabh Zinage, obecnie doktorant na University of Texas Austin (USA), Adhvaith Ramkumar, który obecnie studiuje na Politechnice Warszawskiej oraz Nikhil P, analityk w Goldman Sachs .

„Algorytmy oparte na GSE działają, obliczając„ bezpieczny ”obszar składający się z dużych„ widocznych ”obszarów w środowisku, dostosowanych w celu zapewnienia żeglowności. Następnie algorytmy wybierają losowy punkt w tym„widocznym” regionie i łączą go przez bezpieczną„krawędź „dla odkrytych do tej pory bezpiecznie dostępnych regionów. Ostatecznie algorytmy mogą prawie zawsze połączyć dowolne dwa punkty w dowolnym środowisku, które spełnia pewne podstawowe kryteria” – powiedział Zinage.

Badacz wyjaśnił, że główną zaletą algorytmów opartych na GSE jest znaczna poprawa wydajności obliczeniowej w stosunku do kilku innych dobrze znanych algorytmów planowania ruchu. To naturalnie prowadzi do dużej stosowalności algorytmów opartych na GSE w aplikacjach, w których planowanie jest wrażliwe na czas.

READ  Raport UNICEF o sytuacji humanitarnej na Ukrainie nr 33: 31 października 2023 r. – Ukraina

„Zamiast używać ciężkich obliczeniowo dedykowanych modułów sprawdzania kolizji, algorytmy te wykorzystują nowe pojęcie „formy uogólnionej”, która zapewnia maksymalną reprezentację wolnej przestrzeni, którą można osiągnąć z punktu w środowisku, co jest prawie podobne do aktualizacji ludzkiej percepcji „bezpiecznej” przestrzeni do poruszania się po niej” – powiedział Adhvaith Rajkumar.

Zasadniczo znacznie poprawia to szybkość eksploracji środowiska, prowadząc do konieczności bardzo niewielu iteracji algorytmu opartego na GSE, aby połączyć regiony początkowe i docelowe.

Wyjaśniając zastosowania algorytmów „planowania ruchu”, Satadal Ghosh, adiunkt, Wydział Inżynierii Lotniczej, IIT Madras, powiedział: „Drony wyposażone w nasze algorytmy mogą być bardzo przydatne podczas zarządzania katastrofami i scenariuszy reagowania. takie jak trzęsienie ziemi, UAV są często wykorzystywane do badania dotkniętych regionów i skanowania szczątków w misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Ponieważ w takich zastosowaniach ścieżki UAV muszą być pilnie zaplanowane z wyprzedzeniem, nasze algorytmy mogą odegrać istotną rolę.

„Ogólnie rzecz biorąc, klasa algorytmów oparta na GSE ma obiecujący potencjał w zastosowaniach autonomicznych, począwszy od obsługi materiałów magazynowych, inspekcji przy rozruchu projektu, dostaw dronów, zarządzania katastrofami, samochodów autonomicznych itd. – Konfiguracja pojazdu, również te algorytmy mogą być wykorzystane” powiedział.

Zdaniem zespołu obecny stan tych badań ogranicza się do teoretycznego rozwoju i doskonalenia algorytmów opartych na GSE oraz szerokiej walidacji opartej na ich realistycznej symulacji. Naukowcy planują w najbliższej przyszłości zaimplementować te algorytmy w bezzałogowych pojazdach powietrznych i naziemnych.

„W dynamicznych środowiskach, w których wiedza o środowisku ogranicza się do informacji z czujników pokładowych lub gdy komendy misji ingerują w ruch pojazdów ze względu na dynamicznie zmieniające się wymagania o znaczeniu krytycznym, na przykład operacje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze (ISR) lub Eksploracja Planetarna za pomocą łazików itp., często konieczne jest ponowne krytyczne planowanie ruchu.

READ  Polska przyznaje dotacje dla morskich projektów wiatrowych od Equinor, Polenergii, Energy News, ET EnergyWorld

„Nawet w tych przypadkach nasze obecne badanie sugeruje, że planowanie ruchu w ruchu jest znacznie łatwiejsze dzięki naszym algorytmom opartym na GSE ze względu na unikalny charakter obszarów widzialnych obliczonych przez te algorytmy w różnych punktach środowiska” – powiedział Ghosh. .

Obraz: zdjęcie pliku / PTI

(Zastrzeżenie: ta historia jest automatycznie generowana z syndykowanego kanału; tylko obraz i tytuł mogły zostać przerobione przez www.republicworld.com)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *