Gospodarka
Autostrada A4 i A2. Nowy system płatności. Bilet możemy kupić w aplikacji, serwisie internetowym lub na stacji benzynowej. Bariery znikną w 2021 roku
Pojawi się nowy sposób pobierania opłat na autostradzie. Ministerstwo Finansów unieważniło przetarg na nagrania wideo. Od IV kwartału 2021 r. Możliwe będzie korzystanie z odcinków Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica (autostrada A4) oraz Konin – Stryków (autostrada A2) bez zatrzymywania się przed szlabanem.
Krajowa administracja podatkowa przejęła ją 1 lipca Pobieranie opłat na dwóch odcinkach autostrad:
- Konin – Stryków przy autostradzie A2
- Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica na autostradzie A4.
Obecnie opłata na tych odcinkach pobierana jest ręcznie (za pomocą tzw. „Bramek”) lub elektronicznie za pomocą dedykowanych urządzeń viaBOX lub viaAUTO.
Autostrada A4 i A2. Nie będzie toczenia wideo
Videotolling to obecnie system na koncesjonowanych odcinkach A1 (Rusocin – Nowa Wieś) i A4 (Katowice – Kraków). Polega ona na dodaniu do wniosku tablic rejestracyjnych oraz karty płatniczej, z której będzie pobierana opłata. Gdy docieramy do bramy, kamera odczytuje rejestrację i szlaban otwiera się automatycznie. Podobnie działa przy wyjeździe z płatnego odcinka drogi. Videotolling sprawdza się również w wielu centrach handlowych.
Należy go również rozpocząć na państwowych odcinkach tras A2 i A4. Ogłoszony kilka miesięcy temu przetarg został jednak odwołany i system nie powstanie.
Szef KAS został zobowiązany do wprowadzenia i zbudowania nowego systemu poboru opłat za pojazdy ciężkie w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego. Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, nie ma uzasadnienia dla budowania odrębnego systemu tylko dla dwóch odcinków autostrady obsługujących tylko część podróżnych, którzy zdecydują się na videotolling. W rezultacie przetarg na automatyzację blokad wind do lekkich pojazdów, ogłoszony przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego w styczniu 2020 roku, został unieważniony – mówi Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. Informatyzacji. – Wdrożenie videotollingu raczej zmniejszyłoby niż rozwiązałoby problem zatorów przed destynacjami – dodał.
przeczytaj także
Bariery na autostradach, tzw. „Bramy”
Krajowa Administracja Skarbowa zamierza ręcznie pobierać opłaty przy tak zwanych „bramkach” i pobierać wszystkie opłaty w jednym systemie.
Ministerstwo Finansów chce wprowadzić dwie możliwości uiszczania opłat za przejazd autostradą:
- Kupując bilet na autostradę,
- na podstawie danych geolokalizacyjnych, które są przekazywane do elektronicznego systemu poboru opłat KAS, podobnie jak pojazdy ciężkie, np. B. za pomocą bezpłatnej aplikacji mobilnej.
Autostrada A4 i A2. Jak zapłacimy za przejazd?
Bilet na autostradę jest dostępny online:
- Korzystanie ze strony internetowej,
- Terminale samoobsługowe,
- aplikacje mobilne (dostarczane przez Ministerstwo Finansów lub partnerów zewnętrznych).
Na przejażdżkę autostrada A4 i A2 będzie można również zapłacić na stacji benzynowej lub w kiosku, co jest wygodne dla osób nie korzystających z rozwiązań cyfrowych.
Nowy system zostanie uruchomiony najwcześniej w IV kwartale 2021 roku. Wynika to z umów, które Departament Skarbu podpisał z podwykonawcami na obsługę bram.
Możliwość uiszczenia opłaty za korzystanie z autostrady dla lekkich pojazdów w elektronicznym systemie poboru opłat może zostać aktywowana wcześniej. Obecnie trwają prace nad szczegółami koncepcji.
przeczytaj także
Ile kosztuje przejazd z odcinkami, które mają zostać objęte nowym systemem?
Nowy system obejmie dwa odcinki autostrad:
- Konin – Stryków (A2). Przejazd samochodem po całym odcinku kosztuje 9,90 zł
- Bielany Wrocławskie – Gliwice-Sośnica (A4). Przejazd samochodem po całym odcinku kosztuje 16,20 zł
Nie wiadomo, czy nowy system obejmie koncesyjne odcinki autostrad zarządzanych przez firmy prywatne:
przeczytaj także
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”